Karhulla on asiaa

Matomo Analytics – yk­si­tyi­syyt­tä varjeleva web-analytiikka

Riku Jokinen 2

Web-analytiikka on monille yhtä kuin Google Analytics. Matomo Analytics on verkkoanalytiikkaan pätevä vaihtoehto, etenkin jos haluaa kävijäseurantansa erottuvan yksityisyydensuojalla ja turvallisuudella.

Matomoa voi käyttää myös evästeettömästi, mikä herättänee kiinnostusta Traficomin syksyn 2021 uuden evästeoppaan jälkeen. Samaten kasvavissa määrin Googlen palveluille haetaan vaihtoehtoisia ratkaisuja. Hakukonepuolella Googlen vaihtoehtoina olemme blogissa aiemmin käsitelleet DuckDuckGo:ta sekä Ecosiaa, tällä kertaa esittelyssä siis verkkoanalytiikkapalvelu Matomo.

Matomo varjelee yksityisyyttä

Matomoa ei voi sanoa uudeksi ja tuoreeksi nousukkaaksi, sillä sen avoimen lähdekoodin projekti on alkanut vuonna 2007. ”Matomo” on japania, kääntyen tarkoittamaan rehellisyyttä ja/tai kohtuullisuutta. Keihäänkärkenä koko hankkeelle onkin ollut alusta alkaen panostaminen datan tallentamiseen, datan omistajuuteen ja yksityisyyteen liittyviin huoliin.

Käytännössä Matomo taklaa nämä asiat tarjoamalla mahdollisuuden käyttää ohjelmistoaan asiakkaan omilla servereillä, jolloin data on taatusti vain omissa käsissä. Tällöin voi myös suoraan vaikuttaa siihen, missä maassa ja siten minkä maan sääntelyn piirissä data asuu. Toisena vaihtoehtona voi hyödyntää Matomon pilviversiota, jossa myös taataan, etteivät muut osapuolet käytä tai hyödynnä tietoja. Pilviversiossa datan tallennusmaa on Saksa.

Matomo kattaa kaikki yleisimmät tarpeet verkkoanalytiikalle, mutta sillä on hintansa

Matomo tarjoaa hyvin pitkälti samoja ominaisuuksia kuin Google Analytics. Tämä tuskin on mikään vahinko tai sattuma. Tyypillinen verkkoanalytiikan peruskäyttö Matomossa ei ole sen vaikeampaa tai helpompaa kuin Google Analyticsin käyttö, eivätkä niiden logiikat juurikaan eroa toisistaan.

Matomoa voi kehua etenkin sen paremmasta valmiudesta rakentaa omia, itselle relevantteja dashboardeja (raportointinäkymiä) sekä mahdollisuudesta tehdä tietokantakyselyjä suoraan raakadatasta (serveriversiossa). Näistä jälkimmäinen tosin on jo sellainen asia, jota en laskisi peruskäytöksi.

Uudella käyttäjällä työkaluun totutteluun menee oma aikansa, mutta vaikeakäyttöiseksi Matomoa on vaikea kuvailla – etenkin jos on jo kokemusta jonkin verkkoanalytiikkatyökalun käytöstä. Harvemmin analytiikkaa seuraavalle Matomokaan ei ratkaise sitä potentiaalisen ahdistavaa hetkeä, kun laskeutuu etusivun numero- ja käppyrätulitukseen.

Yksityisyydellä ja helppokäyttöisyydellä on kuitenkin hintansa, aivan konkreettisesti: Matomo nimittäin ei ole ilmainen. Vaikka aiemmin mainitun omille palvelimille tehtävän asennuksen voikin tehdä ilmaiseksi, vaatii palvelun pystytys kuitenkin teknistä työtä ja siten arvokasta aikaa.

Matomon pilviversio on kuukausimaksullinen, ja se perustuu sivuston sivunkatselumääriin. Alin taso 50 000 kuukausittaisella sivukatselulla maksaa 29 €/kk. Hinta kuitenkin sisältää myös sellaisia ominaisuuksia, jotka serveriversiossa olisivat lisämaksullisia, kuten WooCommerce Analytics tai kuumakarttatestaus. Osa näistä lisäominaisuuksista on sellaisia, joita Google Analyticsissa ei ole. Täältä voit tutustua tarkemmin Matomon hinnoitteluun. Tarjolla on pilviversioon ilmainen 21 päivän testijakso.

Matomo puhuu hyvin samaa kieltä Google Analyticsin kanssa

Matomo vs. Google Analytics

Matomon käyttö ei juurikaan eroa Google Analyticsin käytöstä: molempia on helppo käyttää. Matomon ilmeisin etu on sen yksityisyys, Googlen puolestaan sen ilmaisuus ja todella kattavat tukimateriaalit. Pitäisin nimenomaan tätä yhteisön apua ja tukea suurimpana Google Analyticsin etuna. Pitkälti asiaan kuin asiaan löytyy maailmalta jo joku muukin, joka on ongelmaasi pohtinut ja todennäköisesti ratkaissutkin. W3Techin tutkimuksen mukaan noin 57 % internetsivustoista hyödyntää Google Analyticsia, Matomon prosenttien ollessa vain 1,5 %. GA:lla on yksinkertaisesti niin paljon käyttäjiä, että valtaosaan kysymyksistä internetti tarjoaa vastauksen. Matomokin tarjoaa paljon tukimateriaalia ja oppaita, mutta niiden kattavuus ei yllä samalle tasolle.

Matomon pilviversion käyttöönotto on Google Analyticsiin verrannollinen, molemmat ovat hyvin kivuttomia. Matomo integroituu helposti yleisiin julkaisujärjestelmiin, kuten Drupal ja WordPress. Isompia eroja Matomon ja Google Analyticsin välille alkaa tulla, kun verkkosivuvierailujen määrä kasvaa merkittäviin määriin. Siinä missä GA alkaa harjoittaa ns. data samplingia (otantaa) tuloksissaan noin 500 000 session jälkeen, ei Matomossa moista rajaa ole.

Graafien piirtely Matomossa on näppärää

 

Matomon mahdollisuus toimia ilman evästeitä (cookieless tracking) herättää kiinnostusta

Matomon evästeetön seuranta

Verkkosivustoilla yleistyneet evästehyväksyntäbannerit ovat tuoneet loven Google Analyticsin tilastointiin, sillä yhä harvempi vierailija sallii evästeiden käytön verkkovierailuillaan. Hylkäämällä analytiikkaa ja tilastointia koskevat evästeet ei vierailusta kerry dataa Google Analyticsiin (tai muihin evästeitä hyödyntäviin palveluihin). Kyseinen pudotus aiempaan voi olla hyvinkin radikaali, kokemustemme mukaan noin 30–70 %.

Siksi Matomon mahdollisuus toimia ilman evästeitä (cookieless tracking) herättääkin kiinnostusta. Palvelua varten ei nimittäin tarvitse kysyä käyttäjältä lupaa, kun Matomo on säädetty olemaan hyödyntämättä evästeitä. Toki tällöin osa ominaisuuksista on poissa käytöstä (esim. kuumakartat), mutta valtaosa ns. perusominaisuuksista, kuten vierailujen määrät ja sivukatselut ovat saatavilla.

Traficomin syksyn 2021 evästeoppaassa palveluntarjoajille (PDF) todetaan, että opasta tulisi soveltaa ja siten suostumusta pyytää evästeiden hyödyntämiseen niiden sivustojen, jotka ”käyttävät verkkosivustoillaan ja sähköisen viestinnän palveluissaan evästeitä ja niiden kaltaisia tekniikoita”. Rinnastettava tekniikka on häilyvä käsite, joten kävimme kirjeenvaihtoa sekä Traficomin että Matomon kanssa aiheesta. Keskusteluiden päätteeksi päädyimme Karhu Helsingillä tulkintaan, että Matomon evästeetöntä tilastointia varten ei tarvitse pyytää käyttäjältä suostumusta, jos seuraavista kohdista on huolehdittu:

  1. Evästeitä ei käytetä
  2. Dataa ei välitetä kolmannelle osapuolelle
  3. Yksittäistä kävijää ei voi tunnistaa edes yhdistelemällä muiden mahdollisten evästeiden kautta saatua dataa kävijädataan
  4. Tietosuojaselosteessa perustelee, miksi tilastojen kerääminen juuri ao. sivustolla on välttämätöntä

On kuitenkin tärkeää huomioida, ettei Traficom ole suoraan ottanut kantaa siihen, voiko Matomoa käyttää ilman kävijältä pyydettyä lupaa. Käsityksemme mukaan on kuitenkin selvää, että Matomo on yllä mainituilla neljällä reunaehdolla varustettuna huomattavasti paremmin linjassa Traficomin evästeohjeistuksen hengen ja tavoitteiden kanssa kuin Google Analytics. Voi olla, että jatkossa Traficomilta saadaan vielä virallinenkin linjaus aiheeseen.

Kenelle Matomo sopii?

Matomon oma vastaus on tähän tietenkin: ”Kaikille!” Käytännössä kuitenkin Matomon ovat valinneet etenkin sellaisten toimialojen yritykset ja organisaatiot, joille tietosuoja ja turvallisuus ovat erittäin tärkeitä. Tällaisia tahoja ovat esimerkiksi poliisi, valtion virastot, sosiaali- ja terveysalan toimijat sekä pankit. Voisi kuitenkin kuvitella, että etenevissä määrin tietosuojaan suhtaudutaan vakavammin myös muilla toimialoilla.

Matomo on tehnyt loikkaamisen Google Analyticsista omaan palveluunsa sikäli helpoksi, että se tarjoaa mahdollisuuden importoida datan Google Analyticsista omiin syövereihinsä, jolloin historiadataa ei menetä.

Matomo tarjoaa olennaisen edun verrattuna Google Analyticsiin kaikille sellaisille organisaatioille, jotka ovat valmiit tekemään saman tulkinnan kuin me: että Matomoon voi kerätä dataa ilman kävijältä saatua evästehyväksyntää. Silloin hyödyllistä tietoa saadaan kerättyä suuremmalta osalta kävijöistä kuin mihin Google Analytics jatkossa pystyy.

Eikä tässä vielä kaikki! On myös Piwik PRO

Matomolle on olemassa lähisukulainen, Piwik PRO. Nykyinen Matomo tunnettiin vuoteen 2018 asti nimellä Piwik, jolloin avoimen lähdekoodin projektista irtautui oma selvästi kaupallinen ratkaisunsa. Tällöin Piwikistä tuli Matomo ja Piwik jatkoi omana erillisenä verkkoanalytiikkaratkaisunaan. Matomosta ja Piwikistä näkee yhä puhuttavan yhdessä hyvin paljon, mikä selittyy pitkällä yhteisellä historialla. Yksinkertaistettuna Piwikin voisi sanoa olevan terästetty versio Matomosta. Tarkemman kuvauksen eroista voi lukea Piwikin sivuilla. Piwik PRO:sta on saatavilla sekä maksuton että maksullinen versio.

Harkitsisinko henkilökohtaisesti loikkausta Matomoon Google Analyticsista? Varovaisesti kyllä. Matomo tarjoaa valtaosalle kaikki tarvittavat verkkoanalytiikan palvelut, samalla säilyttäen yksityisyyden.

Uiko Matomo aivoihisi? Jos haluat keskustella lisää Matomosta tai verkkoanalytiikasta ylipäänsä, laita meille viestiä alla olevalla lomakkeella tai ota yhteyttä!

Kiinnostaako Matomo?

Kysy Rikulta lisää

Riku Jokinen Head of Analytics Services 050 360 8762

Tai lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää luettavaa:
Matomo-käyttökoulutusten osallistujien yleisimmät kommentit
Google Analytics käyttökieltoon Itävallassa

Tykkäsitkö tästä jutusta?

1
0
1
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje