Karhulla on asiaa

Google Analyticsin termit suomeksi

Päivi Juusonen

Google Analytics 4:ään liittyviä termejä käytetään alalla yleisesti englanniksi. GA4:n käyttöliittymän saa kuitenkin näkymään halutulla kielellä, joten päätimme käydä termejä läpi myös suomeksi.

Liikenteen hankinta (Traffic Acquisition)

Liikenteen hankinta sisältää tärkeää tietoa siitä, mistä kanavasta käyttäjä on sivustolle tullut — klikkasiko hän esimerkiksi hakukoneen maksutonta hakutulosta, mainosta vai tuliko mahdollisesti sosiaalisen median kanavien kautta.

Liikenteen hankintaa ei pidä sekoittaa käyttäjähankintaan, joka kertoo mistä kanavista käyttäjät tulevat sivustolle ensimmäisen kerran.

Käyttäjähankinta (User Acquisition)

Käyttäjähankinta antaa arvokasta tietoa siitä, miten ja mitä kanavaa pitkin uudet käyttäjät ovat saapuneet sivustollesi tai sovellukseesi ensimmäisen kerran.

Huomioi, että käyttäjähankinta keskittyy ainoastaan uusiin käyttäjiin, liikenteen hankinta puolestaan kaikkiin käyttäjiin.

Käyttäjät (Users)

Keskeisimpiä termejä Google Analyticsissa on käyttäjät, jolla kuvataan sitä, kuinka moni ihminen on vieraillut sivustollasi tai käyttänyt mobiilisovellustasi. Näiden käyttäjien toiminnan mittaaminen on GA4:n pääidea.

Kuka tahansa sivustovierailija ei kuitenkaan ole käyttäjä. Käyttäjillä tarkoitetaan Google Analytics 4:ssä aktiivisia käyttäjiä (Active Users), eli niitä, jotka tekevät sivustolla ainakin jotain. GA4:n tulkinnan mukaan muut kuin aktiiviset käyttäjät käytännössä poistuvat sivuilta saman tien.

Aktiivisiin käyttäjiin lasketaan kuuluvaksi myös uudet käyttäjät (New Users), jotka eivät ole vierailleet sivustolla aiemmin samalla selaimella. Kaikki käyttäjät (Total Users) puolestaan sisältää nimensä mukaisesti kaikki mahdolliset sivustolla vierailleet käyttäjät.

Aktiivisiin käyttäjiin viitataan GA4:n raporteissa termillä Users.

Laskeutumissivu (Landing Page)

Laskeutumissivu tarkoittaa verkkosivustosi sivua, jolle kävijät ensimmäisenä saapuvat hakutuloksista, mainoksista tai linkkien kautta. Se on siis istunnon ensimmäinen sivu.

Nykyään suurin osa liikenteestä saapuu muille kuin etusivulle, joten laskeutumissivujen tutkiminen on kullanarvoista.

Istunnot (Sessions)

Istunto tarkoittaa yhden kävijän tekemää käyntiä sivustolle. Istunto alkaa, kun kävijä saapuu sivustolle ja päättyy, kun kävijä poistuu sivustolta tai ei ole ollut 30 minuuttiin aktiivinen. Kaikki, mitä tässä välissä tapahtui, sisältyy yhteen istuntoon.

GA4:ssä istunto päättyy automaattisesti 30 minuutin inaktiivisuuden jälkeen, mutta pituutta voi myös halutessaan säätää asetuksista.

Aktivoivat istunnot (Engaged Sessions)

Aktivoivat istunnot kuvaavat sellaisia istuntoja, joissa käyttäjä on toiminut aktiivisesti ja osoittanut sitoutumista verkkosivustoosi tai mobiilisovellukseesi.

Aktivoiva istunto kestää vähintään 10 sekuntia tai sisältää vähintään yhden konversiotapahtuman tai vähintään kaksi sivun tai näkymän katselukertaa.

Aktivoivasta istunnosta käytetään myös termiä sitoutunut istunto.

Aktivoitumisprosentti (Engagement Rate)

Aktivoitumisprosentilla tarkastellaan sitä, kuinka suuri osa käyttäjistä on aktiivisia. Loput käyttäjät ovat niitä, jotka ovat poistuneet sivuilta saman tien tai kun istunto ei ole ollut aktivoiva.

Aktivoitumisprosentti lasketaan jakamalla aktivoivien istuntojen määrä istuntojen kokonaismäärällä.

Aktivoitumisprosentista käytetään myös termiä sitoutumisprosentti.

Keskimääräinen aktivoitumisen kesto (Average Engagement Time)

Keskimääräisen aktivoitumisen kestolla mitataan sellaisten käyntien pituutta, joihin liittyy ”merkityksellistä toimintaa” — eli käynti kesti yli 10 sekuntia tai sisälsi konversiotapahtuman tai vähintään kaksi sivun katselukertaa. GA4:ssä ideana on siis mitata nimenomaan sellaista vierailuaikaa, jona kävijä on tehnyt sivustolla jotain.

Keskimääräisen aktivoitumisen kestosta käytetään myös termiä keskimääräisen sitoutumisen kesto.

Sivut ja näkymät (Pages and Screens)

Yksi yleisimpiä Google Analytics 4:n käyttötarkoituksia on selvittää, missä ihmiset käyvät sivustoillasi ja sovelluksissasi. Tässä auttaa Sivut ja näkymät -raportti, jonka avulla saadaan selville, mikä sisältö kiinnostaa kävijöitä eniten. 

Näkymillä viitataan GA4:ssä mobiilisovellusten ”sivuihin”.

Katselukerrat (Views)

Katselukerrat tarkoittaa katseltujen sivujen tai näkymien määrää yhden vierailun aikana. Kävijä voi käyntinsä aikana katsoa samaa sivua useamman kerran, jolloin jokainen katselukerta lasketaan mukaan.

Tapahtumat (Events)

Tapahtumat ovat Google Analytics 4:n datan keskiössä, sillä niiden avulla saadaan paljon yksityiskohtaista tietoa kävijöiden toiminnasta ja vuorovaikutuksesta verkkosivustosi ja mobiilisovelluksesi kanssa.

Tapahtumat ovat yksinkertaisesti käyttäjän tekemää toimintaa, ja ne voivat olla oikeastaan mitä vaan lomakkeen täyttämisestä videon katseluun. Suurin ero Universal Analyticsiin on, että myös sivukatselut ovat GA4:ssä tapahtumia.

GA4 seuraa automaattisesti muun muassa seuraavia tapahtumia:

  • click — nykyisestä verkkotunnuksista pois vievien linkkien klikkaukset
  • file_download — erilaisten tiedostojen (kuten pdf, docx, xlsx, mov, mp4) klikkaukset
  • scroll — tapahtumat, joissa sivua on vieritetty näkyviin pystysuunnassa 90 %:a

Automaattisten tapahtumien lisäksi Tag Managerin avulla voi määrittää lisää sivustokohtaisia tapahtumia. Liiketoiminnalle tärkeät tapahtumat puolestaan voidaan analytiikan puolella kätevästi merkitä konversiotapahtumiksi.

Konversiot (Key Events, aiemmin Conversions)

Konversio tarkoittaa toimintaa, joka on yrityksen kannalta erityisen tärkeää. Konversiot riippuvat yrityksestä, mutta yleisiä ovat esimerkiksi verkkokauppaostos, yhteydenotto tai uutiskirjeen tilaaminen.

Konversiot voidaan rakentaa Google Tag Managerin avulla tai asettaa GA4:n asetuksista. Analyticsin raporteilta voidaan tutkia, millä sivuilla konversioita on tapahtunut.

Lisää aiheeseen liittyviä termejä löytyy Googlen suomenkielisiltä ohjesivuilta.

 

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  2. Googlen ilmaiset koulutukset
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje