Visuaalisuuden ja käyttö­kokemuksen suunnittelu

Mistä tässä palvelussa on kyse?

Verkkosivuston suunnittelu on onnistunutta, jos käyttäjä ei joudu erikseen miettimään sivuston toimintalogiikkaa. Käyttäjäkeskeinen design varmistaa sen, että navigointi on sujuvaa ja käyttäjän huomio kiinnittyy olennaiseen eli kiinnostaviin sisältöihin tutustumiseen.

Miksi tämä kannattaa hankkia Karhulta?

01
Vastaamme suunnittelusta 90 % projekteistamme
02
Keräämme tietoa käyttäjien toiveista ja tarpeista
03
Suunnittelemme mallinäkymiä käyttäen oikeita sisältöjä
04
Takaamme laadukkaan teknisen toteutuksen

Käyttäjälähtöisyys on niin menestyvän liiketoiminnan kuin hyvin suunnitellun verkkopalvelun kulmakiviä. Haluamme suunnitella verkkosivustoja, joiden käyttö on niin intuitiivista, ettei kiinnostavien sisältöjen löytämisen eteen tarvise tehdä töitä. Käyttökokemuksen suunnittelu on se osa verkkosivuprojektia, jossa kaikki kirjaimellisesti liittyy kaikkeen.

Onnistuneen käyttökokemuksen kulmakiviä

Käyttökokemuksen suunnittelussa lähtökohtana ovat käyttäjän tarpeet ja toiveet. Määrittelypalaverien aikana pyrimme mahdollisimman tarkasti kartoittamaan niitä ja varmistamaan sen, että relevantit sisällöt löytyvät parilla klikkauksella. Onnistunut lopputulos on monen tekijän summa: sisältöjen ja sivuston rakenteen täytyy vastata käyttäjän tarpeeseen, visuaalisen suunnittelun on kyettävä hienovaraisesti ohjaamaan käyttäjän polkua ja teknisen ratkaisun on varmistettava edellä mainittujen toimivuus.

Käyttäjien tarpeiden ja toiveiden ymmärtäminen varmistaa tehokkaan suunnittelun ja hyvän käyttökokemuksen.

Hyvän käyttökokemuksen taustalla on aina se tosiasia, että kävijät saapuvat sivustolle etsimään tietoa tai vaihtoehtoisesti hoitamaan jotakin asiaa. Tämän vuoksi tehokas sisältösuunnitelma sekä hakukoneystävällisesti ja taitavasti tuotetut sisällöt ovat kaiken perusta. Kun puhutaan verkkosivuista, sisältöjen esitystavan roolia ei myöskään voi aliarvioida: sisältöjen täytyy olla silmäiltäviä, muttei toisaalta liian suppeita, painikkeiden ja klikattavien elementtien on erotuttava selkeästi.

Toteutamme verkkosivustojen visuaalisen suunnittelun perustuen olemassa olevaan brändiohjeistoon tai toisinaan aivan alusta asti. Loppuun asti mietityillä graafisten elementtien, värien ja kuvien käyttämisellä voidaan ohjata käyttäjää verkkosivustolla.

Miten varmistamme onnistuneen käyttökokemuksen

  • Käymme asiakkaan kanssa läpi verkkopalvelun tavoitteet
  • Määrittelemme sen, mitä käyttäjän toivotaan tekevän sivustolla
  • Käytämme eri keinoin kerättyä dataa suunnittelun tueksi
  • Emme tyydy rautalankamalleihin, vaan alusta asti suunnittelemme mallinäkymiä
  • Suunnittelun aikana tekninen tiimi ottaa kantaa ratkaisuihin

Käyttökokemuksen suunnittelu on se osa verkkosivuprojektia, jossa tiimityötaitoja, hyvää kommunikointikykyä ja projektinhallintaa toden teolla mitataan. Karhulta suunnitteluun osallistuu koko tiimi ja toivomme aina, että myös asiakkaalla, oman alansa ja asiakkaittensa parhaalla asiantuntijalla, olisi aikaa ja intoa panostaa kunnolla tähän vaiheeseen. Tiiviillä yhteistyöllä varmistamme parhaan lopputuloksen.

Tällaista meiltä kysytään usein visuaalisuuden ja käyttökokemuksen suunnittelusta

Teettekö te visuaalista suunnittelua?

Kyllä. Vastaamme käyttökokemuksen ja visuaalisuuden suunnittelusta 90 % projekteistamme ja onpa joukossa jopa sellaisia asiakkaita, joille olemme olemme tehneet pelkkää suunnittelua, muttei toteutusta.

Mitä jos hankimme suunnittelun muualta, esimerkiksi mainostoimistolta?

Tämä on ilman muuta mahdollista, ja meillä on kokemusta myös tällä tavalla toteutetuista projekteista. Kuitenkaan lähtökohtaisesti emme suosittele tätä vaihtoehtoa, koska lähes poikkeuksetta se nostaa kustannuksia ja on niin asiakkaan kuin meidän kannalta työläämpi tapa. Kun suunnittelu ja toteutus on yhden tiimin vastuulla, tekniset näkökulmat huomioidaan heti alkuvaiheessa.

Keksittekö asioita omasta päästänne?

Kyllä, osittain. Olemme tehneet tätä työtä kymmeniä vuosia, ja sen myötä kokemusta eri verkkopalveluista on kertynyt varsin paljon. Jokainen asiakkuus ja verkkosivusto on kuitenkin omanlaisensa ja haluamme ymmärtää juuri teidän liiketoimintaanne, teidän asiakkaitanne. Tämän varmistamiseksi projektin alussa turvaudumme monipuolisiin tutkimuksiin sivuston käytön ja kohderyhmien ymmärtämiseksi.

Brändi-identiteettimme on vähän vaiheessa, mutta brändiuudistus on tulossa vuoden päästä, haittaako?

Kyllä se vähän haittaa ja syitä tähän on useita. Ilman brändimanuaalin asettamia raameja mallinäkymien kommentoiti voi osoittautua melko villiksi. Lisäksi olemassa olevan sivuston päivittäminen uuden ilmeen mukaiseksi voi myöhemmin olla työlästä (tai sitten ei!). Verkkosivuston elinkaari on tavallisesti viitisen vuotta, ja sen vuoksi ihanteellinen hetki uuden verkkopalvelun suunnittelulle on silloin, kun brändielementit ovat tiedossa. Tilanteet ja sivustojen ominaisuudet kuitenkin vaihtelevat suuresti, ja mielellään mietimme kanssanne toimivaa ratkaisua.

Käyttökokemuksen ja visuaalisuuden suunnittelu yhdessä Karhun kanssa?

Kysy Timolta lisää

Timo Salminen asiakkuusjohtaja 050 518 0085

Tai lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Asiakkaita joiden tyytyväisyyden eteen teemme töitä