Karhulla on asiaa

Matomo Analytics -käyt­tö­kou­lu­tus­ten osal­lis­tu­jien 7 yleisintä kommenttia

Riku Jokinen 5

Monet Karhu Helsingin asiakkaista ovat siirtyneet hiljattain käyttämään Google Analyticsin rinnalla tai yksinomaan Matomo Analyticsia web-analytiikkanaan. Kehitykselle on monta taustasyytä, esimerkiksi Google Analyticsin tietosuojahaasteet ja evästehyväksynnän vaikutukset analytiikkaan.

Matomosta olen aiemmin kirjoittanut Karhun blogissa melko tasan kaksi vuotta sitten ensimmäisen kerran. Sittemmin Karhun asiakkaista moni on päätynyt Matomo Cloud -tilaukseen, jossa dataa kerätään Matomon pilveen. Olen pitänyt tämän vuoden aikana toistakymmentä Matomo Analyticsin peruskäyttöön liittyvää koulutusta. Tietyt kommentit, huomiot ja kysymykset vaikuttavat toistuvan, joten päätin koostaa niistä tämän kirjoituksen.

”Matomo vaikuttaa selkeältä.”

Tämä on selvästi yleisin kommentti, jonka kuulen koulutusten lopuksi. Toki joku voisi ajatella, että tämä palaute kielii erinomaisesta koulutuksesta, mutta siitä tuskin on pelkästään kyse. Kommentti yleensä viittaa Matomon käyttöliittymään, jonka moni todellakin kokee selkeäksi. Kaikkien taulukoiden ja graafien näyttäessä samankaltaisilta sekä yhtenäinen navigaatio ovat todennäköisesti selkeyden taustalla.

En mitenkään voi olla ajattelematta, että selkeyden kokemuksesta saa osaltaan kiittää Google Analytics 4:sta. Monella koulutusten osallistujalla on ollut GA4 aiemmin käytössä tai on yhä samanaikaisesti olemassa, joten siihen vertailtaessa Matomo todellakin näyttää selkeältä.

URL-hierarkia ihmetyttää

Jos olen saanut koulutuksen osallistujilta jo etukäteen kysymyksiä, tämä asia on käytännössä aina kysymysten joukossa jossain muodossa. Kun Matomossa menee katsomaan esimerkiksi Pages-raporttia, on valtaosa URL-osoitteista ”niputettuna” URL-hierarkian mukaan.

Kuva Karhun Matomosta

Kysymyksiä on yleensä muutamia: mistä hierarkia tulee, mitä se tarkoittaa ja pääseekö siitä jotenkin eroon.

Hierarkiat muodostuvat tarkasteltavan sivuston URL-rakenteesta. Esimerkiksi Karhun sivustolla kaikki sisällöt, jotka ovat /wordpress/-polun jälkeen, ovat oma kategoriansa, jolle on sivukatselut yhteensä ilmaistuna. Matomo luo aina jokaisen /-merkin jälkeen URL:ssä oman kategoriansa sisällöille, jolloin ”+” -ikonia klikkaamalla aukeaa ko. kategorian seuraava taso. Hierarkian tarkoitus on auttaa käyttäjää hahmottamaan kokonaisuuksia. Hierarkiasta pääsee eroon viemällä hiiren taulukon vasempaan alareunaan, ja valitsemalla asetuksista ”Make it flat”:

Tällöin sivuraportista tulee tutumman oloinen koko-URL:n kattava listaus:

Samaisesta paikasta saa hierarkian takaisin päällekin.

Ominaisuus itsessään saa yleensä positiivisen vastaanoton, koska se merkittävästi helpottaa sivuston eri osioiden suosion hahmottamista tai vaikkapa laskeutumissivu (Entry Pages) raportilla auttaa ymmärtämään, mihin verkkosivuston osioon kävijät eniten laskeutuvat.

Yhteenvetorivin puuttuminen

Toinen tyypillisesti taulukoissa kummastuttava asia on yhteenvetorivin puuttuminen. Se on onneksi simppeli käydä painamassa päälle, mutta sen puuttuminen oletuksista on kieltämättä erikoista. On todella vaikeaa kuvitella tilannetta, jossa yhteenvetoriviä ei haluaisi nähdä.

Yhteenvetorivin saa päälle taulukoiden vasemman alareunan asetuksista, hierarkiavalinnan tapaan:

Segmenttien ja Custom Reportsien luonti kestää ja vaatii datan uudelleenkäsittelyn

Odottelu internetissä oli ~25 vuotta sitten modeemien surinassa ihan ok, nykyään ei oikein. Siksi Matomossa uusien Segmenttien tai Custom Reportsien luomiseen liittyvä jopa parin tunnin odottelu tuntuu monista erikoiselta, ihan ymmärrettävästi. Odottamisen lisäksi oletuksena aiemmin kerätystä datasta vain viimeiset 30 päivää tulevat katetuksi, pidempi aikaväli vaatii datan uudelleenprosessoinnin, jota täytyy pyytää Matomon Supportista. Se ei onneksi maksa mitään, mutta tuntuu tarpeettomalta vaivalta.

Onneksi Karhun tehdessä alkuperäisen Matomo-asennuksen, valtaosa todennäköisesti tarpeellisista segmenteistä on luotuna valmiiksi, jolloin vältytään odottelulta. Tarpeet kuitenkin saattavat myöhemmin muuttua, jolloin uusia segmenttejä ja räätälöityjä raportteja saattaa tarvita.

Miten mainontakampanjoiden seuranta toimii?

Kampanjaseuranta ei ole Matomon parhaita puolia, mutta mahdollista se kyllä on. Jos markkinoinnin toimivuutta tahtoo Matomossa seurata, tulisi kampanjoissa käytetyt lopulliset URL-osoitteet varustaa lisäparametreilla. Helpointa tämä on tehdä Matomon URL-parametrityökalulla. Käytännössä siis mainoksessa, uutiskirjeessa, somessa tai millaisesta kampanjasta onkaan kyse, jaettavaan linkkiin tulee muodostaa varsinaisen osoitteen loppuun seurantaparametreja.

Jos vaikka me jakelisimme Karhun uutiskirjeessä linkkiä tähän blogitekstiin:
https://www.karhuhelsinki.fi/blogi/google-analytics-kayttaako-vai-eiko-siina-pulma/ ja haluaisimme seurata linkin avausta Matomossa, laittaisimme URL-parametrityökaluun esimerkiksi:

  • Campaign name: analytiikka-blogit
  • Campaign source: newsletter
  • Campaign medium: lokakuu

Tällöin työkalu muodostaa lopullisen URL:n:
https://www.karhuhelsinki.fi/blogi/google-analytics-kayttaako-vai-eiko-siina-pulma/?mtm_campaign=analytiikka-blogit&mtm_source=newsletter&mtm_medium=lokakuu. Tätä osoitetta käyttäisimme sitten uutiskirjeessämme.

Parametrien käyttö itsessään ei ole vaikeaa, mutta yleensä suurempi haaste on pysyä tarkkana ja johdonmukaisena niiden käytössä, eikä vaihdella parametreja tekijän, päivän tai yleisen fiiliksen ja mututuntuman mukaan. Näin toimimalla kampanjaseuranta vaikeutuu merkittävästi, pahimmillaan romuttaen koko idean.

Voiko Matomo-dataa visualisoida jossain ulkoisessa työkalussa, kuten Looker Studio tai Power BI?

Totta puhuen, tätä asiakkaamme ovat kyselleet Matomosta jo ennen koulutustakin, koska osalle se on analytiikan käytön kannalta ratkaisevan tärkeää. Monet kuitenkin pohtivat aihetta itse koulutuksessa tai heti sen jälkeen. Mahdollista ulkoisessa työkalussa visualisointi kyllä on, mutta ei täysin suoraviivaista. Itselläni on kokemusta lähinnä Matomon datan visualisoimisesta Google Looker Studiossa (ent. Data Studio), mutta datan liikutteluun tarvitsee erillisen maksullisen kytkennän (connector). Kyseisiä connectoreita ovat ainakin VIU ja Supermetrics, joista jälkimmäisellä Matomon dataa voi yhdistää myös Power BI:hin.

Onko meidän oma liikenne suljettu näistä luvuista pois?

Tämän kysymyksen kuulen lähes aina, oli kyseessä sitten koulutus Matomon tai Google Analytics 4:n käytöstä. Useimmiten vastaus on ”kyllä” tai ”osittain kyllä”. Matomossa on mahdollista suodattaa organisaation omaa liikennettä pois useammallakin tavalla, mutta toisinaan halutaan säilyttää aivan kaikki liikenne.

IP-osoitteiden perusteella oman liikenteen suodattaminen on tavanomaista, mutta nykyisenä hybridityön ja VPN-yhteyksien aikakautena se ei todennäköisesti ole kovin kattava. Parempaan lopputulokseen pääsee esimerkiksi rajaavalla segmentillä tai miettimällä jo datankeruuvaiheessa ehdon, millä saataisiin organisaation omat käynnit suodatettua.

Nämä ovat yleisimmät kohtaamani huomiot ja kysymykset. Toki oikeastihan listalta puuttuvat vielä ne (pääsääntöisesti) etänä tapahtuvien koulutusten yleisimmät kysymykset: ”Tuleeko tästä tallenne?” ja ”Saadaanko me nää matskut?” Itse Matomoon liittyvissä asioissa uskon listani taklanneen useimmat asiat.

Tilaa Karhun uutiskirje – pysyt pinnalla, kun verkkoanalytiikassa tapahtuu

Karhu seuraa aktiivisesti verkkosivujen analytiikkaa ja tietosuojaa koskevien käänteiden kehitystä. Kun tilaat Karhulla on asiaa -uutiskirjeemme alla näkyvällä lomakkeella, pysyt uusimmista juonenkäänteistä ajan tasalla.

Voit lukea lisää Matomosta sivuiltamme
Matomo Analytics – yksityisyyttä varjeleva web-analytiikka
Web-analytiikka – Matomo

Tykkäsitkö tästä jutusta?

4
1
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Miten projektin hinnoittelumalli vaikuttaa suunnittelun joustavuuteen?
  3. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje