Karhulla on asiaa

Ke­sä­ter­vei­set: Vuosi uu­dis­ta­mis­ta ja oppimista

Teemu Suominen, toimitusjohtaja

Teemu Suominen 3

Kulunut vuosi Karhu Helsingissä on ollut erittäin vauhdikas ja opettavainen. Olemme toteuttaneet useita laajoja verkkosivustoprojekteja ja auttaneet asiakkaitamme moninaisissa verkkoviestinnän tilanteissa. Samalla olemme tehneet useita sisäisiä muutoksia toimintatapoihimme ja käyttämiimme työkaluihin. Nämä muutokset mahdollistavat meille entistä paremmat edellytykset keskittyä asiakkaillemme arvoa tuottaviin toimiin ja olla proaktiivisempi kumppani.

Viime vuosina yleinen markkinatilanne ei ole juurikaan tukenut digitoimistojen kasvua. Verkkopalvelujen kehittämisen tarve jatkaa kasvuaan, mutta investointien yleinen varovaisuus heijastuu myös verkkopalveluiden kehittämiseen. Tiukassa markkinatilanteessa pitkäaikaisten asiakassuhteiden ja korkean palvelutason merkitys korostuu, ja tästä syystä olemme selvinneet olosuhteista erinomaisesti. Suurkiitos siitä kuuluu asiakkaillemme! Kuluneen vuoden aikana olemme nähneet, kuinka luottamus ja yhteistyön taso asiakkaidemme kanssa on syventynyt, kun olemme yhdessä toteuttaneet entistä enemmän tutkimuksia ja analyysejä. Näin verkkopalvelun kehitys perustuu tutkittuun tietoon eikä pelkkiin vahvoihin mielipiteisiin.

Viimeisen vuoden aikana olemme toteuttaneet jälleen useita merkittäviä verkkopalveluiden uudistusprojekteja. WordPressin käyttö on vahvistunut, ja olemme päässeet hyödyntämään WordPress-osaamistamme uudistaessamme keväällä mm. Olympiakomitean, Scheteligin ja Sakon sivustot sekä jo aiemmin syksyllä julkaistut Helsingin Sataman, Osmo Colorin ja Dagmarin verkkopalvelut. On ollut ilahduttavaa nähdä, että yhä useampi verkkopalvelun uudistus on käynnistetty käyttäjätutkimuksella, mikä auttaa tunnistamaan suurimmat haasteet datan avulla ja ymmärtämään, mitkä vanhan sivuston elementit ovat käyttäjien ja sidosryhmien arvostamia. Uskon vahvasti, että verkkopalvelujen uudistamisessa liikumme kohti ajattelumallia, jossa ensimmäinen julkaisu pyritään saamaan ulos mahdollisimman kevyenä ja sen jälkeen käyttökokemusta sekä sisältöä optimoidaan ja kehitetään kerääntyvän tiedon perusteella.

Olemme myös käyneet useita arvokkaita keskusteluja asiakkaiden kanssa WordPress-toteutusten laatukriteereistä. Verkkosivustoprojekteja hankittaessa lopullisen toteutuksen tekninen laatu on ostajille usein vaikea määritellä, ja todellisuus selviää vasta arjen operoinnin ja jatkokehityksen aikana. On rohkaisevaa nähdä, että tämä aihe nousee yhä useammin keskusteluihin, ja meillä Karhulla teknisen toteutuksen laatu on aina ollut toimintaa ohjaava tekijä.

Tietoturvan tiukentaminen ja varautuminen palvelunestohyökkäyksiin on noussut viime vuoden aikana yhä useammin keskusteluihin asiakkaidemme kanssa. Uutisoinnit ovat saaneet monet pohtimaan omien tietoturvakäytäntöjensä riittävyyttä. Olemme Karhulla panostaneet tähän aiheeseen varautumalla keväällä toteutetun laajan tietoturvaselvityksen kautta NIS2-direktiivin vaatimuksiin. Selvitys vahvisti, että tietoturvakäytäntömme ovat erittäin hyvin ajantasalla. Jatkossa varmistamme, että voimme palvella asiakkaitamme luotettavasti tietoturvaan liittyvissä asioissa.

Ennen kuin jatkamme näiden asioiden edistämistä, on monille meistä aika siirtyä seesteisiin lomatunnelmiin ja ladata akut tulevaa syksyä varten.

Toivotan kaikille rentouttavaa, huoletonta ja aurinkoista kesää!

P.S. Lomat hiljentävät tahtiamme keskikesän ajaksi, mutta Huolenpitomme päivystää myös heinäkuussa: Palvelemme hätätapauksia varten arkisin klo 9–16. Kesä- ja elokuussa palvelemme kaikkien palvelujemme osalta normaalisti.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

2
0
1
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje