Karhulla on asiaa

Sivustoja ei tulosteta au­to­maa­til­la – net­ti­si­vu­jen takana on monta modernia kä­si­työ­läis­tä

Inari Lepistö

Netissä surffatessa harvemmin tulee ajatelleeksi tekniikkaa, joka sivuston taustalla pyörii. Kliks linkkiä naksauttamalla humpsahdat seuraavalle sivulle siinä toivossa, että löydät etsimäsi. Niks naks avaat valikon, josta paljastuu lista alasivuja. Hurr pyörähtää pääkuvakaruselli paljastaen uuden jännittävän tarjouksen. On vilkkuvia elementtejä, upotettuja videoita, kivoja kuvia ja kaiken tämän lisäksi sivusto toimii kuin kameleontti sopeutuen selaimen tai laitteen antamiin mittoihin. Tämän kaiken taustalla ei kuitenkaan ole digitulostinta, mustaa magiaa eikä salaisia kultteja vaan ihka oikeita ihmisiä.

Projektipäällikkö valssaa mukana alusta loppuun

Kun sivustoa aletaan rakentaa, täytyy ensin jutella toiveista ja tavoitteista, jotka sivustolle asetetaan. Jotta jokainen osapuoli ymmärtää toistaan, toimii kaiken koordinaattorina projektipäällikkö. Hän on mukana projektin alusta loppuun, pitää aikataulusta huolen ja tulkkaa toiveet kaikkien ymmärrettäväksi. 

Jotta kaikki pysyvät samalla sivulla siitä millainen sivuston tulee olla, pidetään aluksi määrittelypalavereita. Tämä äärimmäisen tärkeä vaihe tuo linjan sille, mitä tullaan tekemään: minkälaisia tarpeita tulevan sivuston tulee täyttää ja kenelle se on suunnattu. Millaisia hilavitkuttimia siellä tulisi olla ja suunnilleen miltä sivuston tulee näyttää. Kun määrittelyt on puhuttu puhki, siirtyy proikkari hämyiseen karhunluolaan lämmittämään rautaa. 

Projektipäällikkö on mukana myös, kun sivusto on saatu pystyyn. Hän hallitsee luvut ja on apuna, kun sivustolle halutaan rakentaa jotain uutta. Proikkareiden valtavat kourat pitävät kaikki langat kasassa ja langanpäät siisteinä.

Alussa on tyhjä sivu

Jottei koodarimme tarvitsisi arvailla miltä sivuston tulisi valmiina näyttää, täytyy ensin piirtää malli. Mallin loihtii tyhjälle digitaaliselle paperiarkille AD eli Art Director. 

Leiskat eivät myöskään pullahda ilmasta – nekin tehdään käsityönä. Tyhjälle sivulle rakennetaan ensin raamit. On päävalikko, iso nosto, muutama teaseri. Pala palalta alkaa arkille muodostua sivuston ensimmäinen sivu – etusivu. Tekstit lisätään käsin – otsikot on usein varsinaista sisältöä, pidemmissä pätkissä käytetään Lorem ipsum -täytetekstiä ja joskus AD keksii otsikoita myös omasta päästään. Ohjenuorana käytetään graafista ohjeistoa, jos sellainen löydetään. Riippuen sivustoprojektin laajuudesta tehdään leiskoja parhaimmillaan kymmeniä: jokaisesta erilaisesta näkymästä tulee olla oma versionsa, jotta yksityiskohdat eivät jää arvailun varaan ja kaikille osapuolille syntyy selkeä kuva odotetusta lopputuloksesta.

Kun leiska on rakennettu, avataan ajatus vielä keskustellen koodarille. Tässäkin hätiin tulee projektipäällikkö. Samalla projekti pilkotaan sopiviin lohkareihin ja luodaan rakennusjärjestys – mistä aloitetaan ja mitkä seinät on tärkeä rakentaa ensimmäisenä. Minkälaisia pohjia sivustolle halutaan ja minkä muotoisia niiden tulisi olla. Mitä kaikkea pitää ainakin olla kunnossa, kun sivusto esitellään ostajalle. 

Peruskivenä toimii Drupal

Sivusto ei todellakaan rakennu taikomalla eikä edes raahaamalla laatikoita toistensa päälle vaan melko pitkälti käsityönä. Jääkarhun luola on pullollaan mitä ihmeellisimpiä ihmisiä, joita kaikkia yhdistää erityinen piirre: he osaavat lukea ja kirjoittaa kieliä, jotka eivät kommunikoi äänellä vaan muodostavat laatikoita, värejä, karuselleja ja käskyjä. Kieliä joiden sanoja yhdistämällä ei synny lauseita vaan interaktiivisia sivustoja.

Niin kuin taloa rakennetaan, rakennetaan myös sivustoa. Aluksi luodaan sivustolle pohja – perustukset, peruselementit. Peruskiveä ei tarvitse kuitenkaan lähteä louhokselle lohkaisemaan, vaan sivusto rakennetaan julkaisujärjestelmän päälle – meidän tapauksessa Drupalin. Drupal on maailman suosituimpia julkaisujärjestelmiä, jonka taustalla on miljoonia innokkaita kehittäjiä ja käyttäjiä – Drupalia käytettäessä ei tosiaankaan tarvitse olla yksin. Laajan käyttäjäkuntansa ansiosta Drupal on myös aina ajan hermolla. Drupal on muovailuvahan myöskin erittäin antelias, sillä sitä on helppo muovata kunkin sivuston tarpeisiin sopivaksi. 

Kun kaikki osapuolet tietävät mitä pitää tehdä ja perustus on valettu, lähtee koodaaja pystyttämään seiniä. Aivan ensimmäisenä luodaan huoneet eli sisältötyypit. Mietitään miten ne eroavat toisistaan ja luodaan niille säännöt. On sivuston ulko-ovi – etusivu, ensimmäinen katsaus sivustolle, muutama mainostaulu näyttämässä kiinnostavinta tietoa. Aula, jossa on paljon ovia pienempiin neuvotteluhuoneisiin – listaussivulla, jolla listataan alasivuja. Kauppa tai show room – erikoisempi tuotelistaussivu tai sisältötyyppi, jonka kautta myytävää esitellään. Yksinkertainen huone, jolla voi helposti ja nopeasti laajentaa taloa mihin suuntaan tahanasa – perussivu. Samalla luodaan kulkureitit sivuille, eli rakennetaan valikot ja säädetään Drupalin asetuksia, sekä lisäillään ohejtekstejä. Tästä on hyvä aloittaa, jotta sivusto on esittelytilaisuuteen eli koulutukseen mennessä käyttövalmis. 

Koodaaja ja jääkarhutapetti

Puolivalmista ei kannata tapetoida

Maalaisjärjelläkin on ymmärrettävissä, että keskeneräistä taloa ei kannata sisustaa eikä reikäistä seinää tapetoida. Siksi myös sivustojen tyylit laitetaan kuntoo viimeisenä. Koulutukseen mennessä tulee toki seinien olla pystyssä, valaistuksen asetettu ja tarvittava laitteisto paikallaan, jotta uuden asukkaan sisäänmuutto syntyy sujuvasti. Kun muutto tapahtuu, alkaa hillitön paklaaminen ja viimeistely. 

Joskus isoa taloa rakentamaan tarvitaan useampi tekijä. Tällöin työsarkaa jaetaan tarkemmin. Yksi vääntää tekniikkaa taustalla, kun toinen tapetoi ja nikkaroi ikkunaraameja. Samanaikaisesti kasataan sivuston rakenne kuntoon. 

Konversioasiantuntija pitää sivuston pinnalla

Jos oma SEO-suoni ei syki tarpeeksi tasaisesti, voi kääntyä konversioasiantuntijamme puoleen. Hän tuntee Googlen salat ja surffaa ketterästi uusimpien tuulien harjalla. Jos taulukoiden tulkinta tuntuu tuskaiselta ja hikipisarat nousevat pintaan pelkästä ajatuksesta, tulkitsee SEO-gurumme kippuraisimmatkin käppyrät suoriksi ja kaivelee datasuovasta neulat esiin. Hakukoneoptimointi ei hyödytä pelkkiä hakukoneita, samalla sivuston sisältö pysyy laadukkaana ja ajantasaisena. Eikä tästä tarvitse välttämättä huolehtia itse, me hoidamme sen puolestanne!

Talkkarit apuun tarvittaessa

Kun sivusto on valmis ja sisään on päästy muuttamaan, ei kuitenkaan tarvitse jäädä yksin tukkeutuneen putkiston tai terassin laajennusprojektin kanssa. Tarjoamme asiakkaillemme tukea ja apua kaikissa tilanteissa huolenpidon muodossa. Digitalkkarimme pitävät huolen, että sivusto pysyy ajan tasalla ja turvallisena. Jos kiire yllättää, ei hätää – voimme tehdä tarvittavia päivityksiä puolestanne. Meiltä saat myös vinkkejä ja ajatuksia toteutuksiin ja jos oma graafinen peukalo on keskellä kämmentä, toteutamme näyttävät bannerit ja piristykset pääkuviin halutessanne nopeallakin aikataululla. Huolenpito on paikalla vuoden jokaisena arkipäivänä, joten apu on aina sähköpostin tai puhelinsoiton päässä.

Keitä ne on ne koodarit?

Jos jonkinlaista hiihtäjää täältä kyllä löytyy, mutta keitä he oikeastaan ovat? Onko elämää myös näyttöruudun tuolla puolen ja millaista se on? Jos sinua kiinnostaa kuulla esimerkiksi Javierin sieniharrastuksesta tai Mikan taikapeilistä, jää toki seuraamaan blogiamme. Pääset kurkistamaan tekijöiden elämään toimiston ulkopuolella tässä samaisessa osoitteessa lähitulevaisuudessa.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Miten verkkosivustoprojektin hinnoittelumalli vaikuttaa suunnittelun joustavuuteen?
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. WCAG-kriteerit ymmärrettävästi – näin teet sivustostasi saavutettavan
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje