Karhulla on asiaa

Yritysblogi, sen pe­rus­ta­mi­nen ja kas­vat­ta­mi­nen – oman median haasteita ja ilon aiheita

Timo Salminen

Olemme Karhu Helsingissä konseptoineet ja rakentaneet lukuisia yritysblogeja sekä muita samantyyppisiä ratkaisuja. Näistä käytetään usein kattotermiä ”yrityksen oma media”. Yritysblogi on monissa yrityksissä inbound-markkinoinnin moottori.

Meillä on myös reilun kahden vuoden kokemus oman Karhulla on asiaa -yritysblogimme aktiivisesta kehittämisestä ja menestyksen mittaamisesta.

Mikä yritysblogi on

Yritysblogi on verkkosivuille rakennettava osio tai oma minisivustonsa, jossa on ajankohtaisen sisällön virta. Tarkoitamme yritysblogilla mitä tahansa verkkosivuston osiota tai erillistä minisivustoa, jonne varta varten tuotetaan säännöllisesti sisältöä artikkeli- tai videomuodossa. Yritysblogin sisältö on yleensä sellaista, jota yrityksen toiminnassa ei muuten syntyisi.

Miksi yritysblogin rakentaminen kannattaa

Yritysblogi on yksi tehokkaimmista tavoista saada verkkosivuille lisää oikeanlaisia kävijöitä. Samoin sillä on edellytykset parantaa yrityksen näkyvyyttä ja kirkastaa brandia. Blogi voi myös kokemuksemme mukaan moninkertaistaa verkkosivuilta saatavien liidien määrän.

Yritysblogin etuja

  • Verkkosivuston sisältö elää ja tekee myönteisen vaikutuksen kävijöihin
  • Hakukoneäkyvyys paranee, kun sivustolle tulee virtana tuoretta sisältöä, jonka parissa kävijät viettävät aikaa
  • Yritys pysyy asiakkaiden mielessä, kun heillä on syy vierailla sisällön äärellä toistuvasti
  • Blogisisältö auttaa asiakasta etenemään ostopolulla ja on varmistamassa vähintäänkin yrityksen paikan asiakkaan harkintalistalla, kun ostamisen aika koittaa – tämän ansiosta yritysblogilla on mahdollisuus kasvattaa liidien määrää olennaisesti pitkällä tähtäimellä
  • Mielikuva mielipidejohtajuudesta omalla toimialalla rakentuu melkein itsestään
  • Sisältö puhuttelee työnhakijaa, joka vaikuttuu yrityksen aktiivisesta otteesta ja asiantuntijuudesta

Kuka tekee sisällön, paljonko se vie aikaa ja rahaa

Jotta yritysblogista on hyötyä, kävijän tulee haluta vierailla siellä. Tavoite toteutuu, kun sisältö on laadukasta. Laadukkaan sisällön tuottaminen vie aikaa, rahaa tai sekä että.

Sisällöntuotannon suunnittelu ja resursointi on tärkein yksittäinen yritysblogin konseptisuunnittelun osa-alue. Kun arvioidaan kuka tuottaa yritysblogin sisällön, vaihtoehtoja on yleensä neljä:

  • Yrityksen omat asiantuntijat
  • Yrityksen oma viestintä tai markkinointi
  • Ulkoinen viestintäkumppani
  • Yllämainittujen yhdistelmä

Parhaat edellytykset uskottavan yritysblogin rakentamiseen ovat silloin, kun yrityksessä on useita asiantuntijoita, jotka osaavat ja haluavat kirjoittaa tai osallistua videosisällön tuottamiseen omaa asiantuntemusaluettaan koskien.

Korkealaatuisen blogin saa aikaan myös ulkoistamalla sisällöntuotannon kokonaisuudessaan. Laadukasta sisällöntuotantoa tarjoamme me Karhu Helsingissä, yhdessä kumppaneidemme kanssa, sekä useat muut alan toimistot. Suomessa on nykyisin runsaasti digitaalista sisällöntuotantoa tarjoavia yrityksiä.

Sisällön sijoittaminen omalle verkkosivustolle on hyvä idea

Kokemuksemme mukaan paras pitkän tähtäimen sijoituspaikka blogille tai muulle omalle medialle on yrityksen verkkosivusto.

Säännöllisesti päivittyvä blogisisältö parantaa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Kun kaikki sisältö on samalla sivustolla, esimerkiksi tuotesisällön ristiinmarkkinointi blogin kanssa onnistuu joustavimmin. Etua saadaan myös siitä, että blogia ja muuta sisältöä päivitetään samoilla työkaluilla. 

Blogin sijoittamista omaksi sivustokseen tai esimerkiksi LinkedIniin kannattaa harkita vain, jos blogikehitys varsinaisella verkkosivustolla on mahdotonta tai vaikeaa. Mahdollinen vaikeus johtuu yleensä julkaisujärjestelmästä tai muista teknisistä syistä.

Yritysblogi toimii, kun sisältö ei käsittele yritystä itseään

Harkittu sisältöpolitiikka on avain yritysblogin menestykseen. Kokemuksemme mukaan yritysblogi houkuttelee oikeanlaisia kävijöitä pidemmällä tähtäimellä vain, jos aiheet ovat muuta kuin yritys itse ja sen palvelut. Toistuvia käyntejä on vaikeaa saada, mikäli sisällön pääteemana ovat yrityksen omat saavutukset, palvelut ja ihmiset.

Kun aiheita valitaan, tärkeimpänä mittarina tulisi olla se, kiinnostavatko aiheet kävijää. Vähemmän tärkeää on se, onko tietyn sisällön julkaiseminen tärkeää yrityksen itsensä kannalta. Silloin kun kävijät kokevat sisällön arvokkaaksi, he haluavat vierailla blogissa. Parhaassa tapauksessa heistä kasvaa blogin vakioseuraajia.

Valtava jääkarhupehmolelu lukee Karhu Helsingin blogia kannettavalta tietokoneelta

Kävijöiden saaminen yritysblogiin

Investoinnit yritysblogiin tai muunlaiseen omaan mediaan kannattavat, jos sinne saadaan oikeanlaisia kävijöitä. Kävijöitä tulee houkutella paikalle suunnitelmallisesti heti lanseerauksesta lähtien. Seuraavassa on viisi toimivaa houkuttelutekniikkaa.

Jaa blogisisältöä sosiaalisessa mediassa ja rohkaise jakamiseen

Kun blogissa julkaistaan sisältöä, se kannattaa jakaa yrityksen kaikissa relevanteissa sosiaalisen median kanavissa. Jos yrityksellä on sosiaalisen median strategia, se todennäköisesti ottaa asiaan kantaa.

Jaamme oman blogimme sisältöä LinkedInissä, Twitterissä ja Instagramissa. Kuhunkin kanavaan luomme oman jakosisällön. Tavoitteenamme on tällä tavalla kunnioittaa kunkin kanavan erilaisia käyttäjiä ja käyttötapoja.

Yrityksen omat ihmiset ovat paras mahdollinen joukko levittämään sanaa blogin tai muunlaisen oman median sisällöstä. Tällaisen sosiaalisessa mediassa tapahtuvan työntekijälähettilyyden rohkaisemiseen on olemassa toimivia palveluita, kuten kotimainen Smarp.

Kerro sisällöstä asiakkaille

Kun yrityksesi ihmiset tapaavat asiakkaita, blogin sisällöt antavat hyviä aiheita keskustelulle. ”Kirjoitimmekin juuri tuosta blogissamme viime viikolla” on mukava keskustelun kirvoittaja.

Jotta omat ihmiset tutustuvat blogin sisältöön, on sitä tärkeää markkinoida myös sisäisesti. Useimmat eivät käy säännöllisesti oman yrityksensä verkkosivuilla.

Blogisisältöjen markkinointiin asiakkaille voi miettiä monia muitakin keinoja, kuten viimeisimpään sisältöön johtavan linkin nostaminen sähköpostien allekirjoituksiin.

Ruoki blogia uutiskirjeellä

Blogisisältö sopii uutiskirjeeseen kuin nenä päähän. Kun sisältö on aidosti kiinnostavaa, asiakkaat ja kumppanit avaavat ja lukevat uutiskirjeitä mielellään.

Olemme havainneet blogin olevan myös tehokas tapa rohkaista verkkosivujen kävijöitä uutiskirjetilaajiksi. Blogissa kävijä näkee, että yrityksellä on tarjottavanaan sisältöä, joka puhuttelee häntä.

Blogi on myös hyvä syy uutiskirjeen käyttöönottoon, jos sellaista ei ole ollut aiemmin. Blogi ratkaisee sen ongelman, ettei uutiskirjeeseen ole sisältöä. 

Jos blogin tai muun oman median artikkeleita ja videoita julkaistaan vaikkapa viikon välein, pätevät uutiskirjesisällöt ovat koossa kerran kuukaudessa – ilman juuri mitään lisätyötä. Meillä Karhu Helsingissä hyödynnetään tätä reseptiä.

Optimoi sisältö kävijän lisäksi myös hakukoneille

Blogisisällön ja ylipäätään tekstien optimoinnista hakukoneille kerroimme blogissamme aiemmin. Blogi on SEO- eli hakukoneoptimointityökaluna kuin sveitsiläinen linkkuveitsi.

Totean tässä kohtaa sen verran, että hakukonenäkyvyys on tärkeää ottaa huomioon erityisesti kun blogiaiheita valitaan. Kirjoittakaa ja vlogatkaa niistä aiheista, joilla toivotte päihittävänne kilpailijat hakukoneessa. Ja käyttäkää suosituksi arvioimaan hakutermiä pääotsikossa, mielellään sen alussa. Tämän kirjoituksen otsikko on yksi esimerkki.

Tuo oikeanlaiset kävijät mainonnalla sisällön äärelle

Kun blogisisällön tuotantoon ja julkaisemiseen sijoitetaan aikaa ja rahaa, on myös sen promootioon mielekästä investoida. Digitaalinen mainonta on tehokas tapa lisätä blogisisällön oikeanlaisten kävijöiden määrää. Sosiaalisen median kanavat ja esimerkiksi Googlen mainosverkko tarjoavat hyviä työvälineitä blogin tai muun oman median näkyvyyden edistämiseen.

Mainonnassa keskeistä on kohdistaminen ja mittaaminen. Blogisisällön mainonta pitäisi saada huolellisella kohdistamisella nousemaan oikean kohderyhmän silmien eteen. Kun mainontaa tehdään, mittaamisessa keskeistä on kokemuksemme mukaan se, mistä kanavista blogiin saadaan sellaisia kävijöitä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita sisällöstä. Karhu Helsingissä kutsumme heitä tosikävijöiksi.

Yritysblogi voi tuoda vakuuttavia tuloksia, mutta ei nopeasti

Olemme nähneet yritysblogien ja muiden oman median muotojen tuovan vakuuttavia tuloksia. Sivustojen kävijämäärät kasvavat, näkyvyys vahvistuu, brandi kirkastuu ja liidien määrä kasvaa. Tulokset vievät kuitenkin aikaa. Kannattaa varautua odottamaan ja tekemään kovasti töitä 6-12 kuukauden ajan ennen kuin konkreettisia tuloksia alkaa näkyä. 

Esimerkiksi oma Karhulla on asiaa -blogimme on nostanut sivustomme orgaanisen, eli hakukoneista maksuttomana saatavan, liikenteen määrää yli 100 %. Meillä vakuuttavimmat tulokset alkoivat näkyä noin vuoden kuluttua blogin käynnistämisestä.

Karhu Helsinki tykkää rakentaa yritysblogeja

Meillä on vuosien kokemus yritysblogien ja muiden oman median ratkaisujen määrittelystä, suunnittelusta, rakentamisesta ja menestyksen mittaamisesta. Ota meihin yhteyttä tai lähetä viesti tämän sivun lomakkeella.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Nix pelastaa legacy-projektit
  2. Karhut esittäytyvät: Tuomas Sauliala
  3. Googlen ilmaiset koulutukset
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje