Karhulla on asiaa

Google-hakujen tilastoja

Sanna Lindholm 1

Google täytti viime vuonna 25 vuotta ja on jo pitkään ollut synonyymi hakukoneelle. Suomessa viimeisten 12 kuukauden aikana 93,1 % kaikista hauista tehtiin Googlella ja maailmanlaajuisestikin sillä on 91,62 % markkinaosuus. Tilastoja voi tarkastella osoitteessa gs.statcounter.com.

Semrush on koonnut blogiinsa mielenkiintoista tilastotietoa Google-hauista, poimimme sieltä joitakin esiteltäväksi tässä kirjoituksessa. Alkuperäiset lähteet on mainittu Semrushin sivulla.

1. Parhaan orgaanisen hakutulossijoituksen klikkiprosentti on 22,4 %

Hakukoneoptimoinnissa on keskeistä saada oma sivusto maksuttomien hakutulosten kärkeen, koska kärkituloksia klikataan eniten. Nämäkin tilastot osoittavat sen.

Keskimääräiset orgaanisten hakutulosten klikkausprosentit (CTR)

TietokoneMobiili
Ensimmäinen hakutulos22,2 %22,4 %
Toinen hakutulos9,3 %13 %
Kolmas hakutulos8,1 %10 %
Kymmenes hakutulos1,6 %2,3 %

2. Yhdysvalloissa 63 % hauista tehdään mobiililaitteilla

Hakuja tehdään enemmän mobiililaitteilla kuin tietokoneilla ja tämän takia Google on päivittänyt käytäntöjään. Siirtyminen mobiili-indeksointiin alkoi vuonna 2016 ja valmistui lopullisesti lokakuussa 2023. Google siis indeksoi sivuja mobiiliselaimen näkökulmasta eli sen sisällön perusteella, mitä käyttäjät näkevät, kun he käyvät sivustoilla matkapuhelimella.

Kirjoitimme mobiili-indeksoinnista blogissamme vuonna 2017.

3. Maailman haetuimmat termit vuonna 2022 olivat ”YouTube” ja ”Facebook”

Google-hakujen osalta tilastot osoittavat, että termillä ”YouTube” tehtiin lähes 400 miljoonaa kuukausittaista hakua eli yli 3,1 miljardia hakua vuonna 2022. Samaan aikaan ”Facebook” sai 322 miljoonaa kuukausittaista hakua.

Vuoden 2023 Suomen ja muiden maiden suosituimmista hakutermeistä kertoo Google Trends.

4. 15 % päivittäisistä Google-hauista on upouusia

Merkittävää osaa Googlen biljoonista vuosittaisista hauista ei ole koskaan aiemmin tehty.

Tämä on yksi tärkeimmistä syistä, miksi Google pyrkii jatkuvasti parantamaan järjestelmiään varmistaakseen, että käyttäjät saavat hyödyllisiä vastauksia kyselyihinsä useista laadukkaista lähteistä.

5. Googlen automaattinen täydennys vähentää kirjoittamista 25 %

Automaattinen täydennys on Google-haun ominaisuus, joka nopeuttaa kirjoitettujen hakujen suorittamista.

Google arvioi, että tämä ominaisuus säästää maailmassa yli 200 vuoden verran kirjoitusaikaa päivässä. Tämä tarkoittaa, että koko ihmiskunta on säästänyt lähes 1,4 miljoonaa vuotta kirjoittamiseen kuluvaa aikaa sen jälkeen, kun automaattinen täydennys otettiin käyttöön ensimmäisen kerran vuonna 2004.

6. 66 % kaikesta verkkoliikenteestä tuli Googlelta vuonna 2019

Google on ylivoimaisesti johtava verkkoliikenteen lähde. Toiseksi suurin lähde on Facebook, sen osuus vuonna 2019 oli 5,1 %. YouTuben, joka on myös Googlen palvelu, osuus oli 3,9 %.

7. Useimmat Google-haut ovat 3-4 sanan mittaisia

Semrushin tutkimuksessa paljastui, että Yhdysvalloissa 38,2 % tietokoneilla tehdyistä hauista sisältää kolmesta neljään sanaa. Mobillilaitteilla vastaava luku oli 39,9 %

Yhden tai kaksi sanaa sisältävien hakujen osuus oli tietokoneilla 31,6 % ja mobiilissa 31 %.

On hyvä ottaa huomioon, että tässä tutkittiin nimenomaan englanninkielisiä hakuja, joissa sanoiksi lasketaan myös prepositiot ja artikkelit. Suomessa prepositiot ilmaistaan usein sijapäätteillä eli voidaan käyttää vain yhtä sanaa siinä, missä englanniksi tarvitaan kaksi.

8. Päätöksentekoon käytetään enemmän aikaa, kun hakuja tehdään mobiililaitteilla

Tietokonekäyttäjistä 45 % tekee viiden sekunnin kuluessa haun tekemisestä päätöksen siitä, mitä tehdä seuraavaksi. Mobiililaitteissa tämä luku putoaa 33 prosenttiin.

Semrushin arvion mukaan tämä voi johtua siitä, että mobiilikäyttäjillä on pienempi näyttö, mikä tarkoittaa, että he käyttävät enemmän aikaa hakutulosten selaamiseen.

9. Käyttäjät muokkaavat alkuperäisiä hakuja useammin mobiililaitteilla

Googlen käyttäjät tarkentavat usein alkuperäisiä hakujaan, kun he eivät löydä odottamaansa vastausta hakutuloksista.

Tietokonekäyttäjät muuttavat kyselyitään 17,9 % tapauksista. Mobiililaitteella he tekevät niin 29,3 % tapauksista.

10. Tietokonehaut tuottavat enemmän ”nollaklikkauksia” kuin mobiilihaut

Tietokoneella 25,6 % hauista ei tuota yhtään klikkausta (ns. Zero-Click). Mobiililaitteella näin tapahtuu vain 17,3 prosentissa hauista. Tämä voi johtua siitä, että tietokonekäyttäjät saavat kysymyksiinsä vastauksen jo hakutuloksissa näkyvän tiedon perusteella.

Yksinkertaisia esimerkkejä ovat esimerkiksi säähän, lennon numeroon, aukioloaikoihin ja yrityksen yhteystietoihin liittyvät haut. Google esittää vastaukset jo hakutuloksissa eikä käyttäjän tarvitse tehdä yhtään klikkausta saadakseen tietoa.

Olemme kirjoittaneet aiheesta tarkemmin blogissamme.

11. Erilaiset hakutulosten ominaisuudet näkyvät useammin mobiililaitteilla kuin tietokoneilla

Kuvat näkyvät orgaanisissa mobiilihakutuloksissa 12,5 kertaa useammin kuin tietokoneilla tehdyissä hauissa. Videot näkyvät mobiilihakutuloksissa kolme kertaa useammin.

Google Ads -mainokset sen sijaan näkyvät hakutuloksissa tietokoneilla 2,5 kertaa useammin kuin mobiilissa.

12. 49 % kuluttajista käyttää Googlea löytääkseen uusia tuotteita

Monet kuluttajat kääntyvät tavallisesti Googlen puoleen harkitessaan seuraavaa ostostaan, aikovatpa he sitten ostaa myymälästä tai verkosta. Itse asiassa 45 % ostajista käyttää Googlea tutkiakseen tuotetta, jonka he aikovat ostaa fyysisestä kaupasta.

13. 50 % verkko-ostajista sanoo, että kuvat auttavat heitä tekemään ostopäätöksen

Tuoteluettelot, yksityiskohtaiset tekniset tiedot ja arvostelut eivät yksinään riitä vakuuttamaan asiakkaita. Sivustolla tulee olla tuotteiden esittelyä varten korkealaatuisia kuvia ja videoita, jotta käyttäjät saadaan houkuteltua ostamaan.

14. 77 % kuluttajista käyttää Googlea etsiessään paikallista yritystietoa

Tämä tieto koskee Yhdysvaltoja, Ranskaa, Saksaa ja Iso-Britanniaa ja osoittaa, että ihmiset luottavat suuresti Googleen löytääkseen tietoja paikallisista yrityksistä.

Tästä syystä ne yritykset, jotka maksimoivat verkkonäkyvyytensä paikallisen hakukoneoptimoinnin avulla, lisäävät merkittävästi paikallista liikennettä, tietoisuutta ja myyntiä.

2022 kirjoitimme blogissamme paikallisesta optimoinnista

15. 60 % älypuhelinten käyttäjistä on ottanut yhteyttä yritykseen suoraan hakutulosten avulla

Mobiilikäyttäjät eivät käytä Googlea ainoastaan yritysten tutkimiseen, vaan myös ottamaan heihin suoraan yhteyttä (esim. käyttämällä soita napsauttamalla -mainoslaajennuksia).

Useiden yhteydenottovaihtoehtojen lisääminen Google-yritysprofiiliin ja -verkkosivustolle helpottaa potentiaalisten asiakkaiden elämää. Tämä taas voi johtaa lisääntyviin tiedusteluihin, vierailuihin ja myyntiin.

16. Google Adsin keskimääräinen konversioprosentti on 7,04 %

Kaksi toimialaa, joiden mainoksilla on korkein konversioprosentti, ovat lääkärit/kirurgit sekä eläimet/lemmikkieläimet. Molempien keskimääräinen konversioprosentti on yli 13 %.

Heikoimmin suoriutuva kategoria on vaatteet, jonka keskimääräinen konversioprosentti on 1,57 %.

17. Puolet Yhdysvaltain väestöstä käyttää puhehakua päivittäin

Ihmiset käyttävät yhä useammin puhehakua saadakseen nopeita vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin kirjoittamatta.

Yhdysvalloissa puhehaku on erityisen suosittu nuorempien aikuisten keskuudessa, ja 58 % 25–34-vuotiaista kuluttajista käyttää sitä päivittäin.

Olemme kirjoittaneet äänihausta vuonna 2019.

18. Useimmat puhehaut liittyvät säähän, musiikkiin ja uutisiin

Säähän liittyvät kyselyt ovat yleisimpiä puhehakutyyppejä Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa ja Saksassa.

Mielenkiintoista on, että yli puolet puhehaun käyttäjistä Yhdysvalloissa on käyttänyt tätä tekniikkaa ruoan tilaamiseen, kun taas Saksassa vain 32 prosenttia on tehnyt niin.

Me karhulaiset olemme mielellämme avuksi asiakkaidemme hakukonenäkyvyyden vahvistamisessa ja sivustojen kehittämisessä, ota yhteyttä tai tilaa uutiskirjeemme!

Tykkäsitkö tästä jutusta?

1
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje