Karhulla on asiaa

Paikallinen hakukoneoptimointi – Local SEO

Riku Jokinen

Muutettuani googlasin raivokkaasti uuden lähialueeni lounasravintolatarjontaa. Samankaltaisia, sijaintiin liittyviä hakuja tekevät muutkin, ja paljon tekevätkin. Search Engine Roundtablen mukaan 46 % kaikista googlauksista sisältää ns. lokaalin aspektin. Paikallisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan yritysten pyrkimystä sijoittua hyvin hakutuloksissa juuri tällaisilla sijaintisidonnaisilla hakutermeillä, jotka sisältävät esimerkiksi kaupungin tai kaupunginosan nimen. Ravintoloiden lisäksi fyysiseen toimipaikkaan sidottuja palveluita ovat muun muassa kampaamot, putkimiesten palvelut ja kuntosalit.

Tässä tekstissä perehdytään paikalliseen hakukoneoptimointiin (Local SEO), kenelle siitä olisi hyötyä ja miten hyvää paikallista hakukonenäkyvyyttä kannattaa tavoitella.

Mitä on paikallinen hakukoneoptimointi?

Paikallisella hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan asiakkaita, jotka hakevat tietyn alueen palveluita tai myymälöitä. Yleensä kyseiset palvelut ovat sellaisia, jotka perustuvat ihmiskontaktiin joko vierailulla liikkeessä tai palkkaamalla ammattilainen käymään luonasi. Tavoitteet itsessään ovat siis hyvin samankaltaiset kuin perinteisellä hakukoneoptimoinnilla: sijoittua tietyillä käyttäjien hakusanoilla hyvin hakutuloksissa, keräten siten liikennettä verkkosivuille.

Google My Business ja Local Pack -hakutulokset

Paikalliset hakutulokset eroavat Googlen normaaleista hakutuloksista, sillä hakutulokseen nousee ns. ”Local Pack” tavanomaisten hakutulosten sekaan. Local Pack on käytännössä karttanäkymä, josta tarjoillaan kolmen yrityksen tiedot. Näiden kolmen yrityksen joukkoon kuuluminen on verrannollista tavallisissa hakutuloksissa käytettyyn tietoon, jonka mukaan yli 55 % kaikista hakutulossivun klikkauksista päätyy kolmelle ensimmäiselle hakutulokselle.

Local Packiin pääsemisen edellytyksenä on Google My Business -tili. Kannattaa myös huomioida, että mitä kiireellisempi haettava asia on, sitä todennäköisemmin googlaajat tarttuvat ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Jos asuntoni alkaa yhtäkkiä tulvimaan räjähtäneiden putkien vuoksi, tuskin haluan klikata kovin montaa putkimiesliikkeen hakutulosta auki.

Paikallinen hakukoneoptimointi, hakutulokset, kartta

Local Packista selviää suoraan kolmen yrityksen sijainnit, puhelinnumerot, aukioloaika sekä mahdolliset asiakkaiden antamat arvostelut.

Paikalliseen hakukonekäyttäytymiseen liittyvät kasvavissa määrin myös ”lähellä minua” -tyyppiset haut (englanniksi ”near me” -haut). Tällaisten hakujen määrä on Hubspotin mukaan kasvanut parin vuoden aikana 150 %. Tällöin hakijat ovat erittäin todennäköisesti liikkeellä ja käyttävät mobiililaitetta. Google hyödyntää tällöin laitteen sijaintia GPS:n perusteella hakutuloksia tarjoillessaan. 

Kenelle lokaalista SEO:sta on hyötyä?

Lokaalin hakukoneoptimoinnin hyötyjiä ovat ne tahot, joiden tuotteiden myynti tai palvelutarjonta on sidoksissa maantieteelliseen sijaintiin. Kivijalkaliikkeiden osalta yhteys on kaikista selvin, toisiksi selkein esimerkki on asiakkaan luona tapahtuvat palvelut. Etenkin, jos toimialan alueellinen kilpailu on kovaa, hyvän näkyvyyden arvo kasvaa. Myös monet julkiset palvelut, kuten kirjastot ja uimahallit ovat paikallisten hakujen piirissä.

Paikallinen hakukoneoptimointi eli Local SEO, Karhu Helsinki

Kuinka optimoin paikallisen hakukonenäkyvyyden?

Luo ja ylläpidä Google My Business -tiliä

Helpoimmat ja suurimmat hyödyt saa luomalla yritykselle Google My Business -tilin, joka mahdollistaa yllä mainittuun Local Pack -hakutulosten joukkoon pääsemisen. Pelkkä tilin olemassaolo ei kuitenkaan takaa hakutuloksiin pääsemistä. My Business -tilillä kerrot Googlelle hallitsemasi yrityksen tietoja, kuten aukioloajat, sijainnin, tarjoamasi tuotteet ja palvelut sekä asiakkaiden sinulle antamia arvosteluja. Tilin kautta voit myös viestiä ajankohtaisuuksista, kuten tuoteuutuuksista tai tapahtumista. Tärkein asia koko tilin suhteen on kuitenkin pitää sen tiedot ajankohtaisina ja yhdenmukaisina verkkosivujen tiedon kanssa. Jos esimerkiksi osoite on yrityksen verkkosivuilla eri kuin My Busineksessä, Googlella on vaikeuksia tuottaa käyttäjille oikeaa tietoa. Tili kannattaa täydentää niin suurilta osin kuin mahdollista. My Business -tilin hyödyntämisen voi viedä vieläkin pidemmälle, esimerkiksi integroimalla yrityksen aukioloajat verkkosivujen kanssa.

Etenkin asiakkaiden arvostelut ovat hyödyllisiä muutenkin kuin SEO-näkökulmasta, sillä ne antavat mahdollisuuden saada suosituksia asiakkailta. Moni yritys jättää vastaamatta saamiinsa arvosteluihin, joten aktiivisuudella on mahdollisuus erottautua kilpailusta. Toki arvosteluihin liittyy myös mahdollisuus epäreiluun tai asiattomaan palautteeseen, kuten joillekin ravintoloille kävi koronarajoitusten aikaan. Jos tällaiset poikkeukset jättää huomiotta, on arvosteluiden potentiaalinen hyöty kuitenkin riskejä suurempi. Arvostelujen saamiseen voi kannustaa tarjoamalla suoraa linkkiä arvosteluihin verkkosivuilla, osana sähköpostiallekirjoitusta tai tilauksista asiakkaille toimitettavaa kuittia.

Luo paikallista sisältöä verkkosivuillesi

Näkyvyys Local Packissa tai Googlen kartoissa ei ole ainoa tapa saada vierailijoita hakukoneesta sivuillesi. Tavanonmaiset hakutulokset ovat myös arvokkaita. Kannattaa siis luoda verkkosivuille sellaista sisältöä, joka palvelee paikallisia hakuja tekeviä.

Millaisia paikallisia hakuja ihmiset sitten tekevät? Avainsanojen tutkimiseen on olemassa lukuisia erilaisia työkaluja, kuten KWFinder ja Keyword Tool. Ne kertovat eri avainsanojen hakumääriä ja termeihin liittyviä hakuja, mutta tällaiset palvelut ovat useimmiten maksullisia. Ilmainen, erittäin yksinkertainen ja matalan kynnyksen tapa selvittää ihmisten hakukonekäytöstä on katsoa, mitä Google alkaa ehdottaa hakua kirjoitettaessa.

Paikallinen hakukoneoptimointi, hakuehdotukset, Google

Pelkästään yllä olevan esimerkin kautta voi päätellä, että ainakin Helsingin kokoisella alueella haetaan ymmärrettävästi kaupunkia tarkemmalla sijainnilla parturipalveluita. Lisäksi käyttäjiä kiinnostaa ajanvarauksettomat palvelut, viikonlopun aukioloajat sekä hinta. Tiedostamalla hakunyanssit voi omissa sisällöissään pyrkiä vastaamaan hakujen tekijöiden kysymyksiin.

Minimissään suosittelen luomaan hyvän sivun yhteystietoja varten. Hyvä yhteystietosivu sisältää nämä asiat:

  • yrityksen virallinen nimi
  • osoite tai osoitteet → erityisesti upotettu kartta auttaa
  • ohjeet liikkeeseesi saapumiseen – mieluiten kaikilla yleisimmillä kulkuneuvoilla. Älä oleta, että karttapalvelut hoitavat tämän puolestasi. Etenkin tiedot oikeasta rapusta, käyntiosoitteista ja parkkipaikoista ovat arvokkaita
  • puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • aukioloajat ja niiden poikkeukset (ethän roikota sivuilla enää edellisen joulun poikkeusaukioloaikoja?)
  • yhteydenottolomake

Linkit, sisältö ja tekninen toimivuus ovat osa myös paikallista hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimoinnissa yleisesti ottaen on näkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä todella paljon. Paikallisuudessa pääset jo pitkälle My Business -tilin aktiivisella käytöllä ja lokaalilla sisällöllä.

Muita paikalliseen hakuun vaikuttavia tekijöitä ovat mm:

  • Kaikki tavanomaisetkin hakukoneoptimoinnin osa-alueet, jotka on tuunattu nimenomaan lokaalilla kulmalla. Esim. paikallisuuteen liittyvät verkkosivusisällöt, sivuillesi viittaavat linkitykset, sivujesi sisäiset linkitykset ja kuvat. Yhteystiedot voi lisäksi verkkosivuilla strukturoidun datan avulla jäsentää erityisesti Googlen tykkäämään muotoon.
  • Sivuston käytettävyys mobiililaitteilla. Iso osa paikallisista hauista tehdään nimenomaan mobiililaitteilla, joten Google haluaa tarjoilla sellaisten sivustojen tuloksia, joilla on hyvä mobiilikäyttökokemus. Sivuston nopeus ja sujuva käyttö ovat avainasioita.
  • Muut (some)kanavat. Google haistelee myös yrityksen aktiivisuutta ja mainintoja muilla alustoilla. Etenkin yrityslistaukset, kuten finder.fi Suomessa ovat hyödyllisiä.
  • Käyttäjän sijainti, jos on sallinut GPS:n käytön.

Erilaisia paikalliseen hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä voit lukea lisää tarkemmin esimerkiksi tästä Mozin artikkelista.

Kiinnostaako paikallinen hakukoneoptimointi, tai kenties hakukoneoptimointi yleensä? Ota meihin yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai katso yhteystietomme

Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  2. Sisällönsyöttö verkkosivustolle – vinkit onnistuneeseen prosessiin
  3. Bitcoin mining – pahat pojat laittavat nettisivusi louhimaan rahaa, jos tietoturva ei ole kunnossa
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje