Karhulla on asiaa

8 h Kar­hu­lin­nas­sa – päivä Huolenpidon elämää

Karhu Helsinki

Puhumme usein Huolenpidostamme niin asiakkaiden palavereissa kuin nettisivuillammekin. Mutta mitä Huolenpitomme oikeastaan tekee? Voisi sanoa, että olemme virtuaalisia talonmiehiä. Bittiavaruuden seppotaalasmaat!

Huolenpitomme koostuu Karhulla hieman nykyaikaisemmista jokapaikanhöylistä.
Huolenpitomme koostuu hieman nykyaikaisemmista jokapaikanhöylistä.

Jokainen päivä on erilainen – toimistolle saapuessa ei voi tietää, mitä päivän aikana tapahtuu. Työnkuvamme onkin yhtä monipuolinen kuin jokapaikanhöylällä, joten konkreettisimmin asia selviää päästämällä teidät kärpäsenä kattoon. Tässä maistiainen siitä, mitä yksi päivä Huolenpidossa pitää sisällään!

8.45

Suurimmalla todennäköisyydellä Karhulinnan kollegoihin törmää keittiössä. Meillä tiedetään, että hyvin sujuvan työpäivän pohjustaa riittävä nesteytys: kahvinkeittimet ja virvoitusjuomakaappi ovat aktiivisessa käytössä. Myös viime aikoina seuraamme saapunut leivänpaahdin on löytänyt oman fanikuntansa – tänä aamuna paahtimen luona hääräilee Halinallet-kehittäjätiimin neulontamestari Marilla.

Napautan työhuoneen valot päälle, avaan tietokoneen ja tarkistan päivän kulun yhteisestä Karhukalenterista. Tälle päivälle minulle ei ole tiedossa palavereja tai muuta aikatauluun sidottua tekemistä, joten päiväni tulee rytmittymään edellispäivän töiden loppuunsaattamisen sekä päivän aikana saapuvien yhteydenottojen mukaan. Valitsemme huonetoverini ja kummallisuuskaksoseni Inarin kanssa päivän taustamusiikiksi Leevi and the Leavingsin Torstai-albumin – laulujen mukana rallattelu pitää mielen korkealla kiireisempänäkin päivänä!

9.00

Kellon tullessa yhdeksän voi Huolenpito virallisesti alkaa. Luen saapuneet viestit ja nappaan niistä osan itselleni työlistalle, muut merkitsen kollegoilleni. Hoidan samalla aiempia, auki jääneitä asioita eteenpäin – osa vaatii lisätietoja asiakkaalta, joissakin tapauksissa suuntaan lisäkysymyksiä kehittäjillemme.

Toisinaan lopputuloksen hahmottaa vasta, kun kaikki materiaalit ovat visuaalisesti tarkasteltavissa oikeilla paikoillaan. Saman on todennut myös asiakas, joka toivoo vielä muutoksia aiemmin lisäämälleni blogisivulle. Päivitän tekstisisällön ohjeiden mukaan ja etsin uutta pääkuvaa annettujen kriteereiden pohjalta. Löydän useammankin paikalle mielestäni sopivan kuvan, jotka lähetän asiakkaalle ehdotuksina – lopullisen valinnan tekee aina asiakas itse.

Erään intranet-käyttäjän salasanan vaihtaminen ei saamamme viestin mukaan onnistu – kertakäyttöinen kirjautumislinkki ei saavu sähköpostiin. Kokeilen vaihtaa salasanan asiakkaan intraan luomalleni testikäyttäjälle, ja totean ilmoituksessa kuvatun ongelman toistuvan itsellänikin. Mañana-tiimin kehittäjä ja innokas sienestäjä Javi käynnistää sivuston uudelleen, jolloin sähköpostitukos avautuu ja viesti saapuu viimein postilaatikkooni. Myös asiakkaan päässä viestit kulkevat nyt normaalisti, joten tapaus saadaan ratkaistua varsin nopeasti ja asiakas pääsee jatkamaan työskentelyään intranetin parissa.

10.00

Kymmeneen mennessä on saapunut päivän ensimmäinen salapoliisityötä vaativa ongelma: asiakas ilmoittaa, että sivuston suojaava SSL-sertifikaatti varoittaa suojaamattomasta sisällöstä. Valjastan ongelmanselvittelyyn parikseni Huolenpidon sertifikaattiguru Inarin. Sukellamme sivustolle suurennuslasien kanssa selvittääksemme, mihin sisältöön selain tarttuu epäluotettavana. Testatessamme asiaa huomaamme, että ongelma toistuu vain yhdellä sivulla. Mielenkiintoista.

Syyllinen löytyy tämän huomion jälkeen varsin nopeasti: eräälle iäkkäälle artikkelisivulle on upotettu tekstin sekaan grafiikkaa iFramen avulla, joka puolestaan tulee suojaamattomasta osoitteesta. Tämä ei toimi suojatulla sivustolla. Tarkistamme, löytyisikö sama materiaali suojatusta lähteestä, ja onneksi näin on. Pystymme näin korjaamaan linkin, jonka jälkeen grafiikka toimii normaalisti eikä sertifikaatti enää anna virhettä. Heitän Inarin kanssa ylävitoset – tiimityöllä kinkkisetkin ongelmat selviävät ilman harmaita hiuksia.

Koska asia on nyt osaltamme purkissa, ilmoitan asiakkaalle ongelman syystä ja tekemästämme korjauksesta, jonka jälkeen palaan meille saapuneiden yhteydenottojen pariin. Saapuneet viestit ovat Huolenpidon rutiinihommaa; asiat koskevat esimerkiksi uusien käyttäjien luomista sivustoille, liitetiedostojen päivitystä sekä sivustojen suojausta eli osansa juuri selvittämässämme ongelmassa pelanneen SSL-sertifikaatin hankintaa. Delegoin osan viesteistä muille Huolenpidon tiimiläisille ja otan itselleni merkityt viestit käsittelyyn.

Eräässä viestissä asiakas kysyy, miksi uutena lisätty tuote ei nouse tuotelistauksiin. Sivustot eroavat toisistaan joskus suurestikin, vaikka kaikki olisikin tehty Drupalilla – eroja syntyy niin Drupal-versioiden, kuin asiakkaan toiveidenkin myötä. Useilla sivustoilla on erityisesti tietyn asiakkaan tarpeisiin rakennettuja toteutuksia, joten jokaisen toimintaperiaatetta on mahdoton muistaa ulkoa ja jokaista erikoistilannetta ennakoida. Laitan siis salapoliisihatun päähän ja suuntaan asiakkaan sivustolle.

Usein tällaisen ongelman syynä on sisällön luonnostilassa oleminen, eli se, ettei sisältöä ole julkaistu julkiseen näkymään. Kyseinen tuote on kuitenkin julkinen, joten syytä täytyy etsiä muualta. Tarkistan tuotesisällölle asetetun kielen; suomenkielisen tuotteen tulisi näkyä suomenkielisellä listaussivulla, englanninkieliset tuotteet sen sijaan eivät listaukselle nouse. Tuotteelle asetettu kieli on kuitenkin oikea. Syypää löytyy vihdoin tuotteeseen yhdistetystä tuoteperheestä, joka on asetettu julkaisemattomaan tilaan. Valaisen asiakasta tilanteesta ja siirrän suurennuslasin syrjään.

Karhun Huolenpidossa hoidetaan yllättävätkin tilanteet
Karhun Huolenpidossa hoidetaan yllättävätkin tilanteet

11.00

Lounasaika tarkoittaa Karhulinnan lähes totaalista autioitumista noin kymmenessä minuutissa (Huolenpitoon saa toki yhteyden läpi päivän). Lounasseuraa kannattaakin mennä kärkkymään eteisen tienoille jo hyvissä ajoin, ellei ole lyönyt ruokasuunnitelmia etukäteen lukkoon. Tunnelma muistuttaa hieman huutokauppaa – erilaisia tarjouksia heitetään ilmoille sieltä sun täältä. Tartun projektipäällikkö Keijun houkuttelevaan sushikutsuun, ja suuntaan puoleksi tunniksi sushitaivaaseen.

Toimistolle palattuani palaan saapuneiden yhteydenottojen pariin. Uusia viestejä on tipahdellut varsin runsaasti aamupäivän mittaan, joten olemme kollegoideni kanssa näissä tavalla tai toisella kiinni koko ajan. Saapuneiden yhteydenottojen lisäksi käyn läpi Karhujen sisäiset tiedotteet ja viestit, jotta olen kärryillä projektien viimeisimmistä käänteistä. Projektipäällikkömme Ansku tiedottaa käynnissä olevan projektin kiireellisesti huomiota vaativista asioista. Nämä eivät vaadi itseltäni reagointia, mutta on tärkeää, että tiedämme myös Huolenpidossa, mitä sivustoille rakennetaan, jotta pystymme palvelemaan asiakkaitamme tehokkaasti.

Otan työstettäväkseni seuraavan minulle merkityn tehtävän. Asiakkaalla on alkamassa kampanja, jota he markkinoivat lyhyellä sloganilla. Tätä varten tulisi luoda uudelleenohjaus kampanjasloganista sivustolle luotuun kampanjasivuun, jotta markkinointimateriaaleissa voi käyttää lyhyttä ja helposti ymmärrettävää slogan-osoitetta pitkän URL-polun sijaan. Kampanjoihin liittyvät asiat kannattaa ottaa kanssamme puheeksi jo siinä vaiheessa, kun tieto tarpeesta on olemassa: näin mm. ohjausten käsittelyyn jää runsaasti aikaa, ja asiakkaalla on mahdollisuus kokeilla ohjauksen toimivuutta hyvissä ajoin ennen markkinointimateriaalien painattamista. Näin vältytään tilanteilta, joissa vaikkapa materiaalin mukaan syötetty osoite ei syystä tai toisesta viekään haluttuun paikkaan.

12.00

Asiakkaallamme on tarve uudelle sivulle, johon on tarkoitus listata erilaisia esitteitä sekä upottaa esittelyvideoita. Tekniset edellytykset tällaiselle ovat jo kunnossa, joten rupean hommiin. Luon uuden sivun ja nimeän sen asiakkaan toivomalla tavalla, jonka jälkeen lisään asiakkaan toimittamat esitteet ja jäsentelen ne sivulle ohjeiden mukaan. Tässä vaiheessa tallennan sivun luonnoksena ei-julkaistussa tilassa – tehdyt muutokset eivät Drupalissa tallennu automaattisesti, joten tallennus erilaisten muutosten välissä on suotavaa. Samalla tarkistan, että lisäämäni tiedostot toimivat halutulla tavalla.

Työni keskeytyy, kun projektipäällikkömme, intohimoinen ulkoallas-uimari Simo saapuu huoneeseemme informoimaan meitä julkaisuvaiheessa olevan projektin aikataulusta. Huolenpidon apua tarvitaan vanhan sivuston uudelleenohjausten sekä uuden sivuston koulutuksen kanssa. Kirjaan sovitut aikataulut ylös samalla, kun kollegani Inari tiedottaa aikataulusta muuta Huolenpitoa. Tiimillämme on perjantaisin palaveri, jossa jaamme tämänkaltaiset, isommat työtehtävät keskenämme ja käymme läpi muita ajankohtaisia asioita. Lisään näistä tehtävistä sopimisen tulevan palaverin asialistalle ja palaan työstämäni sivun pariin.

Koska lisäämäni tiedostot ovat kunnossa, palaan sivun muokkaustilaan ja lisään YouTube-videoiden upotukset tiedostojen sekaan. Asetan sivun haluttuun kohtaan päävalikossa ja lyhennän valikkolinkin nimen toimivampaan muotoon. Lopuksi tallennan sivun, pitäen sen edelleen ei-julkaistuna, ja pyydän asiakasta tarkistamaan, että kaikki on kunnossa. Odotellessani vilkaisen työnohjausjärjestelmästämme saapuneita viestejä, avaten valmiiksi ne, jotka vaativat reagointiani. Asiakkaan kuittauksen saavuttua käyn vielä julkaisemassa sivun, merkitsen työn valmiiksi ja otan seuraavan työpyynnön käsittelyyn.

Toisella asiakkaallamme on meneillään prosessi, jonka tavoitteena on selkeyttää ja yhdenmukaistaa yrityksen viestintää eri kanavissa. Tämän johdosta asiakas haluaa ohjeistaa sisällönsyöttäjiään käyttämään tiettyä verkkosivujen tekstikenttää aiemmasta ohjeistuksesta eroavalla tavalla. Tekstikentän ohjeteksti on uuden ohjeistuksen kanssa ristiriidassa, joten asiakas pyytää meitä päivittämään ohjetekstin toiseen muotoon. Muutos ei ole teknisesti iso, joten tämän toteuttaminen sujuu ripeästi.

Voisi sanoa, että olemme virtuaalisia talonmiehiä. Bittiavaruuden seppotaalasmaat!

Taukojumppaa kahvitauolla

13.00

Takaisin yhteydenottojen pariin. Tässä työssä ei tekeminen lopu, onneksi – säästää peukaloita. Kuorin työpyynnöistä sellaiset, joiden tiedän vaativan kehittäjiemme panosta, ja esikäsittelen ne heille työnohjausjärjestelmäämme. Selkeästi omalla vaikutusalueellani olevat asiat korvamerkitsen itselleni, mutta aloitan kuitenkin näiden kahden kategorian väliin jäävistä, vaikeammin pelkän kuvauksen perusteella pääteltävissä olevista asioista.

Minun työlläni ratkaistavissa olevat asiat hoituvat yleensä – toki pyynnön laajuudesta riippuen – kohtuullisen nopeasti, mutta mitä useamman henkilön panosta asian käsittely vaatii, sitä enemmän aikaa asian selvittämiseen tyypillisesti vaaditaan. Pitääkseni käsittelyajat mahdollisimman tasaisina, yritän täten saada muiden työtä vaativat ja mahdollisesti kinkkiset asiat eteenpäin nopeasti, ja työstän omin voimin hoituvia asioita sillä välin, kun välittämäni työpyynnöt ovat muiden käsittelyssä. Paletin kasassa pitäminen vaatii paitsi kokemuksen mukanaan tuomaa pelisilmää, myös tiukkaa priorisointi- ja organisointikykyä. Näitä ei onneksi Huolenpidosta puutu!

Eräs tällaisista viesteistä, joista ei välttämättä voi päätellä pelkän kuvauksen perusteella, mitä pyynnön toteuttaminen käytännössä vaatii, on toive kahdesta uudesta etusivun artikkelinostosta. Uudet nostot tulisi saada lisättyä olemassa olevia nostoja poistamatta. Kirjaudun asiakkaan sivustolle selvittääkseni, onko etusivun nostoille ennalta määrätty maksimimäärä, sekä nähdäkseni, minkä kokoisia kuvia nostoihin tarvitaan. Käy ilmi, ettei nostojen lisääminen aiempia poistamatta ole tällä hetkellä mahdollista, sillä sivusto on suunniteltu toimimaan täsmälleen tietyllä nostomäärällä. Tästä on aikoinaan sovittu, jotta sivustolle on saatu asiakkaan toivoma ulkoasu, joka nyt muuttuisi uusien nostojen myötä. Selvitän tilanteen asiakkaalle ja liitän mukaan sivuston ulkoasumäärityksen. Tilanteessa on nyt kaksi vaihtoehtoa: vanhoja nostoja tulee poistaa uusien tieltä tai nostopaikkojen määrää tulee lisätä. Liitän kopioksi projektipäällikkömme kyseiselle sivustolle, jonka kerron auttavan asiakasta etusivun kehityksen kanssa, mikäli he haluavat nostopaikkojen lisäämisestä kustannusarvion.

Työnohjausjärjestelmästämme on jälleen saapunut runsaasti ilmoituksia: osa tekeillä olleista töistä on valmistunut, osassa kehittäjät pyytävät tarkennuksia tai lisäohjeistusta. Vastaan kehittäjien kysymyksiin, kommunikoin asiakkaan kanssa työstössä olevista asioista ja testaan valmiiksi merkittyjen töiden toimivuuden omalla koneellani eri selaimilla – jotkin tilanteet toistuvat vain tietyllä laite-selain-kombolla. Yhdestä valmistuneesta korjauksesta löydän vielä viilattavaa, ja palautan sen kehittäjiemme käsittelyyn. Muut kuittaan valmiiksi asiakkaille, ja pyydän heitä ilmoittamaan, mikäli niiden kanssa ilmenee ongelmia – joskus asiakkaat kaipaavat esimerkiksi lisäopastusta muuttuneen tai kokonaan uuden ominaisuuden käyttöönoton kanssa.

Asiakas soittaa kertoakseen, että heidän sivustonsa on kaatunut etusivulle tehtyjen päivitysten yhteydessä. Sivuston toimimattomuudelle voi olla monenlaisia syitä – esimerkiksi SSL-sertifikaatin tai domainin vanhentuminen, sivuston ylikuormitus tai ongelmat palvelimella. Kolme ensimmäistä ovat ennakoitavissa olevia asioita, joihin voi vaikuttaa, ja niiden tasalla oleminen on myös meille ensiarvoisen tärkeää. Ylikuormittuminen johtuu usein käynnissä olevasta kampanjasta, johon voi varautua hankkimalla lisää tehoa palvelimelle. Myös tämän vuoksi on olennaista, että sivuston tekninen toimittaja tietää käynnissä olevista kampanjoista – aiempien kampanjoiden statistiikan pohjalta voidaan tehdä tarvittavia varotoimenpiteitä yhteistyössä palvelimen ylläpitäjän kanssa.

Asiakkaan kuvauksen perusteella on epätodennäköistä, että tilanne johtuisi kahdesta ensimmäiseksi mainitusta skenaariosta. Syy ongelmaan ilmeneekin nopeasti – sivusto ei itseasiassa ole kaatunut, vaan sen etusivu on otettu epähuomiossa pois julkaisusta. Palautamme etusivun julkiseksi ja tyhjennämme sivuston välimuistit, jotta sivustolla vierailevat kävijät välttyvät virheelliseltä tilanteelta. Tällaisia inhimillisiä erehdyksiä voi toisinaan sattua, etenkin kiireessä. Onneksi asiakas huomasi tilanteen nopeasti ja ilmoitti siitä meille heti, joten kovinkaan moni sivustolla vieraillut kävijä ei todennäköisesti ole törmännyt rikkinäiseen näkymään.

 

Huolenpidossa ei mene sormi suuhun – olemme aina valmiina auttamaan!
Huolenpidossa ei mene sormi suuhun – olemme aina valmiina auttamaan!

 

Toisella asiakkaalla on pienoinen paniikki, kun eräältä sivulta on erehdyksessä poistettu sisältöä, jota ei oltu tallennettu muualle. Hätää ei kuitenkaan onneksi ole, sillä sivustolla on käytössä versiointi, joka mahdollistaa tallennusta edeltävän tilan palauttamisen. Kopioin sivun sisällön itselleni talteen ja palautan sivusta aiemman version. Nyt poistettu sisältö on mukana, joten vertaan sivua talteen ottamaani sisältöön ja teen tarvittavat muutokset. Kun sivu on tallennettu, ilmoitan asiakkaalle iloiset uutiset – taas yksi päivä pelastettu!

Asiakkaamme kysyy, miksi hänen lisäämänsä kuva näkyy sivustolla väärin. Surffaan sivustolle ja huomaan, että selvästi pystysuuntainen kuva näkyy nyt vaakakuvana kyljellään. Lataan kuvan palvelimelta ja käännän sen Photoshopin avulla oikein päin. Tallennettuani kuvan uudella nimellä, vien sen takaisin palvelimelle ja korvaan sillä kyljellään olevan sisältökuvan. Kerron asiakkaalle kuvan kellahtamisen johtuneen siitä, että kuva oli käännetty todennäköisesti joko kamerassa tai jonkinnäköisellä esikatseluohjelmalla. Drupal pakkaa kuvat automaattisesti mahdollisimman pieneen kokoon, jolloin ylimääräinen data katoaa kuvasta. Kuvan visuaalisessa laadussa tämä pakkaus ei näy, mutta jos kuvan kierto on ilmaistu ylimääräisenä EXIF-tietona, kuten käy esikatseluohjelmilla kääntäessä, häviää tieto kuvan suunnasta pakkauksen yhteydessä. Kuva täytyy siis aina kääntää kuvanmuokkausohjelmalla, joka muokkaa kuvan ns. aitoa esitystapaa.

14.00

Kahvitauko on Karhulinnassa taikasana, joka saa karhulaiset kokoontumaan koloistaan keittiöön välipalahedelmien ja kahvin äärelle. Puheensorinaa höystävät naurunremakat siellä täällä. Tänään puhuttaa aikuisten Muumi-innostus; keskustelun kipinänä toimii Kasibitti-kehittäjätiimin Henkan paita. Huolenpidon keppijumppakonkari Satu vetää halukkaille pienen verryttelyn, johon osallistun kankeuteni kanssa mieluusti. On ihmeellistä, miten samat liikkeet avaavat jumit aivan eri tavalla, kun apuna on keppi! Harkitsen vakavasti lyhyen keppijumpan integroimista päivittäiseen työntekooni.

Kahvin ja jumppatuokion virkistämänä on hyvä palata yhteydenottojen pariin. Käyn läpi itseäni koskevat ketjut, vastaan asiakkaiden kysymyksiin ja välitän tietoa työnohjausjärjestelmäämme tarpeen mukaan – toisin sanoen jatkan viesti- ja työnohjausrumban parissa samalla otteella, kuin aiemminkin.

Huolenpidon puhelin soi. Asiakas ilmoittaa sivustonsa käyttäytyvän tuskallisen hitaasti – niin hitaasti, että sitä pystyy tuskin käyttämään. Totean tämän välittömästi itsekin sivuston avattuani. Pyydän kehittäjiämme tutkimaan pikaisesti, johtuuko hitaus meidän päässämme olevista asioista; toisinaan sivustolle on esimerkiksi voinut kerääntyä jumiin jääneitä prosesseja, joiden manuaalinen ajo voi auttaa.

Tilanne on nyt hyvissä käsissä, joten palaan muiden Huolenpidon töiden pariin. Eräällä asiakkaamme sisältösivulla oleva linkki on lakannut toimimasta. Salapoliisihattu päähän ja menoksi! Huomaan, että linkitetyn, samalla sivustolla oleilevan sivun nimi on muuttunut. Vanha linkki oli tehty kopioimalla sivun otsikkoon perustuva osoite – koska otsikkoa oli muutettu, muuttui myös osoite, joka aiheutti linkin rikkoutumisen. Korjaan linkin linkittämällä sivun sen Drupal ID:llä, eli nodeosoitteella – tämä osoite ei voi muuttua, vaikka sivun otsikkoon tehtäisiin muutoksia. Laadin lyhyen, kuvakaappauksiin perustuvan ohjeistuksen nodelinkitysten tekoon, jotta asiakas osaisi jatkossa itsekin linkittää sivuja toisiinsa pysyvällä tavalla. Raportoin asiakkaalle ongelman syyn, liitän mukaan luomani ohjeistuksen ja kuittaan linkin korjatuksi.

15.00

Hitaan sivuston ongelma on edennyt. Kehittäjämme, kissakuvia testisisällöissä suosiva Pauliina raportoi hitauden johtuvan sivuston ylikuormituksesta. Tiimi ei kuitenkaan ole päässyt täysin jyvälle ongelman juurisyystä, joten pyydän teknologiapäällikköämme Kimmoa tutkimaan asiaa. Ilmoitan asiakkaalle tilanteen etenemisestä ja tarkistan työnohjausjärjestelmämme uudet viestit.

Kasibitti-tiimin discokuningas Allu on saanut valmiiksi YouTube-videoiden upotustyökalun. Testaan työkalun toimivuuden ja käyttäjäystävällisyyden – hyvältä näyttää! Raportoin työn asiakkaalle valmiiksi ja päivitän toimeksiannon statuksen.

Sukellan takaisin yhteydenottojen uumeniin. Asiakas on lanseerannut uusia tuotteita, ja käynyt samalla läpi nettisivujensa tuotevalikoimaa. Sivustolle tulisikin nyt viedä viisi uutta tuotetta ja päivittää kaksi. Päivitystyö vaatii mm. kuvien rajaamista oikeaan kokoon, taustavärin poistamista kahdelta kuvalta, tietojen syöttämistä sivuston sisältökenttiin ja tuotteiden lisäämistä oikeisiin kategorioihin sekä tietysti valikkoon. Toinen päivitettävistä tuotteista vaatii uudelleenohjauksen tekemistä nimimuutoksen vuoksi. Aloitan rupeaman lataamalla materiaalit ja silmäilemällä ne läpi mahdollisten lisätietotarpeiden varalta. Kuittaan työpyynnön käsiteltävänä olevaksi asiakkaalle ja ryhdyn käsittelemään kuvia vaadittuun muotoon.

16.00

Kimmo, kaikkien teknologiagurujen isä, saapuu työpisteelleni juttelemaan hitaan sivuston ongelmasta. Syy on löytynyt sivuston kohonneista kävijämääristä – palvelimen resurssit eivät riitä tarjoamaan sivustoa täydellä nopeudella kaikille kävijöille. Kerron tilanteesta projektipäällikölle, ja sovimme hänen jatkavan kommunikointia palveluntarjoajan ja asiakkaan kanssa. Soitan asiakkaalle avatakseni tilanteen heille mahdollisimman ymmärrettävästi, ja kerron projektipäällikkömme jatkavan yhteydenpitoa aiheesta heidän kanssaan.

Päivä on jo pitkällä, ja ajatukset seuraavan päivän suunnittelemisessa. Vaikka päivän sisältöä ei voikaan etukäteen ennustaa, on hyvä luoda raamit tiedossa olevien asioiden ympärille – se auttaa työtehtävien priorisoinnissa. Tarkistan seuraavan päivän aikataulut kalenterista, hahmottelen mielessäni to-do-listaa ja jatkan sitten tuotepäivitysten parissa. Kuvat on nyt käsitelty, joten siirryn jäsentelemään tekstisisältöä ja tuotetietoja sivustolle annettujen materiaalien pohjalta, tuote kerrallaan.

Kellon lähestyessä uhkaavasti viittä, merkitsen itselleni ylös keskeneräisten tuotepäivitysten tilanteen ja kirjoitan päivän viimeiset sähköpostiviestit loppuun. Hieman yhdeksän jälkeen saapunut, viuluvirtuoosi ja multitalentti Eeva jää vielä päivystämään Huolenpidon aukioloajan loppuun saakka, joten suljen tietokoneeni ja lähden eteistä kohti. Huomenna jatketaan uusien aivopähkinöiden parissa.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje