Karhulla on asiaa

SEO – muutakin kuin bensaa

Sanna Lindholm

SEO eli hakukoneoptimointi on yksi lempiaiheitamme. Internet pursuaa toinen toistaan laajempia muistilistoja ja artikkeleita tästä aiheesta. Tässä on yksi tapa lähestyä asiaa.

Menestyksellinen SEO on kiinteässä suhteessa sivuston sisältöön ja nimenomaan tekstisisältöön. Hakukoneet osaavat arvioida tekstiä monipuolisesti eri näkökulmista. Laadukkaan tekstisisällön tueksi on hyvä pohtia hakukoneoptimointia laajemminkin.

1. Suunnittele sivusto, joka keskittyy ensisijaisesti kävijään

Asiakkaat haluavat käyttää sivustoja, joilla heidän on helppo navigoida. Jos he eivät löydä haluamaansa sisältöä, heillä on taipumus poistua sivustolta nopeasti. Tämä ei ole hyväksi liiketoiminnalle ja korkea poistumisprosentti vaikuttaa osaltaan heikentävästi sivuston sijaintiin hakutuloksissa. Varmistaaksesi, että sivusto voi tuottaa liidejä ja uusia asiakkaita, huolehdi siitä, että navigointi ja sivuston rakenne on suunniteltu käyttäjälähtöisesti.

2. Luo SEO-ystävälliset URL-osoitteet ja sivukartta

Hakukoneet katsovat normaalin tekstisisällön lisäksi URL-osoitteita, metakuvauksia ja sivukarttaa kun ne päättelevät mitä aiheita sivut käsittelevät. Jos nämä asiat jätetään sivuston rakennusvaiheessa huomioimatta, niihin törmätään viimeistään kun SEO-toimisto tulee kuvioihin mukaan. Jälkikäteen muokkaaminen voi olla erittäin aikaa vievää ja aiheuttaa lisäkuluja.

3. Kun lisäät kuvia, muista lisätä myös avainsanoja sisältävät alt-tekstit

Muista, että hakukoneet eivät ”näe” kuvia, joten niille on tärkeää kertoa mitä kuvat esittävät.  Avainsanojen lisääminen alt-teksteihin (vaihtoehtoinen teksti, alt-tag) voi auttaa parantamaan sivuston hakukonenäkyvyyttä. Luonnollisesti olet muistanut avainsanat myös jo siinä vaiheessa, kun olet nimennyt kuvatiedostoja.

Laadukkaan tekstisisällön tueksi on hyvä pohtia hakukoneoptimointia laajemminkin.

4. Kun kehität sisältöä, tutki yleisiä aiheita ja pitkänhännän termejä ohjaamaan tuottavuutta

Sisältö saa sivuston kukoistamaan. Sivustolla ei ole mitään merkitystä, ellei sillä ole mitään tarjottavaa kävijöille. Sisällön, olipa se sitten etusivun teksti tai blogikirjoitus, täytyy vedota asiakkaaseen ja vastata siihen kysymykseen, joka asiakkaalla hakua tehdessään on ollut. Jos sisältöä ei ole optimoitu vastaamaan sitä mitä asiakkaat etsivät hakukoneessa, se ei pääse hakijalle esiin hakutuloksissa, ei tuo sivustolle kävijöitä eikä liiketoiminnalle tuottoa.

5. Mittaa tuloksia alusta lähtien

Mittaaminen on tärkeää siitä hetkestä lähtien kun sivusto julkaistaan. Mikään sivusto tai hakukoneoptimointi ei ole täydellistä heti alkuun, vaan se on jatkuvasti kasvava ja kehittyvä prosessi. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja algoritmipäivitykset voivat vaatia muutoksia taktiikkaan. Jatkuva mittaaminen pitää sivuston omistajat valppaina huomaamaan mahdolliset kävijävirran ja konversion muutokset. Ylläpitääkseen jatkuvaa käsitystä sivuston suorituskyvystä, organisaation tulisi mitata vähintään

  • Sivuston kautta saatujen liidien määrää
  • Kävijöiden määrää, mukaan lukien uudet ja palaavat kävijät
  • Konversiota
  • Poistumisprosenttia
  • Orgaanisen hakukoneliikenteen tuomia kävijöitä ja aloitussivuja
  • Kävijöiden liikkumista sivustolla

Käytä näitä mitattuja tuloksia jatkossa ohjaamaan sivuston kehitystä.

Muita kirjoituksiamme, joissa aiheena on SEO ja analytiikka:

9 tärkeintä Google Analytics-mittaria
Hakukoneoptimointi sivustouudistuksen lähtökohtana
Web-analytiikka kertoo mitä sivustolla tapahtuu

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje