Asiakastarinat

Fiskars Group sai verkkosivuston, joka nostaa brändit tähtirooliin

Fiskars Group ja Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version Fiskarsgroup.com-yrityssivustosta. Karhu Helsinki oli vastuussa sivuston konseptisuunnittelusta, käyttökokemuksen ja visuaalisuuden suunnittelusta sekä teknisestä suunnittelusta ja tuotannosta.

Projekti oli jännittävä ja Karhun kannalta erityisen merkittävä, sillä Fiskars Group on legendaarinen designyritys ja yksi maan tunnetuimmista pörssiyhtiöistä.

Fiskarsgroup.com on ensisijaisesti viestinnän ja brändin rakentamisen väline. Sivuston tehtävänä on palvella muun muassa sijoittajia, työnhakijoita, mediaa ja nykyisiä työntekijöitä, mutta samalla toimia koko konsernin brändiä kirkastavana työkaluna.

Tutkimustyötä suunnittelun perustaksi

Aloitimme projektin kattavalla käyttäjätutkimuksella. Tutkimustyön tarkoituksena oli saada syvällisempi käsitys siitä, miten sivustoa käytetään, mitä sisältöjä koetaan kiinnostavina ja miten kävijäpolut toimivat.

Käyttäjätutkimus auttoi ymmärtämään, mikä vanhalla sivustolla toimi ja mikä ei. Sen ansiosta uudistuksessa voitiin keskittyä asioihin, jotka todennäköisimmin parantavat käyttökokemusta.

Tutkimusmenetelminä käytettiin kuumakarttatestausta, kävijätilastojen asiantuntija-analyysia sekä kävijäkyselyä sivustolla. Kävijäkyselyyn tuli satoja vastauksia ja niiden läpikäynti oli silmiä avaavaa. Lisäksi haastattelimme Fiskars Groupin omia asiantuntijoita liittyen sijoittajaviestintään, työnantajamielikuvaan sekä vastuullisuuteen. Käytimme tutkimusten ja keskustelujen tuloksia määrittelypalaverien sisällön suunnittelussa ja myöhemmin konseptin ja mallinäkymien suunnittelun tienviittoina. Tutkimukset ja haastattelut tukivat myös projektin tavoitteiden täsmentämistä.

Julkaisujärjestelmäksi valittiin WordPress

Projektin alussa kävimme pitkiä keskusteluja julkaisujärjestelmän valinnasta, tietoturvasta ja testaamisesta. Kyseiset aiheet ovat olennaisia kaikissa projekteissa, mutta erityisesti niiden merkitys korostuu, kun asiakkaana on pörssilistattu yritys, jonka vaatimukset viestinnälle, tekniikalle ja tietoturvalle ovat tavallista tiukempia. Tarkan arvioinnin tuloksena julkaisujärjestelmäksi valittiin WordPress, joka on ylipäätään maailman suosituin julkaisujärjestelmä ja jonka suosio on voimakkaassa kasvussa myös merkittävien yrityssivustojen alustana Suomessa.

Brändit kiinnostavat kävijöitä eniten

Vuonna 1649 perustettu Fiskars Group on vanhin yhä toiminnassa oleva suomalainen yritys. Konsernin omistuksessa on laaja perhe kansainvälisesti tunnettuja design-brändejä, muun muassa Fiskars, Royal Copenhagen, Iittala, Gerber, Moomin by Arabia, Waterford, Wedgwood ja Arabia sekä muita lokaaleja brändejä. Fiskars Groupin tuotteet ovat läsnä kotona, sisustamisessa ja ulkoilussa.

Fiskars Groupin yrityssivuston yhtenä tehtävänä on kanavoida liikennettä brändien omille sivustoille.

Sivustouudistuksen tarkoituksena oli vahvistaa konsernin omaa identiteettiä, mutta samalla tuoda näyttävästi esiin konsernin omistamien tuotteiden brändit. Käyttäjätutkimus osoitti, että brändisisällöt kiinnostavat kävijöitä eniten ja niihin tutustutaan sivustolla intensiivisimmin. Uudistetulla sivustolla brändisisällöt ovat entistäkin suuremman kiinnostuksen kohteena.

Modulaariset sivupohjat joustavat sopivasti

Verkkosivusto toteutettiin hyödyntäen WordPressin modulaarisia sivupohjia, jotka antavat sisällön tuottajille ja päivittäjille paljon vapautta sisällön esittämisessä. Brändisivut suunniteltiin niin, että niiden rakenne oli yhtenäinen kaikille brändeille kuitenkin niin, että päivittäjät voivat tarpeen vaatiessa tehdä muokkausta yksittäisen brändisivun rakenteeseen. Päivittäjät ovat kokeneet ratkaisun toimivana ja sivupohjien rakenteen joustavuus on tullut tarpeeseen.

Ura- ja sijoittajaosiot uudistuivat

Brändisivujen lisäksi suuria muutoksia koki uraosio, johon tuotettiin uutena muun muassa työntekijätarinoita. Vastuullisuusviestiä nostettiin esiin eri puolilla sivustoa ja kävijöitä rohkaistaan nostojen kautta siirtymään sivuston vastuullisuusosioon.

Sijoittajaosion rakennetta selkeytettiin ja valikkologiikkaa uudistettiin. Myös integraatiot olivat projektissa tärkeässä roolissa: tiedote- ja työpaikkajärjestelmien kautta sivustolle nousevat ajankohtaiset sisällöt tuovat eloa ja dynaamisuutta, somenostot brandisivuilla toimivat myös hyvin, sillä niissä olevat kuvat ovat näyttäviä eikä nostoissa toistu sivustolla jo julkaistuja sisältöjä.

Sekä Fiskars Groupissa että Karhulla ollaan oltu projektiin tyytyväisiä

Uudistettu Fiskarsgroup.com-sivusto on saanut laajasti kiitosta Fiskars Groupin sisäisiltä ja ulkoisilta sidosryhmiltä. Sivusto on palvellut sujuvasti laajaa kohderyhmien kirjoa ja sisällön päivittäminen WordPressillä on ollut sujuvaa. Design ja käyttökokemus ovat sivustolla samaa korkeaa tasoa, jota Fiskars Group edellyttää myös omissa tuotteissaan. Projekti oli Fiskars Groupin tiimille työläs, mutta se eteni sujuvasti ja hyvässä hengessä.

Projektiryhmäläiset sekä Fiskars Groupissa että Karhulla ovat kiitelleet hyvää yhteistä tekemisen meininkiä. Se näkyy myös lopputuloksessa.

Karhun näkökulmasta Fiskars Groupin verkkosivuprojekti oli poikkeuksellisen antoisa ja monipuolinen. Työssä korostui niin brändiviestintä ja design-ajattelu kuin tasokkaan teknisen toteutuksen ja tietoturvan tärkeys. Fiskars Groupin asiantuntevien ja sympaattisten ihmisten kanssa on ollut ilo työskennellä. Kansainvälisyys, joka oli läsnä niin projektityöskentelyssä kuin lopputuotteessa, toi projektiin oman herkullisen lisämausteensa.

Karhu Huolenpito vastaa Fiskarsgroup.com-sivuston pitkän tähtäimen hyvinvoinnista. Sivustoa jatkokehitetään aktiivisesti.

Lisätiedot

Fiskars Groupin Communications Manager Leena Venho, p. 044 020 8758
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Privacy Shield uudistuu: tuoko se helpotuksen IT-jättien GDPR-ongelmiin?
  2. Drupal 10 -julkaisu tuo uutta ja Drupal 9 -tuki päättyy
  3. 9 tärkeintä Google Analytics -mittaria
Ota yhteyttä