Asiakastarina Haikko
Asiakastarinat

Haikko tähtää Euroopan kärkeen – uudet verkkosivut antavat vauhtia

Haikon Kartano ja Karhu Helsinki julkaisivat uuden Haikko.fi-sivuston, joka palvelee monipuolisesti kotimaisia ja kansainvälisiä matkailijoita sekä kokousten ja juhlien järjestäjiä. Haikon Kartano on legendaarinen hotelli ja kokouspaikka Porvoossa. Haikko on perheyritys ja yksi Suomen tunnetuimmista matkakohteista. Kartanon historia ulottuu 1300-luvulle.

Haikko hakee kasvua Euroopasta – digitaaliset välineet avainasemassa

Haikko on kotimaassa tunnettu ja hyvämaineinen. Nyt strategiana on löytää uusia yleisöjä Suomen lähialueilta ja koko Euroopasta. Tavoitteena on saavuttaa asema yhtenä maanosan kiinnostavimmista kylpylähotelleista ja kokouspaikoista. Kansainvälisen kohderyhmän tavoittamisessa verkkosivut ja muut digitaalisen markkinoinnin välineet ovat avainasemassa.

Haikko tiesi mitä halusi ja Karhu kuunteli tarkasti

Haikon markkinointitiimi ja ylin johto valmistautuivat perusteellisesti verkkosivu-uudistukseen. Talon sisällä oli tarkka käsitys siitä, mitä uudelta sivustolta haluttiin ja toiveet myös viestittiin selkeästi toimistoille, jotka osallistuivat projektin tarjouskilpailuun.

Haikko halusi uudistaa perusteellisesti sivuston visuaalisuutta ja käyttökokemusta. Erityisen tärkeänä pidettiin käyttökokemusta mobiililaitteilla, joilla valtaosa kävijöistä vierailee Haikko.fi-sivuilla.

”Karhu otti toiveemme parhaiten huomioon tarjousvaiheessa ja sama ote jatkui sivuston suunnittelussa” kertoo Johanna Malmivaara, Haikon markkinointipäällikko. ”Toisaalta Karhun tiimi uskalsi myös haastaa meitä ja kertoa, mikäli toiveemme eivät vieneet sivustoa oikeaan suuntaan” Malmivaara jatkaa. Erityistä kiitosta sai Karhun projektipäällikkö Fanny Tigerstedt, jota Malmivaara luonnehtii sanoin ”selkeä, napakka ja perusteli hyvin päätöksiä”.

Konversio, kävijämäärä ja bounce rate kaikki kertovat onnistumisesta

Uusi verkkosivusto on jo tuonut kasvua, jota Haikko lähti uudistuksella hakemaan. Haikon keskeiset menestyksen mittarit eli konversio, kävijämäärä ja bounce rate eli välitön poistuminen ovat kaikki parantuneet merkittävästi siitä, mitä ne olivat vanhalla sivustolla.

Bounce rate ei ole meillä koskaan ollut näin alhainen. Aivan upeaa! Sivuille tullaan ja tietoon jäädään perehtymään.

Johanna Malmivaara

Kaikista tunnusluvuista kuitenkin erityisen paljon ilahduttaa parempi konversio. Aiempaa suurempi osa kävijöistä ostaa tai lähettää liidin, joten uusi sivusto tuottaa enemmän myyntiä kuin vanha. Hotelli- ja kokousliiketoiminnassa hyvän verkkosivuston rahalliset hyödyt ovat suoraviivaisesti mitattavissa.

”Kävijän ostopolku on nyt huomattavasti sujuvampi kuin aikaisemmin” kertoo Haikon E-Commerce Manager Jaana Hujanen. ”Uudella sivustolla asiakas vaikuttuu Haikon tarjonnasta ja pääsee nopeasti tekemään varauksen ja kysymään lisää” Hujanen kertoo. Hänen vastuullaan on kehittää Haikon digitaalisia myyntikanavia, joiden keskiössä verkkosivut toimivat.

Uudelle sivustolle tuoreeltaan tehty kuumakarttatestaus kertoi myös osaltaan onnistumisista monella osa-alueella. Kävijät hahmottavan sivuston ja siellä tarjotun sisällön aiempaa paremmin ja kävijäpolut etenevät valtaosin kohti Haikon tavoitteita.

Modulaarinen sisällöntuotanto toimii, mutta aikaa siihen on varattava

Sivusto rakennettiin Drupal-julkaisujärjestelmällä ja toteutus perustuu modulaarisiin sivupohjiin. Moduuleilla Haikon sisältötiimi voi rakentaa visuaalisesti rikasta ja helposti silmäiltävää sisältöä. Moduulit kuten kuvanostot, call-to-action-painikkeet, videot, faktalaatikot ja kuvagalleriat ovat kaikki vapaasti sijoiteltavissa sivupohjassa.

Johanna Malmivaara ja Haikon muut sisällöntuottajat ovat olleet modulaariseen rakenteeseen tyytyväisiä. Kun sivuja voi rakentaa moduuleilla joustavasti, erilaiset sisällöt voivat poiketa esitystavaltaan toisistaan ja esitystapojen toimivuutta voi testata nopeasti. ”Erityisen paljon olemme pitäneet uuden sivuston jaetuista sisällöistä – niillä voimme sijoittaa saman sisällön monelle sivulle ja päivittää sitä yhdestä paikasta” Malmivaara kertoo.

Moduulit tuovat sisällön rakentamiseen uusia mahdollisuuksia ja jaettu sisältö nopeuttaa työtämme huomattavasti

Työtä moduuleilla rakennetun ja visuaalisesti kiinnostavan sisällön tuotanto kuitenkin vaatii. Haikon tiimi arvioi, että yhden sivun sisällön laittaminen paikoilleen vie moduuleja käyttämällä 50 % enemmän aikaa kuin vanhalla, kiinteisiin sivupohjiin perustuvalla sivustolla. Moduuleilla saisi sisältöä aikaan nopeastikin, mutta niiden tarjoamien mahdollisuuksien myötä Haikon sisältötiimi haluaa varmistaa, että kunkin sisällön rakenne ja ilme on viimeistelty, elämyksellinen ja kävijää palveleva.

Nyt agendalla huolenpitoa ja suunnitelmallista jatkokehitystä tutkimustietoon perustuen

Uusi Haikko.fi on toiminut alkutaipaleellaan hyvin ja ensi vaiheen tunnusluvut ja tutkimustulokset ovat rohkaisevia. Sivuston hyvinvointia on tukemassa Karhu Huolenpito. Haikon verkkosivuja on tarkoitus jatkokehittää suunnitelmallisesti ja jatkossakin tutkimustietoon perustuen.

Lisätiedot

Haikon markkinointipäällikkö Johanna Malmivaara, p. 0400 252 580
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  2. Google arvottaa sivuja, ei sivustoa
  3. Sähköpostit eivät mene inboxiin? SPF, DKIM ja DMARC auttavat
Ota yhteyttä