Karhulla on asiaa

Mitä Drupal-projekti maksaa

Timo Salminen

Drupal on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Useimmin sitä käytetään keskikokoisten ja suurien verkkopalveluiden alustana. Silloin tällöin kuulee sanottavan, että Drupal-projektiin kannattaa varata vähintään 100 000 euroa. Rohkenen olla eri mieltä.

Mitä Drupal-hanke maksaa meillä

Me digitoimisto Karhu Helsingissä olemme tehneet Drupal-projekteja päätoimisesti reilut puolenkymmentä vuotta. Sinä aikana on rakentunut satoja palveluita, lähtien kampanjasivustoista aina kymmenientuhansien sivujen verkkopalvelujätteihin. 

Tyypillisen Drupal-projektin hinta lähtee meillä 30 000 eurosta. Tähän hintaan rakennamme kannattavasti korkealaatuisen Drupal-sivuston. Tuolla rahalla asiakkaamme saa yksilöllisen määrittelyn, brandia rakentavan visuaalisuuden ja sujuvan käyttökokemuksen suunnittelun, informaatioarkkitehtuurin suunnittelun, asiantuntevan hakukoneoptimoinnin sekä huolellisesti tehdyn teknisen tuotannon ja testauksen. Ammattitaitoinen projektipäällikkömme sitoo kokonaisuuden kauniiksi paketiksi, joka pysyy aikataulussa ja budjetissa.

Drupal on kotonaan myös miljoonaprojekteissa

Drupal-projektien hinnassa ei ole ylärajaa. Aina voi tehdä enemmän, perusteellisemmin ja laajemmin. Aina voi rakentaa uusia ominaisuuksia ja palvella suurempia yleisöjä. Aina voi liikutella suurempia rahavirtoja. Drupal-universumin rajat piirtää mielikuvitus. 

Meillä suuret projektit ovat tyypillisesti hinnaltaan 100 000 ja 150 000 euron välillä. Drupal on pätevä alusta myös miljoonien ja kymmenien miljoonien IT-hankkeisiin. Drupal on enemmän kuin julkaisujärjestelmä. Se on alusta rajattomalle teknologiakehitykselle, jonka ytimessä on digitaalisen sisällön hallinta. 

Drupalin kanssa ei tarvitse tietää, kuinka isoksi haluat kasvaa

Minusta Drupalissa hienointa on se, etteivät kasvun rajat tule vastaan. Projektia aloittaessa ei tarvitse tietää, kuinka isoksi ja menestyväksi haluaa digipalvelunsa kasvattaa. Drupal skaalautuu käytännössä rajattomasti.

Drupalin edellytykset edullisiin projekteihin ovat kohdillaan

Drupalin saa käyttöön harvinaisen houkuttelevilla taloudellisilla ehdoilla. Järjestelmä ei maksa mitään ja kuka tahansa voi ladata sen netistä. 

Käytössä on tuhansia laadukkaita ja maksuttomia moduuleja, joilla voi rakentaa mitä moninaisinta toiminnallisuutta klassisesta palautelomakkeesta shakkilautageneraattoriin. Toisin kun useissa muissa avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmissä, Drupalissa moduulit ovat aidosti maksuttomia. 

Drupalin tehokas tietoturvavalvonta pitää huolta siitä, että valvottuja moduuleja auditoidaan jatkuvasti ja tietoturvauhkia etsitään ja korjataan proaktiivisesti. Myös tämä erottaa Drupalin kilpailijoista.

Tarina jatkuu kuvan jälkeen.

Karhu Helsinki

Edullinen projekti vaatii kokemusta ja vakiintuneen prosessin

Drupalilla syntyy edullisia projekteja, kun tekijät ovat osaavia. Jos projektiin on laskettava mukaan Drupalin käytön harjoittelu, tulee paketille hintaa ja toimitusaikaa reippaasti lisää. Drupal ei ole teknistä työtä tekevien näkökulmasta se helpoin opittava. Koodaaja tuntuu joskus ajavan Drupalilla vuoristoratamaista oppimiskäyrää. Sisältöä hallinnoivilla ihmisillä kyyti sen sijaan muistuttaa sunnuntai-iltapäivän pyöräretkeä.

Meillä Drupal-projektien sopuhintaisuuden tekee mahdolliseksi vuosien ajan hiottu prosessi. Merkittävä osa uudesta palvelusta syntyy automaationa, jonka kivijalka on Karhun oma Drupal-asennusprofiili. Ihmistemme toimintatavat on standardoitu ja toimintatapoja parannetaan jatkuvaan oppimiseen perustuen. Kun prosessi toimii, pääsemme keskittymään ja käyttämään työaikaa siihen, mikä asiakkaan tarpeissa on yksilöllistä.

Drupal-projekti, jossa laitetaan mittari raksuttamaan…

Drupal-projekteja tarjotaan silloin tällöin hinnoittelulla, jossa päävastuussa on asiakas. Alkuvaiheen määrittely tehdään löyhästi tai ei ollenkaan. Kun projekti käynnistyy, laitetaan mittari raksuttamaan. Asiakkaalla on rajaton vapaus muuttaa projektin suuntaa matkan varrella. Mittari jatkaa raksuttamista. Uusia ominaisuuksia voidaan tuoda mukaan ilman rajoituksia. 

Projektitoimittajan kannattaa pitää mittari raksuttamassa niin pitkään kuin mahdollista. Asiakkaalle tulee pohdinnan paikka, kun projektille pitäisi saada budjetti ja aikataulu. Joihinkin projekteihin tämä malli sopii, mutta kaikkiin ei.

…vai Drupal-projekti, jonka hinta on etukäteen tiedossa

Me toimimme toisin. Viemme projektin alkuvaiheessa läpi huolellisen määrittelyn. Keräämme tietoa riittävästi voidaksemme luottavaisesti hinnoitella projektin kiinteällä, ominaisuuksittain eritellyllä hinnalla. 

Silti olemme valmiit siihen, kun maailma muuttuu. Se muuttuu usein. Projektiin voidaan kaikissa vaiheissa tuoda mitä tahansa uusia ominaisuuksia ja kertaalleen sovittuja voidaan muuttaa. Ne tuodaan mukaan muutossprintteinä. Jos työmäärä samalla muuttuu, muuttuvat myös kustannukset ja aikataulu. Projekti voidaan matkan varrella suunnata kokonaan kohti uusia tavoitteita, mikäli asiakkaan toimintaympäristön muutokset sitä edellyttävät. Tosielämässä vain pieni osa asiakkaistamme hyödyntää täysimääräisesti tätä rajatonta vapautta.

Useimmilla asiakkaillamme tavoitteena on päästä maaliin alkuperäisellä budjetilla ja aikataululla. Noin puolessa projekteistamme niin tapahtuu. Maailma pysyy riittävässä määrin samassa asennossa projektin ajan.

Drupal-projektille voi antaa tyytyväisyystakuun

Emme erotu muista vain hinnoittelullamme. Myös laskutamme toisella tavalla kuin muut. Lähetämme laskun, kun projekti on valmis ja asiakas on työhömme tyytyväinen. Näin ei tietääkseni toimi yksikään toinen Drupal-toimisto Suomessa. Luotamme siihen, että saamme aikaan hyvän lopputuloksen. Tyytyväisyystakuumme ansiosta meillä on ylivertainen motivaatio saada projekti valmiiksi ja tavalla, joka tekee asiakkaamme onnelliseksi.

Jos voin kertoa lisää Drupal-projektien hinnoista tai tavastamme tehdä Drupal-projekteja, ota yhteyttä. Katso myös, miksi me olemme hyvä Drupal-kumppani.

Lisää luettavaa:
Verkkosivujen hinta
Verkkosivustoprojektien hinnoittelumallit

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje