Karhulla on asiaa

Verkkosivun sisältö, jolla epäonnistut varmasti – si­säl­lön­tuot­ta­jan 10 käskyä

Katja Heiskanen

Olemme puhuneet blogissa paljon yritysblogeista ja niiden hyödyistä sekä jakaneet vinkkejä, joilla varmistaa kirjoituksen näkyvyys hakukoneissa. Tämä kirjoitus on jatkumoa sarjalle: pohditaan, mitä ei ainakaan kannata tehdä, kun luo yrityksen verkkosivuille sisältöä. Millainen sisältö saa lukijan silmäilemään, olemaan välittämättä tai jopa poistumaan sivulta?

1. Älä kyllästytä lukijaa

Ensimmäinen kohta on varsin itsestään selvä: jos verkkosivun sisältö on tylsää, se ei jaksa kiinnostaa pitkään. Miksi käyttää kallisarvoista aikaa johonkin, mikä kyllästyttää hetkessä?  

Sisällön perusteiden on oltava kunnossa, mutta tarvitaan myös jokin näkökulma tai koukku, joka pitää mielenkiinnon yllä. Tunnetusti otsikko ja ingressi ovat oleellisia ”myyntitekijöitä”: niissä on vakuutettava lukija siitä, että teksti kannattaa lukea loppuun asti.

Jos sisältö uhkaa jäädä latteaksi, sitä voi piristää tarinankerronnalla, datalla ja visualisoinnilla tai lainauksilla.

2. Älä loukkaa ja halvenna

Tylsän vastakohta ei ole loukkaava. Vaikka verkkosivun sisällöltä toivotaan mielipiteitä ja näkökulmia, niitä voi esittää asiallisesti. Huumori ja viraali-ilmiöihin osallistuminen vaativat tarkkaa pelisilmää, jotta ylilyönneiltä vältytään. Halventaminen ja loukkaaminen tuskin kuuluvat minkään brändin imagoon ja strategiaan.

Vinkit sisällöntuottajalle:

  • Ota selvää taustoista
  • Älä ole liian impulsiivinen
  • Luota vaistoosi

3. Älä keskity vain itseesi

Sisältö, joka vain hehkuttaa firman tuotteita tai palveluita kannattaa säästää myyntiesitteisiin. Lukijan kannalta kiinnostavampaa on kuulla ratkaisuista ongelmiinsa, hyödyistä ja eduista, joita hän voi saada. Miksi ja miten yrityksen tuote tai palvelu ratkaisee juuri tämän ongelman? Näkökulma kannattaa kääntää yrityksen tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksien esittelystä lukijalle tuotettavaan lisäarvoon. Kiinnostava oma media käsitteleekin muuta kuin yritystä itseään.

4. Älä unohda kohderyhmää

Tähän kohtaan liittyy kohderyhmän määrittäminen ja tunteminen. Keille verkkosivun sisältöä kirjoitetaan ja tehdään? Kohderyhmä määrittelee sisällön teemat ja toisaalta myös käytetyn kielen: millaisia termejä tekstissä voi käyttää, jotta lukija tuntee pysyvänsä kärryillä? Milloin termit on syytä selittää auki? Liian monimutkainen jargon karkottaa osan lukijoista, kun taas liian yksinkertaistettu teksti turhauttaa syvällisesti aiheeseen perehtyneitä asiantuntijoita.

5. Älä kirjoita roboteille

Vaikka hakukoneoptimoinnissa hakukoneiden algoritmien mielenkiinnon herättäminen onkin tärkeää hakutulossijoitusten kannalta, verkkosivujen teksti on kuitenkin pohjimmiltaan tehty ihmisten luettavaksi. Hakukoneet onneksi kehittyvät jatkuvasti ja oppivat arvostamaan muutakin kuin tekstin pituutta. Onkin suositeltavampaa kirjoittaa teksti ensisijaisesti ihmislukijaa ajatellen ja vasta sitten optimoida teksti hakukoneille.

Vinkkejä sisällöntuottajalle, Karhu Helsinki

6. Älä valehtele

Valheellinen, väärä tai perusteeton tieto ei uppoa lukijoihin. Esitetyt väitteet on siis hyvä todistaa luotettavilla lähteillä. Esimerkiksi data ja statistiikka auttavat uskomaan helpommin niiden pohjalta esitettyihin väitteisiin.

7. Älä myy

Sisältömarkkinoinnin pohjimmainen tarkoitus on saada lisää liidejä ja lopulta asiakkaita. Loppuun neuvotaan aina lisäämään asiaankuuluva toimenpidekehotus, call-to-action.

Myyminen ei kuitenkaan saisi olla kirjoituksen läpinäkyvin ja ainoa sisältö. Lukijasta pitäisi tuntua, että teksti on luotu häntä varten, ei jonkin tuotteen tai palvelun myymiseksi.

8. Älä unohda ulkoasua

Verkkosivuilla tekstin sisällön lisäksi sen esitystavalla on merkitystä. 500 sanaa pelkkää sisältötekstiä, samalla pienellä fontilla, on vaikeampi lukea kuin väliotsikoin, nostoin ja luetteloin jäsennelty teksti.  Toisaalta on hyvä muistaa, että nostot ja otsikot tarvitsevat myös tavallista sisältötekstiä näyttääkseen järkevältä.

Wall of text, Karhu Helsinki
Vasemmalla esimerkki jäsentelemättömästä tekstistä. Oikeanpuoleisessa tekstissä taas on innostuttu liikaa erilaisista nosto- ja otsikkotyyleistä. Esimerkkitekstit on luotu Karhuttimella.

Panosta tekstin sisällön lisäksi siis myös sen asetteluun, ja tee tiedosta lukijalle helposti omaksuttavaa.

9. Älä turhaan typistä tai jaarittele

Viime aikoina on painotettu paljon sitä, että pidemmät tekstit olisivat automaattisesti parempia hakukoneoptimoinnin näkökulmasta kuin lyhyet. Totta toinen puoli, sillä hakukoneet tarvitsevat materiaalia, jota pureskella, mutta myös sisällön laatu ratkaisee. Ei siis kannata kirjoittaa vain kasvattaakseen tekstin pituutta. Jos taas asiaa on, antaa mennä!

Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeille sivuille suosittelemme yleensä kirjoittamaan vähintään 300 sanaa tekstiä. Hyvä blogikirjoitus voi kiinnostaa lukijaa jopa yli 2 000 sanan verran.

10. Älä ole mitäänsanomaton

Jos verkkosivun sisältö ei vastaa mihinkään lukijan kysymykseen tai ongelmaan, vaan on ympäripyöreää jaarittelua vailla selkeää tarkoitusta, se ei kiinnosta. Hakukoneen kautta sisältöä lukemaan päätynyt kävijä palaa takaisin hakutulossivulle ja etsii hyödyllisemmän verkkosivun tulosten joukosta. Sitä emme halua: toivomme kävijän viihtyvän ja jatkavan mahdollisesti seuraavan aiheen pariin.

Lopputulos: tee hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä

Sisällöntuottajan on tärkeää pitää mielessä, keille tekstiä ollaan kirjoittamassa. Aiheen valinta ja käytetyt termit riippuvat kohderyhmästä.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje