Blogin kirjoittaminen – trendejä ja tilastoja
Löysin niin hyvää tietoa blogien tilastoista ja trendeistä, että en malta olla nostamatta esiin muutamia mielenkiintoisimpia seikkoja.
Lähteenä Orbitmedia.com-sivustolla julkaistu artikkeli ”Blogging Statistics and Trends: The 2018 Survey of 1000+ Bloggers”. Artikkelissa esitellään yli tuhannelle bloggaajalle esitetyn kyselytutkimuksen tuloksia. Kyselytutkimus järjestettiin nyt viidettä vuotta peräkkäin.
Kuinka pitkiä blogitekstit keskimäärin ovat
Tämä kysymys esitetään aina, kun bloggaamisesta puhutaan. Olemme usein itse kehottaneet kirjoittamaan 750-1 000 sanan mittaisia tekstejä. Orbit Median tutkimuksen mukaan blogitekstit ovat viimeisen viiden vuoden aikana pidentyneet 42 % ja niiden keskimääräinen pituus on nykyään 1 151 sanaa.
Kannattaa kuitenkin huomioida, että englanti on rakenteeltaan erilainen kieli kuin suomi: se sisältää paljon lyhyitä sanoja, joita suomen kielessä ei ole ollenkaan. Suomenkieliset sanat ovat vastaavasti usein pidempiä. Keskiarvona kuitenkin varmasti ihan kelpo luku.
Kuinka usein blogipostauksia julkaistaan
Suurin bloggaamisen into vaikuttaa tämän tutkimuksen perusteella laantuneen. Aiemmin bloggaajat vastasivat julkaisevansa useita postauksia viikossa, nykyään enää useita kuukaudessa. Päivittäin bloggaavien määrä on vain puolet siitä, mitä vuonna 2014.
Kyselyn perusteella kuitenkin ne, jotka julkaisevat blogipostauksia tiheämmin, saavat parempia tuloksia. Viikoittain päivittyvä blogi tuottaa jo paljon tulosta, mutta päivittäin julkaistava blogi vielä enemmän. Tuntuu toki luontevalta, että mitä enemmän töitä tekee, sitä enemmän tulosta syntyy. Harva suomalainen yritys on kuitenkaan valmis sitoutumaan esimerkiksi kerran päivässä päivittyvän blogin julkaisemiseen.
Mitä tyypillinen blogipostaus sisältää
Hieman yli puolet bloggaajista lisää useita kuvia jokaiseen artikkeliin ja noin puolet käyttää jossain muodossa olevia listoja. Sekä kuvien että listojen käyttö on ollut suosittua viime vuosina. Videoiden käyttö kasvaa edelleen: yksi viidestä bloggaajasta lisää videosisältöä postaukseen ja 4 % kertoo käyttävänsä äänisisältöä. Podcastien tekijät sisältyvät näihin lukuihin.
Miten blogiin hankitaan kävijöitä
Lähes kaikki vastanneet kertovat mainostavansa sisältöjään sosiaalisessa mediassa. Tämä ei ole muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana.
Vuosittain yhä useammat ovat kertoneet kiinnittävänsä enemmän huomiota hakukoneoptimointiin ja sähköpostimarkkinointiin. Hakukoneoptimoinnin (SEO) suosio on kasvanut 34 % ja sähköpostimarkkinoinnin suosio 76 % vuodesta 2014.
Vaikuttajamarkkinoinnin suosio on hieman vaihdellut vuosien varrella, mutta maksettu mainonta on paljon suositumpaa kuin vuonna 2014. Alla olevassa kaaviossa näkyy, mitkä kanavat korreloivat vahvojen tulosten kanssa. Vähiten käytetyillä toimenpiteillä on ollut todennäköisempää saada vahvoja tuloksia.
Blogin analytiikka ja vanhojen blogiartikkeleiden päivittäminen
Jos blogissa julkaistaan ikivihreää sisältöä, on vanhojen sisältöjen päivittäminen hyvä tapa pitää artikkeli tuoreena. Noin kolmannes kyselyyn vastanneista kertoo tekevänsä tätä ja saavansa sen avulla hyviä tuloksia.
Voisi kuvitella, että analytiikan avulla on helppoa arvioida artikkeleiden suosiota. Ja käänteisesti: löytää ei-niin suosittuja kirjoituksia, joita päivittämällä niille voisi antaa uuden elämän.
Mittaamisesta kiinnostuneiden bloggaajien määrä on vuosittain kasvanut ja yhä useammat käyttävät Analyticsiä johdonmukaisesti. Hämmentävästi noin 5 % vastanneista ilmoittaa, ettei heillä ole lainkaan pääsyä bloginsa analytiikkaan. Onneksi kuitenkin kolmannes kertoo seuraavansa analytiikkaa ”aina”.
Blogit ovat meillä Karhu Helsingissä lähellä sydäntä. Niillä on edellytyksiä tehdä osuvaa viestintää, vahvistaa asiantuntijamielikuvaa ja vahvistaa verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä. Ota meihin yhteyttä ja kerromme mielellämme lisää blogien hyvää tekevästä vaikutuksesta.