Matomo

Tietosuojaa kunnioittava analytiikka, jolla kerättävän datan omistat sinä

Matomo Analytics on vakuuttava vaihtoehto Google Analyticsille, kun halutaan kerätä dataa ja kasvattaa ymmärrystä verkkosivujen kävijöistä. Matomo kunnioittaa kävijöiden yksityisyydensuojaa ja tarjoaa mahdollisuuden kerätä arvokasta kävijädataa ilman evästeitä. Matomossa sinä omistat keräämäsi vierailijadatan.

Miksi Karhu on hyvä Matomo-kumppani?

01
Kirkastamme kanssanne tavoitteet ja löydämme oikeat mittarit
02
Ymmärrämme verkkosivujen käyttäjiä pitkään kokemukseen perustuen
03
Näytöt onnistuneista Matomo-käyttöönotoista ja -asiantuntijatyöstä
04
Seuraamme tiiviisti tietosuojan trendejä ja vaatimuksia

Verkkosivujen konseptointi, suunnittelu ja kehittäminen yhä paremmaksi ovat ydinosaamistamme. Suunnitteluun saamme eväät dataan ja tutkimustietoon perustuvasta ymmärryksestä. Matomo Analytics on pätevä työkalu kävijädatan keräämiseen tavalla, joka huomioi kävijöiden tietosuojan ja on linjassa EU:n GDPR-tietosuoja-asetuksen vaatimusten kanssa olennaisesti Google Analyticsiä paremmin.

Mikä Matomo on?

Matomo on avoimen lähdekoodin web-analytiikkatuote, jota on kehitetty vuodesta 2007. ”Matomo” on japania, kääntyen tarkoittamaan rehellisyyttä ja/tai kohtuullisuutta. Tuotteen kehityksessä on haluttu vastata datan omistajuuteen ja yksityisyyteen liittyviin huoliin, joita monilla Google Analyticsin käyttäjillä on ollut jo pitkään. Matomoa on esitelty kattavasti osoitteessa https://matomo.org.

Matomon suosituin versio on maksullinen

Valtaosa suomalaisista Matomoa hyödyntävistä organisaatioista käyttää maksullista Cloud-versiota, jonka käyttökustannukset riippuvat seurattavien sivustojen liikennemääristä. Tuotteesta on saatavilla myös maksuttomia versioita, joista toinen asennetaan omalle palvelimelle ja toinen perustuu WordPress-lisäosaan. Palvelinversioon tarvittavan teknisen ympäristön ylläpidosta aiheutuu helposti kustannuksia merkittävästi Cloud-versiota enemmän. WordPress-lisäosaan perustuvassa versiossa on puolestaan on karsitut ominaisuudet.

Matomon käyttöhinnoittelu on kuvattuna sivulla https://matomo.org/pricing/. Käytöstä aiheutuvien kustannusten lisäksi vaaditaan käyttöönottotyötä.

Miten Matomo eroaa Google Analyticsistä

  1. Kävijädataa voidaan kerätä ilman evästeitä
  2. Kerätty data on asiakkaan omaisuutta
  3. Data tallennetaan palvelimelle EU-alueella, käytännössä Saksassa
  4. Heikommat yhteydet Googlen tuotteisiin
  5. Raportointinäkymiä voi muokata mieleisekseen

Matomo tarjoaa pääosin samat ominaisuudet kuin Google Analytics ja tämä on ymmärrettävää. Tuote on suunnattu ensisijaisesti sellaisille yrityksille ja organisaatioille, jotka ovat aiemmin käyttäneet Google Analyticsiä ja haluavat siirtyä tietosuojan kannalta turvallisempaan tuotteeseen.

Kävijäseuranta ilman evästeitä

Evästeettömyys on näkökulmastamme yksi Matomon suurista eduista analytiikkatuotteiden kisassa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin syksyllä 2021 julkaiseman linjauksen perusteella käytännössä kaikilla suomalaisilla verkkosivustoilla on pyydettävä lupa evästeiden käyttöön. Tyypillisellä sivustolla 20-40 % kävijöistä jättää luvan antamatta. Matomo auttaa ymmärtämään kaikkien, ei vain evästeet hyväksyneiden kävijöiden käyttäytymistä ja kiinnostuksen kohteita. Google Analyticsiin tallentuu tietoa vain niistä kävijöistä, jotka antavat luvan evästeiden käyttöön.

Koulutamme teidät Matomon saloihin

Analytiikka-asiantuntijamme ovat valmiina kouluttamaan tiiminne Matomon käyttöön ja saamaan datasta mahdollisimman paljon irti. Matomo-koulutuksessa käymme kanssanne läpi tuotteen toimintaperiaatteet, raportointinäkymät ja keskeiset erot verrattuna Google Analyticsiin.

Minkälaisia Matomo-palveluita tarjoamme

  • Matomo-käyttöönotot, suunnittelu ja toteutus
  • Käyttökoulutukset
  • KPI-mittareiden määrittely
  • Analytiikan asiantuntijaraportointi
  • Matomo-huolenpito: ystävällinen suomenkielinen tuki palvelun käyttöön

Perustana analytiikan suunnittelu ja KPI-mittarit

Suunnittelemme asiakkaidemme verkkosivustoille mielekkäästi toimivan Matomo-analytiikan ja vastaamme sen toteutuksesta. Olemme myös valmiina määrittelemme KPI-mittarit (key performance indicators), joita sivustolla on mielekästä seurata. Kun mittarit ovat tiedossa, Matomon tuottamasta datasta saadaan enemmän irti.

Karhulta analytiikan asiantuntijaraportointi, joka muuttaa datan tiedoksi

Matomo tarjoaa selkeät ja kattavat raportointinäkymät, joista löytyy runsaasti dataa verkkosivuston kävijöiden määristä ja käyttäytymisestä. Näkymiä täydentämään tarjoamme Matomo-raportoinnin, jossa analytiikka-asiantuntijamme tuottaa kävijäluvuista selkeän ja havainnollisen raportin, tulkitsee lukujen kehitystä ja tekee suosituksia niiden pohjalta, verkkosivutiiminne kanssa keskustellen.

Alan säännösten ja toimintatapojen seuraaminen on analytiikkatyössä elinehto

Analytiikkaan ja tietosuojaan liittyvät säännökset ovat jatkuvassa muutoksessa. EU:n tietosuoja-asetus GDPR aloitti analytiikkaan liittyvän kehityksen hyökyaallon, joka jatkuu edelleen. EU-alueella tapahtuneet tietosuojalainsäädännön ja viranomaisvaatimusten muutokset ovat vaikuttaneet merkittävästi myös Matomon suosioon. Seuraamme tiiviisti alan säännösten ja viranomaislinjausten kehitystä Euroopassa ja Suomessa. Raportoimme kehityksestä aktiivisesti blogissamme ja uutiskirjeessämme.

Tällaista meiltä kysytään usein Matomosta

Paljonko Matomo maksaa?

Matomosta käytetään eniten Cloud-versiota, jonka käyttökustannus kuukaudessa riippuu sivuston sivunkatseluiden määrästä. Tätä kirjoitettaessa edullisimmillaan Matomoa voi käyttää 19 eurolla kuukaudessa. Matomosta olemassa myös maksuton versio, jonka käyttäminen edellyttää palvelinympäristön, joka tuo kustannuksia. Käyttökustannukset näkyvät sivulla https://matomo.org/pricing/. Mikäli Matomon käyttöönotossa hyödyntää Karhu Helsingin kaltaisen asiantuntijayrityksen palveluita, kannattaa varautua vähintään muutamien tuhansien eurojen projektikustannukseen.

Kuinka nopeasti Matomon saa käyttöön?

Matomon voi tilata verkosta käyttöönsä ja itse asennettavaksi vaikka saman tien. Jos käyttöönotossa hyödyntää Karhu Helsingin kaltaista asiantuntijayritystä, työhön kannattaa varata aikaa muutamia viikkoja.

Minkämaalainen Matomo on?

Matomon alkuperäinen kehittäjä on Ranskasta kotoisin oleva ja Uudessa Seelannissa asuva herra nimeltä Matthieu Aubry. Matomon historiasta kertovalla sivulla todetaan tuotteen saaneen alkunsa Lontoossa. Nykyisin tuotteen kehitys on keskittynyt EU-alueelle ja Matomolla kerätty data säilytetään palvelimilla Saksassa.

Kuinka paljon Matomoa käytetään Suomessa?

Matomo on tätä kirjoitettaessa todennäköisesti Suomen toiseksi suosituin verkkosivujen kävijälukuja keräävä järjestelmä ja sen markkinaosuudeksi suurilla kotimaisilla verkkosivustoilla on arvioitu 3 %. Suosio kasvaa voimakkaasti, mutta on vielä toistaiseksi kaukana Google Analyticsistä. Matomon suosio on suurin julkisella sektorilla ja yrityksissä, joiden toiminnan kannalta tietosuoja on erityisen keskeistä.

Saako Google Analyticsiä vielä käyttää?

Google Analytics on perinteikäs ja monipuolinen tuote, joka kehittyy jatkuvasti. Analyticsiin liittyen käydään paljon keskustelua tietosuojasta ja monen maan tietosuojaviranomainen suhtautuu kriittisesti sen käyttöön. Toistaiseksi Google Analyticsin käyttö on kuitenkin sallittua, mutta siihen liittyvät tietosuojahuolet ovat saaneet monet yritykset harkitsemaan muita vaihtoehtoja.

Onko Matomo parempi kuin Google Analytics?

Molemmat ovat hyviä ja molemmissa on vahvuutensa. Tietosuojan ja datan omistajuuden näkökulmasta Matomo on olennaisesti Google Analyticsiä parempi. Kävijädataa voi Matomossa kerätä vaihtoehtoisesti ilman evästeitä ja se on paremmin GDPR-säännösten kanssa sopusoinnussa. Toisaalta Matomo integroituu Google Analyticsiä heikommin Googlen mainosjärjestelmään ja muihin tuotteisiin.

Kenelle Matomo Analytics sopii?

Matomo sopii mille tahansa organisaatiolle, joka haluaa hyödyntää verkkosivuilta kerättävää kävijädataa ja jolle tietosuojanäkökohdat ovat tärkeitä. Matomon suosio Suomessa lähti ensin kasvamaan julkiselta sektorilta, mutta sittemmin kiinnostus tietosuojaa kunnioittavaan analytiikkaan on levinnyt vahvasti myös yrityksiin ja järjestöihin.

Haluatko keskustella Matomosta? Varaa aika asiantuntijaltamme.

Keskustelu asiantuntijamme kanssa on maksuton – se ei sido mihinkään, mutta tarjoaa eväät viedä asioita eteenpäin.

Kysy Rikulta lisää

Riku Jokinen Head of Analytics Services 050 360 8762

Tai lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää Matomosta blogissamme