Karhulla on asiaa

Tekoäly mullistaa pian Googlen ha­ku­tu­lok­set

Timo Salminen 12

Google julkaisi toukokuun alkupuolella useita lähiaikoina käyttöön otettavia uudistuksia hakukoneeseensa. Keskeisimmät koskevat tekoälyominaisuuksia. Google on Suomen hakukonemarkkinassa ylivoimainen markkinajohtaja, joten muutoksilla on mittava vaikutus suomalaisiin yrityksiin ja verkon käyttäjiin. Uudistuksista ovat kertoneet mm. Reuters, Search Engine Journal ja Googlen oma blogi.

Tekoälylanseeraus nosti Googlen emoyhtiön markkina-arvoa saman tien yli 100 miljoonaa euroa

Piirroskuva karhu istuu

Muutoksia on osattu odottaa sen jälkeen, kun tekoälysovellukset kuten Chat GPT ovat alkaneet saavuttaa suosiota ja uhata Google-haun markkina-asemaa. Googlen emoyhtiön Alphabetin osakekurssi on alkuvuoden ajan ollut reilusti alle vuosien 2021–22 vaihteessa nähtyjen huippulukemien. Nyt julkistetut tekoälyominaisuudet auttoivat nostamaan kurssia saman tien lähes 10 %, joka tarkoittaa rahassa yli 100 miljoonaa euroa. Ainakin markkinat odottavat uudistuksia siis innolla.

Miten tekoäly muuttaa Googlen hakutuloksia?

Uudistuva Google-haku alkaa tunnistaa automaattisesti, onko käyttäjälle aiheellista tarjota pelkkiä perinteisiä hakutuloksia vai myös tekoälyn tuottamia hakutuloksia. Kun Google havaitsee tarvetta tekoälylle, uusi ”Generative AI search” nostaa hakutulossivun yläreunaan tarinallisen ja analyysiä sisältävän tekoälypohjaisen hakutuloksen.

Sen alla on tarkoitus näyttää chatbotin tapaan valmiita tarkentavia kysymysvaihtoehtoja. Google kutsuu tätä toimintoa nimellä ”conversational mode” eli keskustelumoodi. Konsepti näkyy alla olevassa kuvassa.

Alustava mallinnus siitä, miten tekoälyn tuottamat hakutulokset ja keskustelumoodi alkavat nousta esiin ennen perinteisempiä tuloksia. Kuva: Google

Milloin hakutuloksen tuottaa tekoäly?

Google päättelee itse, millaisissa hakutilanteissa tekoälyä kannattaa hyödyntää. Kun kävijä hakee yksinkertaisia ja selkeitä vastauksia, tulokset tuotetaan samaan tapaan kuin aiemmin. Kun tarve on syvällisemmälle analyysille, tekoäly otetaan avuksi.

Googlen hakutulosten esitystapa muovautuu jatkossa yhä voimakkaammin sen mukaan, minkä tyyppistä hakua kävijä on tekemässä

Piirroskuva karhu

Toimintaperiaate on sama kuin Googlella aiemminkin: hakutulokset erityisesti alkuosastaan muovautuvat radikaalistikin riippuen siitä, etsiikö kävijä esim. uutta iPhonea, säätietoja, lempiartistinsa keikka-aikatauluja tai historiallisia päivämääriä. Käyttäjät ovat tottuneet tähän eivätkä arjessa välttämättä edes kiinnitä huomiota siihen, miten merkittävästi hakutulossivun rakenne vaihtelee haun sisällöstä riippuen. Nyt tekoäly on tuomassa tähän muovautuvuuteen uuden kerroksen.

Alla Googlen aineistoa mukaillen esimerkit todennäköisesti tekoälyllä varustetusta ja ilman sitä toimivasta hausta.

Hakutermi GooglessaTulokset tekoälyllä vain ilman?
Helsingin sää huomennaTekoälyä ei tarvia, tuloksena näytetään suoraan säädataa
Onko Turku vai Tampere parempi perheen lomakohteeksi?Tekoäly tarjoaa lisäarvoa ja voi tarjota haun käyttäjälle analyysiä ja erilaisia näkökulmia

Osa Googlen suurta suunnitelmaa: vastaukset löytyvät suoraan hakutulossivulta

Googlen tavoitteena on jo pitkään ollut tarjota kävijälle mahdollisimman paljon vastauksia ja lisäarvoa suoraan hakutulossivulla ilman, että kävijän on tarpeen poistua muille sivustoille. Kerroimme blogissamme jo vuonna 2019, kuinka yli puolet Googlen käyttäjistä ei klikkaa mitään hakutulosta. Tämä merkitsee kasvavassa määrin sitä, että verkkosivustot tarjoavat Googlelle dataa jalostettavaksi, mutta Google ei aiemmassa määrin tuo vastalahjaksi kävijöitä verkkosivuille.

Entistäkin useampi Googlen käyttäjä löytää jatkossa vastauksen kysymykseensä suoraan hakutulossivulta

Piirroskuva karhu kävelee

Tekoälyn myötä Googlen käyttäjät löytävät hakutulossivulta vastauksia entistä syvällisempiin ja haastavampiin kysymyksiin ja heillä on yksi syy lisää viettää aikaa Googlen palveluiden parissa. Tämä siis siinä tapauksessa, että Googlen tekoälyn koetaan palvelevan laadukkaasti ja tarjoavan pääsääntöisesti totuuudenmukaisia ja mielekkäitä vastauksia kysymyksiin.

Milloin tekoälyhakua pääsee kokeilemaan?

Googlen ilmoituksen mukaan tekoälyhaku tulee rajatun testiryhmän käyttöön ensin USA:ssa muutaman viikon kuluttua. Periaate on samansuuntainen kuin aiemmissa mittavissa uudistuksissa.

On kuitenkin todennäköistä, että muiden tekoälyratkaisujen aiheuttama kilpailu on siinä määrin tiukkaa, että Google haluaa tuoda tekoälyhaun globaalisti tarjolle mahdollisimman pikaisesti. Esimerkiksi Microsoftin Bing-hakukoneessa tekoäly tarjoilee vastauksia jo nyt.

Lisätietoa tekoälyn tuottamista hakutuloksista blogissamme Google AI Overview – tekoälypohjaiset hakutulokset muuttavat hakukokemusta

Pysy kärryillä verkkosivualan trendeistä – tilaa Karhulla on asiaa -uutiskirje

Seuraamme tiiviisti teknologiaa, ilmiöitä ja lainsäädäntöä, jotka vaikuttavat verkkosivuihin, verkkokauppoihin ja niiden kanssa vuorovaikutuksessa oleviin digitaalisiin palveluihin. Kun tilaat uutiskirjeemme, pysyt kärryillä alaa muovaavista trendeistä.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

4
6
1
1
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  2. Googlen ilmaiset koulutukset
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje