Karhulla on asiaa

B2B-uu­tis­kir­jeen tilaajilta ei tarvitse kysyä lupaa – GDPR ei tuo tähän muutosta

Timo Salminen 2

EU:n tietosuoja-asetus GDPR on aiheuttanut paljon puhetta. Asetuksen ansiosta monessa yrityksessä on ensi kertaa alettu miettiä tietosuoja-asioita. Se on hyvä asia. Asetus on tuottanut myös väärinkäsityksiä ja epätietoisuutta. Yksi ihmetystä herättävä kysymys on se, miten käy B2B-asiakkaille kohdistettavalle sähköiselle suoramarkkinoinnille.

Yritykselle saa lähettää uutiskirjeen ilman ennakkolupaa

Yrityksen tai muun yhteisön edustajalle voi lähettää uutiskirjeitä ja sähköistä suoramarkkinointia, vaikka ei olisi pyytänyt sitä koskevaa lupaa ennakolta. GDPR ei tuo tähän muutosta, vaikka toisenlaisiakin tulkintoja esiintyy. 

Vuodelta 2014 peräisin oleva laki sähköisen viestinnän palveluista ja sen pykälä 202 toteaa tämän yksiselitteisesti. GDPR ei muuta tätä linjausta. Myöskään valmistelussa olevan uuden kotimaisen tietosuojalain ei odoteta vaikuttavan asiaan. Tuore tietosuojalaki on tarkoituksena saada voimaan vuoden 2018 aikana.

Markkinoitavalla tuotteella tai palvelulla tulee kuitenkin olla liityntä henkilöön tämän työtehtävän tai vastuualueen perusteella. B2B-sähköpostimarkkinointia ei tule tehdä sokeina massalähetyksinä.

Markkinointi on rekisterinpitäjän oikeutettu etu

GDPR-asetus puhuu rekisterinpitäjän oikeutetusta edusta. Se on pätevä peruste henkilötietojen keräämiselle ja säilyttämiselle. Kun yritys lähettää uutiskirjeitä nykyisille tai potentiaalisille B2B-asiakkaille, tilanteeseen sovellettava oikeutettu etu on markkinointi. Markkinoida saa myös sellaisille B2B-kontakteille, joiden lupaa ei ole saatu etukäteen.

B2B-postituslistaa ei tarvitse hävittää, kun GDPR astuu voimaan

Moni yritys ja järjestö on vuosien ajan kerännyt ja huolella vaalinut B2B-kontakteista koostuvia sähköpostilistoja. Sähköinen uutiskirje on edelleen tehokas B2B-markkinoinnin työkalu, vaikka sen kuolemaa on ennustettu vuosikaudet. Oman kokemuksemme mukaan tehot eivät edes ole laskemaan päin.

Moni asiakkaamme on ollut huolissaan siitä, joutuuko kaikilta uutiskirjeen tilaajilta pyytämään markkinointiluvan, kun GDPR astuu voimaan 25. toukokuuta. Tämä ei ole tarpeen. B2B-uutiskirjeiden lähettämistä voi jatkaa myös toukokuisen tuomiopäivän jälkeen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

B2B-uutiskirjeiden lähettämistä voi jatkaa myös toukokuisen tuomiopäivän jälkeen.

B2B-suoramarkkinoinnilla tavoitat jatkossakin kiinnostuneet asiakkaat

Mutta… B2B-postituslista on GDPR:n mukainen henkilörekisteri

On kuitenkin tärkeää huomioida, että B2B-postituslista on GDPR:n alainen henkilörekisteri. Tietosuoja-asetus edellyttää, että henkilörekisterissä säilytetään vain olennaisia tietoja. Jos B2B-postituslistan ihmiset eivät ole relevanttia kohderyhmää tai heistä on kerätty turhaa tietoa, listaa tulee siivota. Listalla oleville ihmisille on myös tarjottava helppo tapa poistua listalta. Tämä vaatimus ei ole uusi. Lisäksi ihmisillä on oltava käytettävissään helppo tapa tietää, mitä tietoja yrityksellä on heistä. 

Kuluttajia sisältävän listan voi joutua laittamaan silppuriin

Jos yrityksessä on kuluttajien tietoja sisältävä sähköinen postituslista, voi sen kohtalo olla julmempi. Jos listan ihmisiltä ei ole etukäteen pyydetty eksplisiittisesti lupaa tietynlaisten viestien lähettämiseen, heidät on poistettava listalta. 

Periaate on sama jo nykyisen lainsäädännön perusteella. Kuluttajalta pitää pyytää markkinointilupa etukäteen. GDPR:n myötä väärinkäytökset voivat kuitenkin pahimmillaan johtaa raskaisiin sakkoihin.

Lainopillinen apu on GDPR-asioissa tarpeen

Kun Karhu Helsingissä aloimme perehtyä EU:n tietosuoja-asetus GDPR:ään, edessä tuntui olevan läpipääsemätön suo. Päätimme ottaa GDPR-projektiimme avuksi lakiasiaintoimisto Turre Legalin. Olemme olleet päätökseen tyytyväisiä. Tietosuojaan perehtyneet juristit ovat auttaneet meitä hahmottamaan, mikä asetuksessa on olennaista ja mitä konkreettisia toimia se edellyttää meiltä ja asiakkailtamme. 

GDPR vaikuttaa käytännössä jokaisen suomalaisen yrityksen ja järjestön toimintaan. Vaikutukset ulottuvat nettisivujen ja sähköisen suoramarkkinoinnin lisäksi monille muille bisneksen osa-alueille. Suosittelemme lämpimästi lainopillista apua asetukseen varautumisessa. Vielä ehtii hyvin.

Jos kysymyksiä heräsi, rohkaisen ottamaan meihin yhteyttä.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

1
1
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje