Karhulla on asiaa

Grand One 2024 – di­gi­mark­ki­noin­nin trendit

Kimmo Tapala 5

Grand One -kilpailu on Suomen suurin ja arvostetuin digimarkkinointialan kilpailu. Kilpailuun sai tänä vuonna ilmoittaa töitä, jotka oli toteutettu aikavälillä 20.1.2023–17.1.2024. Kilpailun tulokset julkaistiin Grand One Gaalassa, joka järjestettiin torstaina 21.3. Kattilahallissa, Helsingissä.

Trendit digitaalisissa palveluissa

Digitaalisten palveluiden trendeinä korostuvat humaanit, pehmeät arvot, eli ekologisuus, vastuullisuus, yhdenvertaisuus sekä yleinen yhteiskunnallinen hyvä. Nämä samat arvot olivat tiiviisti läsnä niin kilpailutöissä kuin itse kilpailukategorioissakin. Erityisinä nostoina näistä kilpailukategorioista näkisin kategoriat paras yhdenvertaisuutta edistävä työ sekä ekologisin verkkopalvelu. Toisaalta useammassa kilpailutyössä nähtiin, miten perinteistä käsityötä ja hyvinkin analogista kulttuuria saadaan tuettua ja edistettyä digitaalisilla palveluilla.

Nämä erittäin kannatettavat ja myös meidän yrityksemme jakamat arvot eivät kuitenkaan vielä pelkästään voi siivittää verkkopalvelua kovin pitkälle. Menestyneimmissä kilpailutöissä oli nähtävissä kolme suurta vaikuttavaa tekijää, jotka toistuivat:

  1. syvä ymmärrys palvelun kohderyhmistä sekä heidän tarpeistaan
  2. huippulaadukas käyttökokemus moninaisissa käyttötapauksissa
  3. selkeästi määritellyt tavoitteet, jotka oli pidetty kirkkaana mielessä.

Nämä kaikki voi summata yhden kattotermin alle: laatu. Hyvän digitaalisen palvelun tuottamiseen tarvitaan laadukasta työtä niin strategisella, taktisella kuin operatiivisellakin tasolla. Eipä siis olekaan ihme, että monessa voittajapuheenvuorossa korostui se, että projektia tehdessä kommunikaatio kaikkien projektiin osallistuneiden tahojen välillä toimi hyvin. Palveluista suurinta kunniaa keräsi tänä vuonna Novita.com-uudistus, jossa olivat selkeästi palaset loksahdelleet paikoilleen koko projektin ajan.

Trendit markkinointiviestinnässä

Markkinointiviestinnässä nähtiin mitä moninaisimmissa toteutuksissa huumorin voima, yllätyksellisyys ja sosiaalisen median vaikuttavuus. Kisan kovimmaksi tähdeksi kipusi maailmanlaajuiseen suosioon noussut markkinointikampanja Unlocking Merge Mansion. Kampanja yhdistää erinomaisesti kaikki edellä mainitut aspektit, mutta tekee kaiken tavalla, joka haastaa koko maailman kirkkainta markkinointihuippua. Tämän toteuttamiseen on toki myös vaadittu paljon keskimääräistä enemmän resursseja, mutta jälki on todella vakuuttavaa.

Digitaalisista palveluista tutut yhteiskunnalliset teemat näkyivät myös markkinointiviestinnässä, mutta jollain tavalla hieman rankempana. Siinä missä digitaalisissa palveluissa rakennettiin parempaa maailmaa, oli markkinointiviestinnässä kohdistettu paukkuja enemmän epäkohtien esiinnostamiseen ja tietoisuuden lisäämiseen. On hienoa nähdä, että tämä puoli markkinointiviestinnästä on näin näkyvästi esillä ja uskon, että jatkossa näemme yhä enenevissä määrin vastaavanlaista yhteiskunnan epäkohtiin porautuvaa markkinointia.

Omakohtaiset kokemukset

Pääsin tänä vuonna mukaan Grand One -kilpailun tuomaristoon kategorioihin paras digitaalinen palvelu ja paras digitaalinen palvelu, alle 60 000 euroa. Tuomarointikokemus oli huikean mielenkiintoinen, mutta samalla myös yllättävän raskas työrupeama. Tuomaroinnin yksityiskohdista ja Grand Onesta yleisestikin voit lukea lisää Grand Onen sivustolta. Kiitoksia koko Grand One -tuotantoporukalle ja tuomarikollegoille (etenkin teille, Anu, Essi ja Sami)!

Tykkäsitkö tästä jutusta?

5
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Miten projektin hinnoittelumalli vaikuttaa suunnittelun joustavuuteen?
  3. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje