Karhulla on asiaa

Miten keksiä aihe blo­gi­kir­joi­tuk­sel­le? 14 vinkkiä si­säl­lön­tuot­ta­jal­le

Katja Heiskanen 1

Yritysblogin kirjoittaminen ei aina ole helppoa: se vaatii aikaa, taitoa ja ideoita. Merkityksellisen tekstin tuottaminen voi toisinaan tuntua työläältä, vaikka oman alansa asiantuntija olisikin. Miten keksiä jälleen uusi, innostava ja kiinnostava näkökulma hakukoneoptimointiin, blogin kirjoittamiseen tai nettisivu-uudistukseen?

Kysy kohderyhmältä

Mikä olisikaan näppärämpi tapa keksiä kohderyhmää kiinnostavia aiheita kuin kysyä kohderyhmältä itseltään! Kyselyn voi toteuttaa esimerkiksi Google Formsilla ja vastauksia pyytää nykyisiltä asiakkailta, sosiaalisen median seuraajilta tai muilta kontakteilta. Vastauksia voi pyytää myös suoraan sosiaalisen median julkaisun kommentteihin.

Seuraa sosiaalista mediaa

Facebookissa on useita ryhmiä, joissa välitetään tietoa ja työpaikkoja tiettyyn alaan liittyen. Kuluttajatuotteisiin suoraan tai epäsuorasti liittyviä ryhmiä on vielä enemmän. LinkedInissä pöhinää vasta piisaakin. Keskustelujen seuraaminen tai aloittaminen voi poikia mielenkiintoisia blogiaiheita.

Kysy kollegoilta

Työyhteisössä on usein hyvin erilaista osaamista ja tietoa. Sen jakaminen kannattaa muutenkin, mutta siitä voi saada myös hyvän kirjoituksen aiheen. Keskustelussa voi nousta esiin aihe, josta haluttaisiin lisää tietoa, jolloin blogikirjoitus aiheesta hyödyttäisi myös omia kollegoita.

Ajankohtaiset aiheet

Omalla alalla ja maailmalla tapahtuu jatkuvasti. Ajankohtaisiin aiheisiin voi tarttua blogissa: esimerkiksi saavutettavuusdirektiivi ja ilmastonmuutos puhuttavat.

Googlen hakuominaisuuksien hyödyntäminen

Monesti blogin kirjoittamista harkitessa tulee googlattua aihealuetta. Kannattaa myös kokeilla Googlen ennakoivaa hakua: kirjoita hakusana hakukenttään ja katso, mitä Google ehdottaa. Ehdotusten joukossa voi olla useampikin näkökulma tai idea.

Googlen ennakoiva haku

Answer the Public

Answer the Public on ilmainen (rajattu määrä käyttökertoja päivässä) työkalu, jolla voi tarkastella aihealueeseen liittyviä kysymyksiä. Ne voivat avata uusia näkökulmia blogipostauksen aiheiksi.

Kilpailijoiden tarkkailu

Mistä kilpailijat kirjoittavat blogeissaan? Tähän tarkoitukseen voi käyttää erilaisia työkaluja tai ihan vain surffailla kilpailijoiden nettisivuille tutkimaan, mitkä aiheet on nostettu esille.

Think outside the box

Aiheeseen liittyvät avainsanat

Aiheen ympärille liittyy usein muitakin avainsanoja kuin se, mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Erilaisilla avainsanatyökaluilla voi tarkastella aiheeseen liittyviä avainsanoja, jotka voivat versoa uuden blogi-idean.

Google Trends

Trendien aallonharjalla kulkeminen on aina kannattavaa! Google Trendsistä voi katsoa, mitä eri puolilla maailmaa googlataan. Sivulla on listattu myös edellisten vuosien haetuimmat aiheet.

Vierailijakirjoitukset ja haastattelut

Karhulla on asiaa -blogissakin on hyödynnetty vieraskynäilijöitä: eri alojen asiantuntijat ovat kirjoittaneet muun muassa tuotetiedonhallintajärjestelmistä, kriisiviestinnästä ja tietosuojasta.

Myös haastatteluja voisi soveltaa asiantuntijakirjoituksissa. Karhun blogissa haastattelumuotoa on useimmiten hyödynnetty työntekijöiden tarinoissa, kuten esimerkiksi uusien tulokkaiden tai vanhojen konkareiden esittelyissä.

Sanasto tai aakkoset

Blogikirjoituksessa voi myös avata alan jargonia ymmärrettävämpään muotoon. Mistä on kyse, kun puhutaan nodesta tai domainista?

Yhden aihepiirin ympäriltä voi kerätä myös listan aakkosten inspiroimana: jokainen kohta alkaa eri kirjaimella. Suomenkielisessä tekstissä erikoiset kirjaimet toki aiheuttavat omat haasteensa, mutta usein käytetään myös englanninkielisiä termejä. Esimerkiksi verkkosivujen yhteydessä B voisi olla bugi, C cache ja D domain.

Case-esimerkki

Pelkkä puhe, tai siis teksti, ei aina riitä vakuuttamaan. Jos sanojen tueksi on konkreettisia näyttöjä, sitä parempi. Onnistuneilla asiakastarinoilla kannattaakin maltillisesti höystää blogia, kunhan koko homma ei luisu pelkän itsekehun ja henkselien paukuttelun puolelle.

Tapahtumaraportti

Konferenssiin tai tapahtumaan osallistuminen kannattaa hyödyntää myös blogin puolella ja jakaa oppimansa lukijoiden kesken. Mitä tapahtumasta jäi käteen, opitko jotain uutta?

Vuosikatsaus

Vuoden lopulla voi kirjoittaa vuosikatsauksen ja vetää yhteen kuluneen vuoden. Mitä kuluneesta vuodesta opittiin? Mitä tulevalta vuodelta on odotettavissa?

 

Tai sitten voit kirjoittaa blogikirjoituksen blogikirjoituksen kirjoittamisesta. 😉

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
1
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje