Karhulla on asiaa

Kategoriasivujen optimointi

Sanna Lindholm

Kategoriasivujen (tuoteryhmäsivujen) optimoinnista puhutaan yleensä verkkokauppojen yhteydessä. Muilla sivustoilla on usein myös tuotteisiin tai palveluihin liittyviä osioetusivuja, koontisivuja tai listaussivuja, joita kaikkia voi optimoida samalla tavalla.

Hakukoneoptimoinnilla on paitsi tarkoitus parantaa sivun näkyvyyttä hakutuloksissa, myös kehittää käyttäjäkokemusta siten, että käynnin lopputuloksena syntyy konversio. Verkkokaupoissa konversio on yleensä ostos, muilla sivustoilla se voi olla vaikkapa yhteydenotto, tilaus tai tarjouspyyntö.

Miksi kategoriasivuja kannattaa optimoida?

Jos myyt leivänpaahtimia, on mielekkäämpää optimoida yhtä sivua, jolle on koottu kaikki tuotteet, kuin jokaista leivänpaahtimen tuotesivua erikseen. Google pyrkii tarjoamaan mahdollisimman hyvin kävijää palvelevaa sisältöä, joten optimoitu kategoriasivu toimii tästä näkökulmasta usein yksittäistä tuotesivua paremmin.

Käyttäjä ei aina Google-hakua tehdessään ole myöskään päättänyt täsmälleen minkälaisen tuotteen haluaa ostaa, joten laajemman valikoiman esille tuominen auttaa häntä valinnan tekemisessä.

Vinkit kategoriasivujen optimointiin

Anna sivulle selkeä otsikko, esimerkiksi ”Lasten kengät” tai ”Olohuoneen verhot”.

Tee yhdestä aiheesta mieluimmin yksi kategoria kuin että yhdistäisit kaksi. Omat kategoriat kahvinkeittimille ja vedenkeittimille toimivat paremmin, kuin yhdistetty ”Kahvinkeittimet ja vedenkeittimet” -kategoria. Muihin läheltä liippaaviin tuoteryhmiin voi kävijää ohjata sisäisten linkitysten avulla.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksen avulla löydät ne termit, joilla käyttäjät tekevät hakuja. Voit myös tutkia kilpailijoidesi käyttämää termistöä. Tekemällä Google-hakuja valitsemallasi termillä, näet helposti tuleeko hakutuloksiin sellaista sisältöä, joiden joukossa haluaisit oman sivusi näkyvän.

Sivun title ja metakuvaus

Käytä valitsemaasi avainsanaa sivun titlessä (selainotsikko) ja metakuvauksessa. Ne näkyvät hakutuloslistauksessa.

Metakuvaus toimii sivusi sisäänheittäjänä. Sen tulee olla napakka myynnillinen teksti, joka houkuttelee kävijää klikkaamaan hakutuloksista juuri sinun sisältöösi.

Google näyttää tietokonenäkymässä noin 155 merkkiä, mobiililaitteissa vähemmän, joten tiivistä tärkein asia heti metakuvauksen alkuun. 

Jos sivulle kirjoitettu title ja metakuvaus eivät Googlen mielestä vastaa kävijän tekemää hakua, se voi näyttää niissä myös muuta sivulta poimimaansa tekstiä.

Tuoteryhmäsivujen optimointiin on hyvä kiinnittää huomiota

Sivun tekstisisältö

Lisää tuotelistauksen yläpuolelle muutama rivi tekstiä, joka kertoo kategoriasta ja sen tuotteista.

Loput tekstistä voi sijoittaa tuotelistauksen alle. Tämä siksi, ettei pitkä teksti paina tuotteita liian alas sivulla, vaan ensimmäiset tuotteet näkyvät ilman, että kävijän tarvitsee scrollata sivua alaspäin.

Tekstikappaleet kannattaa pitää lyhyinä, jotta sivun silmäiltävyys ja houkuttelevuus ei kärsi ison tekstimassan vuoksi.

Käytä optimoinnissa apuna väliotsikoita, niillä saat sisällölle visuaalista ryhtiä.  Niiden avulla voit tarvittaessa myös esitellä alikategorioita. Väliotsikoissa tulee käyttää otsikkotyylejä (H2, H3, jne.), ne auttavat hakukoneita ymmärtämään sivun rakennetta.

Kaiken tekstin tulee palvella kävijää ja auttaa ostopäätöksen tekemisessä. Siksi sivulle kannattaa mahdollisuuksien mukaan lisätä usein kysyttyjä kysymyksiä tämän kategorian tuotteista sekä asiakaspalautteita tai -kokemuksia.

Tuotelistaus

Varmista, että tuotelistauksen kuvat ovat hyvälaatuisia ja että jokaisessa tuotenostossa näkyy vähintäänkin tuotteen nimi, hinta ja lyhyt tuotekuvaus. Usein mukana on myös jokin toimintakehote eli call-to-action. Yleensä se on painike, jonka väritys poikkeaa sivun muusta värityksestä (parempi huomioarvo).

Yksittäisen tuotteen sivulta on hyvä tarjota pääsy tuotekategorian sivulle. Tämän voi toteuttaa esimerkiksi murupolun avulla.

Sisäiset linkit

Sivuston sisäiset linkit auttavat kävijää löytämään muuta häntä mahdollisesti kiinnostavaa sisältöä, esimerkiksi tuoteryhmään liittyviä artikkeleita tai tuotteiden lisävarusteita. 

Kirjoita lyhyesti sivusta, jolle olet linkittämässä ja lisää linkki vaikka tekstin loppuun. Saat samalla kertaa lisää tekstiä kategoriasivulle sekä mahdollisuuden optimoida linkkitekstiä siten, että se on relevantti kohdesivua ajatellen.

Kategoriasivujen optimointi sisältää siis samanlaisia elementtejä, kuin hakukoneoptimointi yleensäkin. Usein kuitenkin näkee, että juuri erilaisilla listaus- ja tuoteryhmäsivuilla olisi optimoinnin näkökulmasta parannettavaa. Löydätkö kehityskohteita omalta sivustoltasi?

Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Google Analyticsin termit suomeksi
  2. Murupolku verkkosivuilla – 6 syytä, joiden takia se on arvokas
  3. SVG-tiedostojen optimointi verkkokäyttöön
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje