Karhulla on asiaa

Drupal on jul­kai­su­jär­jes­tel­mien teräsmies, mutta silläkin on kryp­to­niit­tin­sa

Timo Salminen

Drupal on maailman suosituimpiin kuuluva julkaisujärjestelmä. Me Karhu Helsingissä olemme tehneet sen kanssa töitä vuosikausia. Meille on muodostunut selkeä käsitys siitä, mihin Drupal sopii ja mihin ei. Näkemykset perustuvat allekirjoittaneen, eli ensisijaisesti kaupallisesti ajattelevan ihmisen, omakohtaiseen kokemukseen.

Drupal on julkaisujärjestelmä ja sellaisena se on tarkoitettu nimenomaan sivustojen rakentamiseen. Drupal on lähtökohtaisesti varteenotettava vaihtoehto silloin, kun halutaan tarjota sisältöä nettiselaimella katseltavaksi.

Drupal on monessa vahva

Drupal skaalautuu ja tarjoilee väsymättä kuinka laajaa sisältöä tahansa

Drupalin kanssa kasvun rajat eivät tule vastaan. Drupaliin luotetaan, kun sisältöä ja kävijöitä on paljon tai kun halutaan olla valmis silloin, kun tarpeet kasvavat. Drupalilla julkaistaan sisältöä suurilla mediasivustoilla ympäri maailman – esimerkiksi Al Jazeera, BBC, Fox, The Economist, NBC ja Weather.com maailmalla sekä kotimaiset Sanoma ja Yle luottavat Drupaliin. Samoin tekevät suuryritykset kuten Cisco, McDonald’s, Novartis, Sony ja Unilever.  Drupal palvelee myös kävijämäärän kasvaessa hetkessä räjähdysmäisesti. Siksi vuoden 2016 Rio de Janeiron kesäolympialaisten digitaalinen sisältö julkaistiin Drupalilla.

Drupalilla rakentuu sisältöhierarkia ja sisältö organisoituu moneen muotoon

Drupal on julkaisujärjestelmien kärjessä, kun tehdään tietorakenteita. Tavoitteen ollessa monitasoiseen hierarkiaan perustuva verkkosivusto, Drupal on vahvoilla. Kun sisältöä on paljon, on monitasoinen hierarkia yleensä paras tapa varmistaa sisällön selkeä organisointi ja sujuva käyttökokemus. Monipuoliset sisältörakenteet ovat Drupalin vahvuus – samaa sisältöä voidaan esittää lukuisilla eri tavoilla. Esimerkiksi tuotevalikoima voidaan joustavasti tarjota tuoteryhmittäin, kohderyhmiin perustuen, tuoteominaisuuksien perusteella suppiloituna tai vaikkapa tuotteiden lanseerausaikaan pohjautuen. Kävijä valitsee, millä logiikalla hän haluaa pureutua sisältöön. Drupal-sivustoja täydentävät tehokkaat hakutoiminnot.

Drupal yhdistää sivuston ja verkkokaupan saumattomasti

Drupal on yksi harvoista työvälineistä, joilla voidaan rakentaa sekä ensiluokkainen verkkosivusto että täysiverinen verkkokauppa. Drupal on vahva nimenomaan silloin, kun sivusto ja kauppa halutaan nivoa saumattomaksi kokonaisuudeksi. Digitaalisen sisällön pariin saatu asiakas halutaan yhä useammin ohjata ostamaan. Kun käytössä on Drupal, tällaiset ratkaisut rakentuvat luontevasti.

Drupal on integraatioiden kuningas

Drupal integroituu minkä tahansa järjestelmän kanssa, joka joko tarjoaa tai johon voi tallentaa digitaalista sisältöä määrämuotoisesti. Drupalilla ei käytännössä tule vastaan tilanteita, jossa integraatio toisen järjestelmän kanssa ei onnistuisi. Pelkästään meillä Karhussa on integroitu Drupal parinkymmenen muun järjestelmän kanssa – ERP- ja CRM-järjestelmistä markkinoinnin automaatioon ja matkavarausjärjestelmiin.

Drupalilla johdetaan monikanavaisuutta

Tämän päivän digitaalinen sisältö tuotetaan ja jaellaan monessa kanavassa. Drupal on avoimen digimaailman työkalu, joka istuu kuin hansikas monikanavaisen sisältöstrategian ytimeen. Drupaliin voidaan tuoda sisältöä rajattomasta määrästä erilaisia tietolähteitä. Järjestelmän omilla työkaluilla voi joustavasti tuottaa sisältöä tietokoneella ja mobiilisti. Mitä tahansa yrityksen sisäisiä tai kumppaneiden järjestelmiä voidaan hyödyntää tietolähteinä. Drupalin jakelukyvyllä ei toisaalta ole rajoja. Mobiilissa ja tietokoneella palvelevan nettisivuston lisäksi Drupal-sisältö solahtaa luontevasti vaikkapa PDF-esitteeseen, mobiilisovellukseen, uutiskirjeeseen tai suurelle näyttöruudulle stadionilla.

Kun päivittäjiä on paljon, Drupal on vahvoilla

Drupal-sisällöntuotantoon voi osallistua rajaton määrä ihmisiä. Drupalin työkalut ovat helppoja ja miellyttäviä käyttää, joten kynnys sisällöntuottamiseen on matala. Drupal toimii hyvin myös tilanteissa, joissa kävijät aktivoidaan osaksi sisällöntuotantoa. Monessa palvelussa lähdetään liikkeelle pienellä sisällöntuottajien määrällä, mutta kasvuun on hyvä valmistautua.

Drupal pitää ovet avoinna tulevaisuuteen

Niinä vuosina kun olemme käyttäneet Drupalia, emme vielä ole kohdanneet tilannetta, jossa jonkin uuden ominaisuuden tai palvelun toteutus ei onnistuisi aiemmin tehtyjen ratkaisujen takia. Kun Drupalilla rakennetaan digitaalisia palveluita osaavasti, ovet  pysyvät auki tulevaisuuteen. Tämä on ensiarvoisen tärkeää: digitaalinen toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa ja kukaan ei tiedä, minkälaisia tarpeita sisällön julkaisemisella on vaikkapa kolmen vuoden kuluttua.

Drupal on avoimen digimaailman työkalu, joka istuu kuin hansikas monikanavaisen sisältöstrategian ytimeen. Drupaliin voidaan tuoda sisältöä rajattomasta määrästä erilaisia tietolähteitä.

Supersankari viitassa kaupungin yllä

Drupal ei sovi kaikkeen

Pienimmille sivustoille löytyy parempia vaihtoehtoja – jos ne toimivat tyhjiössä

Jos halutaan rakentaa muutaman sivuston laajuinen verkkosivusto tai henkilökohtaiset kotisivut, Drupal ei yleensä ole paras valinta. Monipuolisuus tekee Drupalista jossain määrin raskaan järjestelmän. Pikkusivuston nopeaan pystyttämiseen löytyy parempiakin työkaluja. Tilanne kuitenkin muuttuu, kun yrityksellä on useita sivustoja ja niitä on tarpeen hallinnoida ja johtaa kokonaisuutena. Osana suurempaa kokonaisuutta Drupal on varteenotettava vaihtoehto myös pienimmille sivustoille.

Drupal ei palvele, jos rakentajan osaaminen on heikkoa

Drupal-sivuston rakentaminen, eli varsinainen koodaustyö, vaatii osaamista. Sisällön päivittäminen ja hallinnointi ei vaadi. Kokemattoman koodaajan käsissä ilman ulkopuolista tukea rakentuu harvoin laadukkaita Drupal-sivustoja. Jos tuloksia on tärkeää saada aikaan ilman koodausosaamista, kannattaa valita toinen järjestelmä.

Yksinkertainen sisältövirta syntyy monella muullakin työkalulla

Yritysten verkkopalvelut ovat yleensä yhdistelmiä hierarkista sisältörakennetta ja sisältövirtaa. Jos rakennetaan ainoastaan yksinkertaista sisältövirtaa, esimerkiksi WordPress voi olla Drupalia vahvempi vaihtoehto. Blogi on esimerkki yksinkertaisesta sisältövirrasta. Drupal on vahva vaihtoehto silloin, jos sisältövirran arvioidaan tulevaisuudessa laajenevan suuremmaksi kokonaisuudeksi. Eikä koskaan tiedä, milloin pienestä kasvaakin jotain suurta.

Drupal ei ole dokumentinhallintaa varten

Drupal ei ole dokumentinhallintatyökalu. Jos halutaan hallinnoida tuhansia digitaalisia dokumentteja vaikkapa Office- tai PDF-muodossa, tarvitaan muunlaisia työvälineitä. Tämä on yksi keskeinen ratkaiseva tekijä myös silloin, kun valitaan työkalua intranetin rakentamiseen. Mikäli valtaosa sisällöstä on sivustomuodossa, Drupal on varteenotettava vaihtoehto. Sen sijaan jos sisältö on erillisissä dokumenteissa, kannattaa katsoa toisaalle.

Drupalilla ei kannata rakentaa pelkkää verkkokauppaa

Kun halutaan rakentaa pelkkä verkkokauppa ilman muuta sisältöä, tarjolla on lukuisia Drupalia parempia työkaluja. Vakiomuotoisen verkkokaupan saa nykyisin pystytettyä nopeasti ja edullisesti. Drupalin etu verkkokauppiaalle tulee siitä, että elämyksellistä ja konversiota kasvattavaa digisisältöä voidaan joustavasti yhdistää osaksi myyntiputkea.

Näistä asioista voi olla montaa mieltä

Tätä kirjoitusta lukiessa on saattanut syntyä sellainen käsitys, että kirjoittaja on innostunut Drupalista. Käsitys on oikea. Monesta tässä esittämästäni voi olla eri mieltä. Jatkan keskustelua mielelläni. Drupalista keskusteleminen on ilo.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje