Karhulla on asiaa

Etusivu uusiksi? Vinkkejä kä­vi­jä­ko­ke­muk­sen pa­ran­ta­mi­sek­si

Sanna Lindholm

Nettisivuista puhuttaessa usein keskustellaan etusivusta ja sen suunnittelusta. Mietitään pitkään ja hartaasti mitä kaikkea etusivulla pitää olla, jotta kaikki kävijät varmasti näkevät tärkeimmät asiat.

Mutta hetkinen… tulevatko kaikki kävijät netissä ensin etusivulle, lukevat sen tarkasti ja sitten jatkavat muiden sivujen selailua? Vastaus löytyy analytiikasta ja yhä useammin näemme, ettei etusivu läheskään aina ole käynnin aloituspiste. Voi jopa olla, etteivät kaikki kävijät käy etusivulla lainkaan.

Miksi kävijät eivät aloita etusivulta?

Hakuliikenne on lähes aina sivuston suurin liikenteen lähde. Ihmiset kirjoittavat Googleen hakusanoja ja saavat eteensä tuloksia, joista klikkaavat sitten haluamaansa. Erityisesti silloin, jos eivät vielä ole päättäneet minkä yrityksen tuotteita tai palveluita haluaisivat käyttää.

Tai vaikka tietäisivätkin, niin jostain syystä on vain helpompaa tehdä Google-haku kuin kirjoittaa suoraan nettiosoite selaimeen. Ja ne hakusanat voivat olla mitä mielikuvituksellisimpia. Tosin harjaantunut netin käyttäjä kirjoittaa hakuun ainakin tuotteen tai palvelun nimen sekä paikkakunnan. Vuosiluku esiintyy usein hakusanoissa silloin kun halutaan etsiä tuoreinta sisältöä aiheesta. 

Jos sivusto on hyvin optimoitu, hakutuloksista löytyy juuri kävijän hakua vastaava sivu, jonne hän saapuu ja josta hän saa haluamansa tiedon. Aina ei kuitenkaan olla näin onnellisessa tilanteessa.

Mistä sitten tiedetään mille sivulle kävijät saapuvat?

Etukäteen sitä ei voi tietää mistään, jälkikäteen sen näkee analytiikasta. Kävijä voi päätyä kirjoittamansa hakusanan perusteella mille tahansa sivustosi sivulle. Ensimmäinen kohtaaminen brändin kanssa voi tapahtua juuri sillä sivulla, jota ei ole tähän tarkoitukseen varsinaisesti suunniteltu. Mikä tahansa sivu voi olla aloitussivu eikä kaikkien kävijöiden edes ole tarkoituskaan vierailla etusivulla, se on ihan OK.

Kaikki eivät käy etusivulla ja se on ihan OK.

Auta kävijää – autat itseäsi

Kävijä on saapunut sivustollesi, hienoa, olet saavuttanut hänen huomionsa ja kiinnostuksensa. Haluat varmasti myös pitää kävijästä kiinni hetken aikaa, etkä päästää häntä pois tekemään uusia ja taas uusia Google-hakuja. Mahdollisesti haluaisit myös saada käynnistä jotain hyötyä. Auttamalla kävijää saamaan hyvän kokemuksen sivustostasi, voit samalla hyötyä itsekin.

Tässä lyhyt tarkistuslista tyyliin ”tee ainakin nämä”

  1. Lue sivun sisältö, onko siinä tyhjentävästi kerrottu ne asiat, joita kävijä kaipaa? Vastaako se hänellä olevaan ongelmaan tai kysymykseen? Kirjoita tarvittaessa aiheesta lisää.  
  2. Varmista, että sivulta toiselle on helppo siirtyä ja tarjoat kävijälle lisää luettavaa ristiinlinkittämällä samaan aihepiiriin liittyviä sivuja keskenään.  
  3. Huolehdi, että sivuilla on ns. call to action eli kävijä voi tehdä sen, mitä haluat hänen tekevän oli se sitten tuotteen ostaminen, esitteen lataaminen, uutiskirjeen tilaaminen, yhteydenotto tai jotain muuta. Selkeät muusta sisällöstä erottuvat painikkeet voivat olla avuksi. Tai kompaktit yhteydenottolomakkeet, joissa on mahdollisimman vähän pakollisia kenttiä täytettävänä.  
  4. Katso sivuston päänavigaatiota, onko se selkeä eikä kävijä joudu arvailemaan mistä osiosta asiat löytyvät? Käytätkö oikeita termejä? Jos lähdet näitä muokkaamaan, niin varmistu siitä, etteivät sivujen URL-osoitteet muutu samalla.  
  5. Kun olet tehnyt kaikki nämä tai muuttanut ainakin yhtä asiaa, katso analytiikkaa muutaman viikon päästä ja tutki onko mitään tapahtunut. Onko sivuille tullut enemmän kävijöitä? Oletko saanut uusia yhteydenottoja tai tilauksia?

Sisällön parantaminen auttaa aina

Nettisivuissa parasta on se, että sisällön suhteen mikään ei ole ikuista tai kiveen hakattua. Kun teet uutta mielenkiintoista sisältöä tai kehität olemassa olevaa, annat samalla sekä kävijöille että hakukoneille syyn palata sivuillesi aina uudestaan. 

Lisää inspiraatiota saatat löytää myös näistä kirjoituksista:

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje