Asiakastarinat

Viivakoodien ostaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa – GS1-verkkokauppa on täällä

GS1 Finland ja Karhu Helsinki julkaisivat GS1-verkkokaupan, josta suomalaiset yritykset voivat ostaa viivakoodien perustana toimivia GS1-yritystunnisteita ja muita GS1:n digitaalisia palveluita.

GS1-verkkokauppa tekee viivakoodien hankinnasta helpompaa kuin koskaan. Räätälöidyn ostokokemuksen, dynaamisen hinnoittelun ja vaativien integraatioiden suunnittelu WordPress-julkaisujärjestelmän WooCommerce-kauppaympäristöön puolestaan tekivät projektista kiinnostavan. Vastaavilla toiminnoilla varustettua verkkokauppakokonaisuutta ei Suomesta löydy toista.

GS1 on standardi- ja digipalvelutalo, joka tunnetaan parhaiten viivakoodeista

GS1 Finland Oy tarjoaa suomalaisille yrityksille globaaleja toimitusketjun datan standardeja, digitaalisia palveluita ja osaamista, jotka tuovat tehokkuutta ja vaivattomuutta tuotetiedon ja toimitusketjujen hallintaan.

Viivakoodi on GS1:n tunnetuin ratkaisu ja se näkyy käytännössä kaikissa vähittäiskaupassa myytävissä tuotteissa

Piirroskuva karhu istuu

GS1:n ratkaisuista tunnetuin on viivakoodi, joka näkyy käytännössä kaikissa vähittäiskaupassa myytävissä tuotteissa. GS1 Finland tarjoaa myös digitaalisia palveluita, jotka ovat laajassa käytössä kaupan alalla ja tavarantoimittajilla ympäri maan.

Verkkokauppa muovattiin tekemään GS1:n palveluiden ostamisesta helppoa

GS1 Finlandin verkkokaupassa myydään yhtiön tärkeimpiä palveluita, eli GS1-yritystunnisteita sekä Synkka- ja Golli-palvelua. Palveluiden rakenne ja hinnoittelu eivät ole yksikertaisimmasta päästä – verkkokaupan tärkeimpänä tehtävänä on ollut tehdä niiden ostamisesta sujuvaa GS1:n asiakkaille.

Verkkokaupan koko logiikka ja ostokokemus muotoiltiin palvelemaan nimenomaan GS1:n palveluiden myyntiä

Piirroskuva karhu kävelee

Verkkokaupan moottorina toimii Suomen suosituin verkkokauppa-alusta WooCommerce. Sen päälle suunniteltiin ja rakennettiin räätälöity, vaiheittain etenevä ostokokemus palvelemaan nimenomaan GS1:n palveluiden myyntiä. Jokainen näkymä ja prosessin vaihe suunniteltiin niin, että asiakkaan ostopolku olisi mahdollisimman sujuva ja helppo hahmottaa.

Karhun kokemus näkyi määrittelyssä ja suunnittelussa

Karhu Helsinki vastasi GS1-verkkokaupan konseptoinnista ja suunnittelusta tiiviissä yhteistyössä GS1:n tiimin ja kumppaneiden kanssa. Karhu myös rakensi kauppasivuston ja vastaa sen huolenpidosta.

Karhun ihmiset kuuntelivat tarkasti toiveitamme ja suunnittelivat konseptin, joka jo ensinäkemältä vastasi pitkälti sitä, mitä olimme tavoitelleet

Tuomo Kronbäck, GS Finland

”Karhun ihmiset kuuntelivat tarkasti toiveitamme ja suunnittelivat konseptin, joka jo ensinäkemältä vastasi pitkälti sitä, mitä olimme tavoitelleet”, kertoo Tuomo Kronbäck, GS1 Finlandin operatiivinen johtaja. ”Suunnitteluprosessia vietiin eteenpäin ripeästi vaiheittain ja Karhun tuottamien konseptimallien tukemana” Kronbäck jatkaa.

Määrittely- ja suunnitteluvaihe saatiin maaliin viidessä viikossa. Tuloksena oli konsepti ja yksityiskohtaisesti dokumentoidut mallinäkymät, joiden pohjalta kaupan tekninen tuotanto päästiin aloittamaan.

Verkkokauppa dynaamisella hinnoittelulla ja vuosilaskutuksella vaati pohdintaa

GS1-verkkokauppaan rakennettiin teknisesti vaativa, mutta kävijän näkökulmasta yksinkertainen dynamiikka, jolla palveluiden hinta muodostetaan. Asiakaskohtaiseen hinnanmuodostukseen vaikuttaa palvelun ostoajankohta, ostavan yrityksen liikevaihto ja palvelun käyttötapa. Asiakas saa oikean hinnan näkyviin muutamalla klikkauksella ja pääsee sujuvasti eteenpäin kohti kassaa.

Väitän, että uusi verkkokauppa tekee GS1:n tärkeimmistä palveluista ja niiden hinnoista ylipäätään helpommin hahmotettavia kuin aiemmin

Timo Salminen, Karhu Helsinki

”Kun aloimme perehtymään GS1:n palveluiden hinnoittelulogiikkaan, ensin heräsi epäilys, että saadaanko verkkokauppa ylipäätään tukemaan tällaista”, kommentoi Timo Salminen, Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja. Suunnittelua ja kierroksia tarvittiin, mutta lopputulos on verkkokaupan asiakkaan kannalta selkeä. ”Väitän, että uusi verkkokauppa tekee GS1:n tärkeimmistä palveluista ja niiden hinnoista ylipäätään helpommin hahmotettavia kuin aiemmin”, Salminen toteaa.

GS1:n verkkokauppa on poikkeuksellinen myös siinä mielessä, että palveluiden maksaminen tapahtuu vuosittain ja vuosilaskutus on integroitu osaksi verkkokaupan logiikkaa. Asiakas voi maksaa joko laskulla tai luottokortilla.

Salesforce-integraatio ja vahva tunnistautuminen nostivat haastekertoimia

Verkkokauppa keskustelee GS1 Finlandin CRM-järjestelmänä toimivan Salesforcen kanssa monitahoisen integraation kautta. Verkkokaupan tilaukset välitetään Salesforceen, jossa niiden käsittely etenee automatisoituna prosessina.

Harvassa verkkokaupassa Suomessa yhdistyy vastaavanlainen järjestelmäintegraatioiden kokonaisuus monitasoisista Salesforce-toiminnoista vahvaan tunnistautumiseen ja tuotteiden vuosilaskutukseen.

Piirroskuva karhu

GS1 Finlandin asiakkaita palveleva Salesforce-pohjainen asiakasportaali puolestaan tarjoaa suoran pääsyn verkkokauppaan niin, että asiakkaan tunnistetiedot välittyvät sinne automaattisesti. Ostosten teko on vakioasiakkaille vieläkin nopeampaa kuin uusille asiakkaille.

Myös vahva tunnistautuminen palvelee osana verkkokaupan kokonaisuutta. Kun uusi asiakas valitsee maksutavaksi laskutuksen, hänet tunnistetaan Telia Sign -palvelun kautta.

Projektiin lisättiin uusia ominaisuuksia, jopa liiankin ketterästi

GS1-verkkokauppaan on integraatioiltaan ja muilta toiminnoiltaan enemmän kuin tavallinen verkkokauppa. Projektiin päätettiin suunnitteluvaiheessa lisätä ominaisuuksia, jotka alunperin oli ajateltu osaksi jatkokehitystä. Projektin laajeneminen matkan varrella aiheutti aikatauluhaasteita. Työstö kiihtyi loppuvaiheessa intensiiviseksi sekä GS1:llä että Karhulla. Julkaisupäivääkin jouduttiin siirtämään maltillisesti eteenpäin.

Lopulta verkkokauppa saatiin kuitenkin kaikilla mausteilla GS1:n asiakkaiden palvelukseen lähes tavoiteaikataulussa. Julkaisun jälkeen tehtiin hienosäätöä ja täydennyksiä.

Jatkokehitykseen on hyvät eväät ja intoa, kun kauppa käy vauhdikkaasti

GS1-verkkokauppa on suunniteltu joustavaksi kehitysalustaksi, joka laajenee GS1:n liiketoiminnan tarpeiden kasvaessa. Tavoitteena on saada mahdollisimman suuri osa GS1:n tuotteista ja palveluista digitaaliseen myyntiin ja osaksi sujuvaa ostopolkua. Jatkokehitystä tehdään suunnitelmallisesti ja datavetoisesti, GS1:n ja Karhun tiiviissä yhteistyössä.

Kaikkein eniten sekä GS1:llä että Karhu Helsingissä ilahduttaa se, että asiakkaat ovat ottaneet verkkokaupan omakseen ja myynti on lähtenyt vauhdikkaasti liikkeelle. Mitä suuremmalla innolla asiakkaat tekevät ostoksia, sitä vankempi motivaatio on myös verkkokaupan jatkokehittämiseen.

Lisätiedot

GS1 Finlandin operatiivinen johtaja Tuomo Kronbäck, p. 040 132 6460
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

Jutellaanko verkkokaupoista?

Timo Salminen asiakkuusjohtaja 050 518 0085

Tai lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Karhu Helsinki esittäytyi Huomenta Suomessa koiraystävällisenä työpaikkana – blogin hakukoneoptimointi tuotti mittavan medianäkyvyyden
  2. Uusi ura koulutusohjelman kautta — haastattelussa kolme karhua
  3. Koira työpaikalla – Karhu Helsingissä toimistokoirat ovat tervetulleita
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä