Asiakastarinat

Suomen paras opiskelijaintra on yksi syy lisää opiskella Vaasan yliopistossa

Vaasan yliopisto ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uuden intranet-palvelun yliopiston opiskelijoiden käyttöön. Uusi Jolla-intranet synnytettiin mittavassa ja nopeatahtisessa suunnittelu- ja rakennushankkeessa kevään ja kesän 2023 aikana. Synnytys ei ollut helppo, mutta lapsesta koetaan ylpeyttä sekä Vaasan yliopistolla että Karhu Helsingissä.

Jolla on kokonaan uudenlainen Vaasan yliopiston opiskelijoille tarjottava palvelu. Aiemmin opiskelijoille suunnatut sisällöt ja toiminnot tarjottiin osana yliopiston avointa verkkosivustoa.

Käyttäjien osallistaminen mahdollisti Suomen parhaan opiskelijaintranetin synnyn

Uuden Jollan käyttäjät eli Vaasan yliopiston opiskelijat osallistuivat tiiviisti kehitystyöhön. Suunnittelun perustana oli mittava opiskelijoiden näkemyksiä kartoittanut tutkimus. Opiskelijat olivat tarmokkaasti mukana myös hiomassa konseptia ja suunnittelun tuloksia paremmiksi sekä testaamassa valmistuvaa intranetiä.

Opiskelijatestaajat ovat pääsääntöisesti olleet hyvin tyytyväisiä uuteen Jollaan

Maria Hällund, Vaasan yliopisto

”Opiskelijatestaajat ovat pääsääntöisesti olleet hyvin tyytyväisiä uuteen Jollaan”, kertoo Maria Hällund, joka vastasi intranet-projektista Vaasan yliopistolla. ”Olemme ylpeitä päästessämme julkaisemaan opiskelijaintranetin, jonka uskomme olevan Suomen paras!” Hällund toteaa.

9 tavoitetta, joista kaikki saavutettiin, tai ainakin melkein

Jolla-projektille asetettiin määrittelyvaiheessa yhdeksän tavoitetta. Tavoitteiden toteutumisen loppuarvioinnin aika koitti julkaisun jälkeen. Tavoitteena oli luoda houkutteleva ja moderni intranet, jonka käyttö on sujuvaa ja jossa ajankohtainen sisältö nousee innostavalla tavalla esiin. Tietoturva, saavutettavuus ja päivityksen helppous olivat myös tavoitelistalla, samoin vankka perusta tulevalle kehittämiselle.

Projektitiimiläiset sekä yliopistolta että Karhulta ovat yhtä mieltä: kaikki tavoitteet ovat joko jo toteutuneet tai toteutumassa. Saavutettavuuden ja ajankohtaisten sisältöjen kanssa on tarpeen tehdä vielä töitä, mutta niidenkin suhteen tekemiselle on selvät sävelet.

Eniten kiitosta helppokäyttöisyydestä ja kävijäpoluista

Intranetin suunnittelun tärkein päämäärä oli luoda palvelu, jota on helppo käyttää. Jolla-intranetin tehtävänä on palvella arjen työkaluna, joka ohjaa, tukee ja innostaa opiskelijaa. Käyttäjiltä saadun palautteen perusteella helppokäyttöisyys on tehty todeksi. Erityiskiitosta Jolla on saanut sisällön löydettävyydestä: sekä valikot että haku palvelevat hyvin ja tekevät kävijäpoluista sujuvia.

Jolla nostaa opiskelijaviestintämme uudelle tasolle

Hanna-Mari Soini, Vaasan yliopisto

Yliopiston tiimi uskoo, että uutta helppokäyttöistä opiskelijaintraa on hyvä lähteä lanseeraamaan opiskelijoiden käyttöön. ”Jolla nostaa opiskelijaviestintämme uudelle tasolle”, kommentoi Hanna-Mari Soini, Vaasan yliopiston markkinointi- ja viestintäjohtaja.

Sisällön personointi ja Shibboleth-integraatio lisäsivät jännitystä

Tiiviiseen aikatauluun nähden Jolla-projektiin oli paketoitu kunnioitusta herättävä valikoima teknisesti vaativia toiminnallisuuksia. Karhu Helsingin teknologiatiimi suunnitteli ja rakensi intranetiin sisällön personointiratkaisun, joka räätälöi näkymiä mm. opintojen vaiheen, opintoalan, sesongin ja kellonajan perusteella. Personointi yhdistyy LDAP-integraatiototeutuksen ja dynaamisen käyttäjätaksonomian säestyksellä yliopiston Funet-dataan pohjautuvaan Shibboleth-käyttäjähallintaan. Omat työkalut, reaktionapit ja some-sisällöt ovat rohkaisemassa Jollan käyttäjiä vuorovaikutukseen.

Jollan moottorina toimii Drupal-julkaisujärjestelmä, jota Vaasan yliopisto hyödyntää myös muissa verkkopalveluissaan. Karhu Helsingillä on vuosikymmenen kokemus vaativista Drupal-hankkeista.

Aikataulu nostatti hiuksia ja harmaannuttikin muutaman

Projekti haastoi tekijänsä niin yliopistolla kuin Karhu Helsingissä. Laaja ja teknisesti vaativa intranet oli tarpeen määritellä, suunnitella, rakentaa ja testata viidessä kuukaudessa. Aikataulu ei joustanut, koska opiskelijaintra oli välttämätöntä saada palvelukseen ennen kuin uusi lukuvuosi alkaa. Sekä Karhun tuotannosta että yliopiston sisällöistä vastaavat ihmiset tekivät rajusti töitä, opiskelijaintran valmistumisdeadlineen tiiviisti tähdäten.

Aikataulu ja budjetti pitivät – se on tällaisessa projektissa iso asia.

Maria Hällund, Vaasan yliopisto

Tunnelmat projektin valmistuttua ovat kuitenkin iloiset. ”Mihinkään ei jääty jumiin ja aina löydettiin ratkaisuja”, sanoo Maria Hällund ja jatkaa: ”Ja aikataulu ja budjetti pitivät – se on tällaisessa projektissa iso asia.”

Tästä alkaa jatkokehitys, jolle tutkimustyö ja data antavat suunnan

Jollan taival on vasta alussa. Ensimmäistä julkaistua versioita on tarkoitus kehittää ja parantaa suunnitelmallisesti. Tärkeimpien kehityskohteiden tunnistamiseen on valmistelussa käyttäjätutkimus, jossa analysoidaan kattavasti dataa ja kuunnellaan käyttäjien toiveita. Tutkimustyöllä saadaan suuntaviivat ja asetetaan prioriteetit kehitystyölle, jonka myötä Jollasta kasvaa vielä nykyistäkin paremmin opiskelijaa palveleva intranet.

Lisätiedot

Vaasan yliopiston brändi- ja markkinointiasiantuntija Maria Hällund, p. 029 449 8470
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

Intranet tai uudet verkkosivut? Ota yhteyttä!

Timo Salminen asiakkuusjohtaja 050 518 0085

Tai lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Google AI Overview – tekoälypohjaiset hakutulokset muuttavat hakukokemusta
  2. Maailman vierailluimmat verkkosivustot
  3. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä