Web-analytiikka

Analytiikka kertoo, miten verkkosivuilla onnistutaan

Analytiikan seuranta ja päätösten tekeminen dataan perustuen on verkkosivujen kehittämisen perusta. Kävijätilastojen perusteella syntyy ymmärrystä siitä, mikä verkkosivuilla toimii ja mikä ei. Suunnittelemme analytiikkaa ja autamme asiakkaitamme saamaan sitä mahdollisimman paljon irti.

Miksi Karhu on hyvä analytiikkakumppani?

01
Pitkään kokemukseen perustuva ymmärrys verkkosivujen käyttäjistä
02
Työkaluina alan kärkituotteet Google Analytics ja Matomo
03
Luja tekninen osaaminen analytiikka­toteutuksissa
04
Seuraamme herkeämättä alan säädöksiä ja trendejä

Verkkosivujen konseptointi ja suunnittelu on ydinosaamistamme. Suunnitteluun saamme eväät dataan ja tutkimustietoon perustuvasta ymmärryksestä. Seuraamme asiakkaidemme verkkosivustojen kävijöitä ja teemme seurantaan perustuen valistuneita tulkintoja siitä, miten sivustoja tulee kehittää.

Perustana analytiikan suunnittelu ja KPI-mittarit

Suunnittelemme asiakkaidemme verkkosivustoille mielekkäästi toimivan analytiikan ja vastaamme sen toteutuksesta. Määrittelemme KPI-mittarit (key performance indicators), joita sivustolla on mielekästä seurata ja tuotamme välineet, joilla mittareita seurataan. Analytiikkatyöt ovat osa käytännössä kaikkia verkkosivuprojektejamme. Teemme asiakkaidemme kanssa myös aktiivista analytiikan jatkokehitystä tarpeiden kasvaessa.

Analytiikan raportointi, joka muuttaa datan tiedoksi

Raportoimme asiakkaillemme verkkosivustojen avainlukuja selkeästi ja havainnollisesti. Pelkän datan sijaan tarjoamme tulkintoja ja suosituksia, joiden perusteella asiakkaamme pystyvät tekemään päätöksiä investoinneista ja palveluidensa jatkokehittämisestä. Muovaamme raportointimme siihen muotoon ja toimintamalliin, joka tukee kunkin asiakkaamme yksilöllisiä tavoitteita.

Koulutamme ja opastamme analytiikan saloihin

Analytiikka-asiantuntijamme ovat valmiina kouluttamaan analytiikkatyökalujen käyttöön ja arvioimaan yhteisesti keskustellen, miten analytiikasta saa mahdollisimman paljon irti. Käytännössä jokainen suomalainen yritys ja järjestö kerää verkkosivuiltaan analytiikkaa. Valtaosa heistä saisi datasta irti moninkertaisesti enemmän kevyelläkin koulutuksella.

analytiikkapalveluita tarjoamme

  • KPI-mittareiden määrittely
  • Web-analytiikan suunnittelu
  • Analytiikkatoimintojen toteutus verkkosivuille
  • Rempallaan olevan analytiikan laittaminen kuntoon
  • Analytiikan raportointi
  • Analytiikkakoulutukset

Käytössä alan kärkituotteet Google Analytics ja Matomo

Teemme analytiikkatoteutuksia ja tarjoamme asiantuntijapalveluita kahdella alan kärkijärjestelmällä: Google Analytics ja Matomo.

Google Analytics on alan perinteinen ja vahva standardituote, joka on myös perinteisesti alihyödynnetty monissa yrityksissä. Analytics tuottaa massiivisia määriä dataa ja sieltä olennaisen löytäminen on työtä, jossa Karhu tuottaa arvoa.

Matomo on uuden sukupolven analytiikkatuote, jonka perusta on tietosuojassa. Matomo antaa mahdollisuuden kerätä ja käsitellä kävijätilastoja tavalla, joka kunnioittaa kävijöiden yksityisyyttä merkittävästi paremmin, kuin mitä analytiikkatyökalut ovat perinteisesti tehneet.

Alan säännösten ja toimintatapojen seuraaminen on elinehto

Analytiikkaan ja tietosuojaan liittyvät säännökset ovat jatkuvassa muutoksessa. EU:n tietosuoja-asetus GDPR aloitti analytiikkaan liittyvän kehityksen hyökyaallon, joka jatkuu edelleen. Seuraamme tiiviisti alan säännösten ja viranomaislinjausten kehitystä Euroopassa ja Suomessa. Raportoimme kehityksestä aktiivisesti blogissamme ja uutiskirjeessämme.

Tällaista meiltä kysytään usein Web-analytiikasta

Kannattaako Google Analyticsiä vielä käyttää?

Google Analytics on perinteikäs ja erinomainen tuote, joka kehittyy jatkuvasti. Analyticsiin liittyen käydään paljon keskustelua tietosuojasta, mutta ainakin toistaiseksi tuotetta voi käyttää ja se tarjoaa paljon arvokasta dataa. Moni yritys saa myös etua siitä, että Analytics linkittyy saumattomasti moniin muihin tuotteisiin ja teknologioihin.

Mikä tämä Matomo oikein on?

Matomo on maksullinen analytiikkatuote, jonka juuret ovat Uudessa Seelannissa ja jossa data säilytetään Euroopassa. Matomo on kasvattanut Suomessa suosiotaan, koska monia sen ominaisuuksia pidetään tietosuojan kannalta Google Analyticsiä vahvempina. Matomon koti on osoitteessa https://matomo.org/. Jos järjestelmän käyttöönotto verkkosivuilla kiinnostaa, Karhu on valmiina auttamaan

Miten saada analytiikasta enemmän irti?

Analytiikan kanssa painiminen pelkästään yrityksen sisällä on haastavaa. Asiantuntijan on helpompi nähdä metsä puilta ja arvioida sitä, minkälainen analytiikan ratkaisu olisi palveleva ja minkälaisin askelin olisi hyvä edetä. Analytiikan aiempaa tehokkaampi hyödyntäminen ei vaadi massiivisia investointeja tai jättimäistä projektia. Edetä voi pienin askelin. Ensimmäinen askel on yhteydenotto Karhun kaltaiseen asiantuntijaan.

Haluatko saada analytiikasta enemmän irti?

Kysy Rikulta lisää

Riku Jokinen Head of Analytics Services 050 360 8762

Tai lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.