Karhulla on asiaa

Miten eväs­te­hy­väk­syn­tä vaikuttaa ana­ly­tiik­kaan?

Atte Mäkinen

Harva digiammattilainen on välttynyt evästeisiin liittyvältä keskustelulta. Mekin olemme blogissamme kirjoittaneet, miten Traficomin syyskuussa 2021 julkaisema evästelinjaus vaikuttaa verkkosivustoilla ja miten evästehyväksyntäpopup toteutetaan mahdollisimman hyvällä lopputuloksella. Mutta miten Traficomin linjaus on käytännössä vaikuttanut asiakkaidemme verkkosivustoilla analytiikan kertymiseen?

Analysoimme keskimääräisen hyväksymisprosentin samoilta sivuilta vanhanmallisella popupilla sekä uudella, Traficomin ohjeistuksen mukaisella bannerilla.

Tärkeimmät tehdyt muutokset ovat:

  • popupin siirtäminen keskeltä sivuston alareunaan
  • ”vain pakolliset evästeet” -napin tuominen samanarvoiseksi hyväksymisnapin kanssa

Suuri osa hyväksyy kaikki evästeet – tai kieltäytyy kaikista

Riippumatta evästehyväksyntätyökalun asemoinnista tai nappien määrästä, tilastoista on nähtävissä selkeä trendi: kaikki tai ei mitään. Eniten käyttämämme CookieHubin evästehyväksyntätyökalu sallii evästeasetusten muokkaamisen kategoriakohtaisesti. Tyypillisesti kategorioita ovat ainakin ”analytiikka” ja ”markkinointi”, ja käyttäjän on evästeasetusten kautta mahdollista hyväksyä vain osa kategorioista. Käytännössä kukaan ei kuitenkaan hyväksy esimerkiksi pelkkiä analytiikkaevästeitä, sillä se vaatisi useamman klikkauksen lisätyötä.

Miten evästeilmoituksen muokkaaminen on käytännössä vaikuttanut?

Otetaan esimerkiksi kolme satunnaisesti valittua sivustoa, joilla on ollut käytössä evästehyväksyntätyökalu sekä ennen että jälkeen sääntöjen muuttumisen.

Evästeet hyväksyneiden kävijöiden osuus ennen ja jälkeen muutosten

 Ennen muutoksiaJälkeenMuutos
Sivusto 1n. 92 %n. 65 %27 prosenttiyksikköä
Sivusto 2n. 90 %n. 80 %10 prosenttiyksikköä
Sivusto 3n. 95 %n. 81 %14 prosenttiyksikköä

Traficomin uusien ohjeistuksien mukainen evästehyväksyntä on siis aiheuttanut reilun pudotuksen evästeet hyväksyneiden kävijöiden osuuteen kaikilla esimerkkisivustoilla.

Mitä digiammattilainen voi oppia evästeilmoitusten tilastoista?

On tärkeää huomata, että evästehyväksymisprosentti ei ikinä ole absoluuttisen tarkka tai vakio. Mitä vähemmän kävijöitä, sitä enemmän vaihtelua hyväksymisprosentissa myös esiintyy. Päiväkohtaista vaihtelua näkyi kaikilla tässä tutkituilla sivustoilla useita prosentteja, eikä CookieHubin hallintapaneelista saa suoraan keskiarvoa. Täydelliseen tarkkuuteen ei siis päästä.

Tilastoja voidaan käyttää osana sivuston tilastojen arviointia selittämässä trendejä. Erityisesti evästehyväksyntätyökalun käyttöönoton tai muokkaamisen jälkeen tilasto hyväksymisprosentista voi rauhoittaa monen digiammattilaisen mieltä – sivusto ei ole rikki tai sisältö huonoa, kyse on vain siitä, etteivät kaikki kävijät tallennu analytiikkaan.

Dataa voi myös käyttää alkeellisena korjauskertoimena analytiikalle. Olemme nähneet ratkaisuja, jossa tiedot analytiikasta kopioidaan esimerkiksi taulukkolaskentaohjelmaan ja luvut jaetaan analytiikan hyväksymisprosentilla, jotta saadaan ”todellinen” arvo. Ja jos se auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa, miksipä ei?

Yksittäisiä numeroita arvokkaampaa analytiikassa ovat usein kuitenkin trendit ja kokonaiskuva: miten liikenne on kehittynyt? Mistä liikenne tulee? Mikä kiinnostaa ja mikä ei kiinnosta? Tämä lähestymistapa auttaa kehittämään verkkosivua ja digimarkkinointia, ja uskomme, että myös Traficomin linjauksien mukaisella evästepopupilla dataa voidaan saada kerättyä tarpeeksi kokonaiskuvien muodostamista varten.

Jos tuntuu, että lähellä 100 % tarkkuutta olevat kävijätilastot ovat tärkeitä, lue kirjoituksemme evästeettömästä Matomosta.

Jos Traficomin uusimmat evästelinjaukset eivät ole tuttuja ja evästetyökalu puuttuu tai on pielessä, lue blogi aiheesta, tai ota yhteyttä esimerkiksi yhteydenottolomakkeella ja laitetaan asia järjestykseen.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje