Karhulla on asiaa

Verkkosivu, joka vastaa kävijän kysymyksiin, näkyy ha­ku­ko­neis­sa ja palvelee paremmin

Timo Salminen

Verkkosivujen sisällön suunnittelussa on hyödyllistä miettiä, vastaako kukin sivu niihin kysymyksiin, joita kävijän päässä liikkuu. Tämä auttaa tekemään kustakin sivusta paremmin palvelevan ja vahvistaa niiden näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Googlessa.

Kysymykset tuovat kävijät sivustolle

Kysymykset ovat verkkosivujen liikenteen keskeinen käyttövoima. Kokemuksemme ja tekemiemme käyttäjätutkimusten perusteella olemme havainneet, että valtaosa yritysten ja järjestöjen verkkosivuille saapuvista kävijöistä tulee etsimään vastauksia kysymyksiin.

Kävijän kysymyksiin vastaava verkkosivu palvelee kävijää. Google nostaa esiin verkkosivut, joiden se kokee palvelevan kävijää.

Vastausten tarjoaminen on näin ollen keskeinen tekijä, joka tekee verkkosivusta palvelevan. Kun verkkosivu vastaa kävijän kysymyksiin, se tekee tehtävänsä ja päinvastoin. Hakukoneet puolestaan suosivat sivuja, joiden ne arvioivat palvelevan kävijää. Siksi oikeiden kysymysten löytäminen ja niihin vastaaminen vaikuttaa olennaisesti myös hakukonenäkyvyyteen.

Hakukoneelta kysytään kysymyksiä

Hakukone – Suomessa yli 90 prosentin markkinaosuudella Google – on se paikka, jonne ihmiset menevät kysymään kysymyksiä. Mieti omaa käyttäytymistäsi Googlessa. Eikö olekin niin, että useissa tai jopa useimmissa Googlen käyttötilanteissa teet haun löytääksesi vastauksen johonkin kysymykseen?

Kokonaisten kysymyslauseiden kirjoittaminen (tai äänihaun tapauksessa puhuminen) Googleen on yleistynyt viime vuosina.

Google Trends -palvelun mukaan vuonna 2020 suomalaiset kysyivät erityisen paljon seuraavia kysymyksiä:

  • Miten koronavirus tarttuu
  • Miten korona alkaa
  • Miten laihtua
  • Miten koronavilkku toimii
  • Miten saada rahaa
  • Miten selvitän veriryhmäni
  • Miten hallitus muodostetaan
  • Miten koronatesti otetaan
  • Miten norovirus tarttuu
  • Miten päin maski laitetaan

Vuoden 2020 masentava suosikkiteema ei jää näiden kysymysten perusteella epäselväksi.

Vaikka kävijä ei kirjoittaisi Googleen varsinaista kysymyslausetta, hän on silti usein hakemassa vastauksia kysymyksiin. Alla näkyviä, vuoden 2020 suosituimpia Googen ”puheenaiheita” katsoessa ei ole vaikeaa nähdä, millaisia kysymyksiä hakusanojen takaa voisi löytyä.

  • Koronavirus
  • USA vaalit
  • THL
  • CNN
  • Koronavirus oireet

Useimpien suomalaisten yritysten ja järjestöjen verkkosivujen kävijöistä valtaosa tulee hakukoneesta, joten hakukonekäyttäytymisen arviointi sisällön suunnittelussa on mielekästä.

Vastaukset kysymyksiin vähentävät tarvetta palata nopeasti hakukoneeseen

Kysymyksiin vastaamisella on kiintoisa vaikutus verkkosivun hakukonenäkyvyyteen. Kun kävijä löytää sivulta vastauksia, sivun näkyvyys vahvistuu sitä kautta, ettei kävijällä ole nopeaa tarvetta palata sivustolta back-napilla hakutuloksiin.

Hakukoneista Google ja tiettävästi ainakin Bing pisteyttävät sivuja sen perusteella, kuinka kauan hakutuloksista sivulle siirtyneet kävijät viettävät siellä aikaa ennen mahdollista paluutaan hakutuloksiin.

Teet Google-haun. Klikkaat hakutulosta ja siirryt verkkosivulle. Toteat heti ensisilmäyksellä, ettei sivu kiinnosta sinua. Palaat back-napilla hakutuloksiin. Kerrot samalla hakukoneelle, ettei sivu palvellut sinua.

Mietitään tilannetta, jossa hakutulossivua tarkasteleva kävijä klikkaa sopivaksi katsomaansa hakutulosta, siirtyy kohdesivulle ja palaa sieltä saman tien hakutuloksiin. Tällaisessa tilanteessa Google tulkitsee – aivan perustellusti – ettei verkkosivu palvellut kävijää.

Jos taas kävijä viettää kohdesivulla useita minuutteja tai ei palaa hakutulossivulle lainkaan, kohdesivu todennäköisesti vastasi kävijän kysymyksiin. Tämä on yksi kriteereistä, joilla Google nostaa sivujen näkyvyyttä. Google haluaa nostaa esiin sivuja, jotka palvelevat hakukoneen käyttäjiä.

Edellisen pitkähkön selityksen pohjalta väitän, että vastausten tarjoaminen kysymyksiin on keskeisessä roolissa, kun verkkosivulle tavoitellaan parempaa hakukonenäkyvyyttä.

Kun sivu vastaa kävijän kysymyksiin, hänen ei tarvitse palata Googlen hakutuloksiin. Silloin Google tulkitsee, että sivu palvelee kävijää.

Mitä teidän sivuillenne tuleva kävijä kysyy?

Jotta verkkosivu voi vastata kävijän kysymyksiin, verkkosivun omistajan on hahmotettava, mitä kävijät kysyvät.

Kysymykset ovat jokaisella verkkosivulla erilaisia ja vaihtelevat kohderyhmittäin. Käyttäjätutkimuksista saamamme ymmärryksen perusteella olemme havainneet, että suosituimmat kysymykset ovat selkeitä ja konkreettisia. Alla muutamia esimerkkejä.

B2B-yrityksen palvelusivulle saapuvan kävijän kysymyksiä

  • Mitä palvelu sisältää?
  • Mitä se maksaa?
  • Kenelle olette tehneet tätä?
  • Sopiiko tämä palvelu meille?
  • Tarjoatteko tätä minun paikkakunnallani?
  • Kuinka nopeasti tätä saa?
  • Miten saan tarjouksen tai lisätietoja?

B2C-verkkokaupan tuotesivulle saapuvan kävijän mielessä pyöriviä kysymyksiä

  • Mitä tämä maksaa?
  • Missä väreissä tätä saa?
  • Mitkä ovat tarkat mitat sentteinä?
  • Milloin tätä saa?
  • Minkälaisia kokemuksia ostajilla on ollut tästä?
  • Paljonko toimitus maksaa?
  • Voinko palauttaa tämän maksutta?

Järjestön toimintamuotoa esittelevän sivun kävijän kysymyksiä

  • Missä tätä järjestetään?
  • Milloin tätä järjestetään?
  • Maksaako tämä jotain?
  • Kenelle tämä on tarkoitettu?
  • Mitä tämä vaatii minulta?
  • Missä voin ilmoittautua tai keneltä voin kysyä lisää?

Yrityksen vastuullisuutta esittelevän sivun kävijän kysymyksiä

  • Mitä konkreettista olette tehneet?
  • Mitä lukuja teillä on näyttää?
  • Ovatko alan yrityksiltä vaaditut perusasiat kunnossa?
  • Onko jotain, mikä erottaa teidät muista alan yrityksistä?
  • Mistä löytyy vastuullisuusraportti?
  • Keneltä voin kysyä lisätietoja?

Verkkosivujen sisällöntuottajilla on silloin tällöin taipumuksena keskittyä kirjoittamaan suurista linjoista ja fiiliksistä, kun kävijä haluaa tietää konkreettisia faktoja. Monella verkkosivulla kohtaa tilanteita, joissa sisällön kysyntä ja tarjonta eivät näiltä osin kohtaa.

Sisällön suunnittelussa on hyvä asettua kävijän asemaan ja arvioida, millaisiin kysymyksiin juuri tälle sivulle saapuva kävijä voisi haluta vastauksia. Tämän arvioinnin tueksi on myös erilaisia tutkimusmenetelmiä. Pelkästään jo asian aktiivinen pohtiminen auttaa pitkälle.

Kysymys-vastaus-esitystapa sopii monelle sisällölle

Kysymykset ja vastausten etsiminen hallitsevat kävijöiden ajatusmaailmaa ja hakukoneiden käyttöä. Tästä syystä kysymys-vastaus-rakenne on toimiva myös monien sisältöjen esittämisessä. Ne tukevat vastausten hakemiseen perustuvaa käyttöä ja vahvistavat hakukonenäkyvyyttä.

Usein kysytyt kysymykset eli FAQ:t ovat hyvä tapa ruokkia kävijän vastausten nälkää. FAQ omana sivusto-osionaan on monessa tapauksessa toimiva. Myös sivun sisäinen ”Usein kysyttyä” -osio voi parantaa sivun käyttökokemusta ja näkyvyyttä haussa.

Kysymyksiin ja vastauksiin perustuva sisällön esitystapa taipuu toimivaksi osaksi monenlaisia sisältökonsepteja.

Itse suosin kysymysten käyttöä väliotsikoissa ja vastaamista niiden alla olevassa tekstissä. Esitystapa auttaa kävijää hahmottamaan sisältöä ja on toteutettavissa käytännössä missä tahansa sivupohjassa ja julkaisujärjestelmässä.

Kysymys-vastaus-rakennetta voi myös hyödyntää ns. rakenteisena datana. Kun kysymykset ja vastaukset on toteutettu sivulle Googlen suositusten mukaisesti, sekä kysymys että vastaus voivat nousta näkyviin Googlen hakutuloksiin. Tämä tuo kohdesivulle reippaasti lisää näkyvyyttä hakutulossivulla ja voi auttaa päihittämään kilpailijat.

Silmäiltävyys ja kiinnostava esitystapa auttavat löytämään vastauksia

Sisällön esitystapa on avainasemassa, kun kävijä etsii vastauksia kysymyksiinsä.

Jos sivun sisältö koostuu yhdestä suuresta leipätekstiblokista, kävijän on vaikeaa löytää janoamiaan vastauksia, vaikka ne olisivatkin tekstissä tarjolla. Jos sisällön esitystapa on masentava, moni kävijä poistuu sivulta saman tien, usein palaten Googlen hakutulossivulle. Kuten yllä kerroin, tällä on hakukonenäkyvyyttä heikentävä vaikutus.

Viisas on joskus sanonut, että verkkosivun kävijällä on yhtä paljon kärsivällisyyttä kuin kaksivuotiaalla lapsella. Sisältö ja vastaukset kysymyksiin halutaan löytää nopeasti.

Jotta sivu palvelee malttamatonta kävijää, on sisällön silmäiltävyys tärkeässä roolissa. Silmäiltävyyttä ja vastausten löydettävyyttä parantamaan suosittelen valitsemaan sopivia ja mielellään useampia näistä työkaluista:

  • Väliotsikoiden aktiivinen käyttö
  • Faktojen listaaminen tai esittäminen taulukossa
  • Tärkeimpien kohtien nostaminen visuaalisesti esiin tekstissä
  • Kysymysten ja vastausten nostaminen näkyviin omana kokonaisuutenaan
  • Kuvien ja infografiikan käyttö
  • Videoiden hyödyntäminen vastausten tarjoamisessa
  • Sivupohjarakenne, jossa kävijä hahmottaa ensisilmäyksellä, mitä on missäkin

Kaipaatko tukea verkkosivujen sisältökonseptin suunnittelussa? Autamme mielellämme. Laita sähköpostia allekirjoittaneelle ja ole meihin yhteydessä muilla tavoin.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje