Karhulla on asiaa

Net­ti­si­vu­jen si­säl­lön­tuo­tan­non kolme kom­pas­tus­ki­veä

Karhu Helsinki 2

Digitaalinen sisältö on kaikkien huulilla eikä syyttä. Sisältö nettisivuilla kertoo siitä mikä olet, mitä tarjoat ja kenelle. Sisällön avulla sinut löydetään Googlesta ja tehdään ostopäätöksiä. Sisältö on ihana asia, mutta sen tuottaminen on usein pirullista hommaa. Kompasteletko sinäkin näihin kolmeen sisällöntuotannon haasteeseen?

Onko nettisivujen sisällöntuotannon aikataulu realistinen?

Kun nettisivuja laitetaan uusiksi, iso osa projektia on sisällön läpikäynti, tuotanto ja syöttäminen uudelle sivustolle. Yli 20 vuoden kokemuksella voimme todeta, että yli 80% projektien viivästymisistä johtuu sisällöntuotannollisista haasteista. Voisi kuvitella, että olisimme näinä vuosina oppineet korostamaan sisällölle varatun ajan merkitystä aikatauluissa. Harmillisesti juuri sisällölle annettu aika aikataulussa on se, josta helpoiten tulee nipistettyä.

Projektin alussa määrittelypalavereissa käymme yhdessä asiakkaan kanssa nykyisten sivujen sisältöä läpi ja suunnittelemme uuden sivuston informaatioarkkitehtuurin ja sisältörakenteen. Etsimme vastauksia moniin kysymyksiin. Mitä kävijä nettisivuilta hakee? Miten saamme sisällöt nousemaan hakukoneessa mahdollisimman korkealle?

Lähes poikkeuksetta yhteistuumin toteamme, että uutta sisältöä tarvitaan ja paljon. Vain sen myötä uudesta sivustosta tulee riittävän houkutteleva, informatiivinen ja Googlea miellyttävä. Viimeistään tässä vaiheessa on tarkistettava, että onhan sisällöntuotantoon varattu tarpeeksi aikaa ja resursseja.

Suosituksemme on, että pian määrittelyvaiheen jälkeen sivuston jokainen sivu listataan sivukarttaan. Kunkin sivun sisällöntuotannolle määritetään deadline ja vastuuhenkilö. Mitä vähemmän ihmisiä on sisällöllisessä vastuussa projektissa, sitä pidempi aika tulee varata sisällön tuotantoon ja läpikäyntiin. Eräs asiakkaamme kertoi, että sivu per viikko per henkilö oli heillä hyvä tahti. Läpikäynnin ja sisällön tuotannon voi aloittaa heti, kun päätös projektin aloittamisesta syntyy.

Onko visuaalisuus suunniteltu tosielämän sisällöille?

Koska sisältö on nettisivujen keskiössä, vaikuttaa se suuresti visuaaliseen ilmeeseen. Tämän vuoksi haluamme mahdollisimman tarkkaan suunnitella sivuston informaatioarkkitehtuurin ja ymmärtää sisällöntuotannon realiteetit ennen visuaalisen ilmeen, käyttökokemuksen ja elementtien suunnittelua.

Suunnittelijamme käyttääkin todenmukaista sisältöä mallinäkymissä, jotta ilme ja rakenne toimivat oikean sisällön kanssa. Kun projekti etenee, on suunnitellut mallinäkymät hyvä pitää mielessä koko projektin ajan. Niitä on myös syytä päivittää, mikäli sisältöä koskevat päätökset muuttuvat matkan varrella. Tosielämän sisällön tulee istua sivuston visuaaliseen ilmeeseen. Viimeistään sisällönsyöttövaiheessa mallinäkymät ovat sisällönsyöttäjän paras kaveri. Mallinäkymät kertovat, millaista sisältöä tulee syöttää ja millaisia sivupohjia tulee käyttää.

 

Asiantuntijamme opastaa sisällön tuottajat hakukoneystävälliseen tekstintuotantoon.

Onko sisältö hyvää myös Googlen mielestä?

Jotta sivu nousee korkealle hakukoneissa, on sisällön vastattava sivun otsikkoa ja sen tulisi olla runsasta ja hyvää kieltä. Sisältöä tulee olla riittävästi ja sen on oltava sivulla siten, että kävijä huomaa sen. No mutta miten ihmeessä kukaan kirjoittaa 300 sanaa akkukaapeleista?

Kaikkiin suurempiin projekteihimme kuuluu hakukoneoptimointi. Asiantuntijamme opastaa sisällön tuottajat hakukoneystävälliseen tekstintuotantoon. Yhdessä asiakkaan kanssa hän määrittää avainsanat, joilla Googlesta tai muista hakukoneista halutaan löytyä ja kertoo, millaista sisältöä tulisi näille sivuille tuottaa. Ei kannata ahdistua. Jokaiselle sivulle ei tarvita suuria tekstimassoja. Ja me olemme tukenasi sisällön tuottamisessa niin, että siitä pitää kävijöiden lisäksi myös Google.

Varaa tarpeeksi aikaa ja suunnittele etukäteen

Nettisivu-uudistuksessa sisältö on tärkein osa-alue ja sisällöntuotanto usein suurin kompastuskivi. Varaa sisällönsuunnitteluun ja -tuotantoon reilusti ja vielä vähän reilummin aikaa. Ja käytä iso osa ajasta etukäteen tehtävään suunnitteluun. Suunnittelutyössä on hyvä keskustella asiantuntijan kanssa. Me Karhu Helsingissä olemme tehneet nettisivujen sisältösuunnittelua pidempään kuin juuri kukaan tässä maassa. Olemme valmiina auttamaan.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
2
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. LIFT-malli on konversio-optimoinnin 6 kohdan muistilista
  2. Mistä brändi rakentuu? Esimerkkejä brändin rakennuspalikoista
  3. WCAG-kriteerit ymmärrettävästi – näin teet sivustostasi saavutettavan
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje