Karhulla on asiaa

Sisäiset linkit verk­ko­si­vus­tol­la

Sanna Lindholm 13

Hakukoneet löytävät sisältöä linkkien avulla. Sivuston sisäisten linkkien (internal links) avulla voidaan osoittaa saman domainin sisällä olevien sivujen yhteyttä toisiinsa. Myös ulkoiset linkit (external links), jotka johtavat domainista toiseen, ovat tärkeitä, mutta jätän ne tällä kertaa käsittelemättä.

Mitä sisäiset linkit ovat?

Sisäiset linkit ovat linkkejä, jotka johtavat sivulta toiselle saman sivuston sisällä. Niitä käyttävät sekä hakukoneet että ihmiset. Sisäisten linkkien avulla voi johdattaa sivustolla kävijöitä löytämään heitä kiinnostavaa sisältöä ja samalla auttaa hakukoneita ymmärtämään, mikä sivuston omistajan näkökulmasta on tärkeää sisältöä.

Tässä kirjoituksessa sisäisillä linkeillä tarkoitetaan tekstilinkkejä, jotka sijaitsevat muualla kuin sivuston päänavigaatiossa tai footerissa.

Sisäisten linkkien merkitys kävijöille

Kävijä on saapunut sivustolle tutustumaan häntä kiinnostavaan aiheeseen, usein suoraan hakukoneesta tai mainoksesta, eikä välttämättä lähde sen enempää etsimään, mitä muuta sivustolla on tarjolla. Linkitysten avulla voidaan tarjota kävijöille samaan aihepiiriin liittyvää sisältöä helpolla tavalla.

Sisäisen linkin avulla kävijää voi myös ohjata toivottuun suuntaan. Jos vaikkapa verkkokaupassasi on artikkeli syksyn uusista neulepaidoista, älä unohda lisätä linkkiä sivulle, josta niitä pääsee ostamaan.

Kategoriasivut eli tuoteryhmäsivut ovat hyvä tapa tarjota kävijälle kootusti tietoa ja sisäisiä linkkejä. Esimerkiksi neulepaidat-sivu, johon on koottu kaikki neulepaidat tai niiden mahdolliset alakategoriat ja eteenpäin kohti ostamista johtavat linkit. Lisätietoa löytyy artikkelistamme Kategoriasivujen optimointi.

Jos sivuston päävalikossa on valtava määrä linkkejä tai se ei ole selkeästi järjestelty, on kävijän helpompaa liikkua hänelle sivulla tarjottujen sisäisten linkkien avulla. Varsinkin puhelimella voi navigointi päävalikon kautta tarkoittaa useampaa (turhaa) lisäklikkausta.

Sisäisten linkkien merkitys hakukoneille

Mitä enemmän linkkejä sivulle osoittaa, sitä tärkeämmältä sivu näyttää hakukoneille. Siksi sisäiset linkit ovat myös hakukoneoptimoinnissa tärkeitä. Niiden avulla hakukone voi ymmärtää, mitkä sivut liittyvät toisiinsa joko aiheensa puolesta (contextual links) tai sivuston rakenteen / hierarkian kautta (structural links).

Sivuston omistajan ja ylläpitäjän on sisäisen linkitysstrategian avulla mahdollista kertoa hakukoneille, mitkä ovat tärkeitä sivuja.

Tekstilinkit

Linkkitekstissä, jota kutsutaan myös ankkuritekstiksi, kannattaa kuvailla kohdesivua tai käyttää kohdesivun tärkeintä avainsanaa. Silloin kävijä näkee heti, minkälaista sisältöä linkin takaa löytyy ja myös hakukoneet ymmärtävät sivujen välisen asiayhteyden.

Alla olevissa esimerkeissä alleviivaus esittää linkkitekstiä:

Katso kaikki upeat Japanin matkat.
Valikoimamme paistinpannut löydät täältä.
Kodinkoneiden tärkein valintakriteeri on energiatehokkuus.

Yhdelle sivulle osoittavissa linkkiteksteissä tulisi olla vaihtelua, eli niiden tulisi olla keskenään hieman erilaisia. Suomenkielisessä tekstissä tämä tapahtuu usein luontaisesti, kun sanat esiintyvät tekstissä eri sijamuodoissa.

Mainitaan tässä myös pari klassista esimerkkiä huonoista linkkiteksteistä, joissa linkitetty sana ei anna mitään lisätietoa siitä, mitä linkin takaa löytyy: Kirjoitimme aiheesta lisää täällä tai Lue lisää. Näitä näkee yllättävän usein.

Lisää linkki, kun linkitetty sisältö voisi kiinnostaa lukijaa

  • Onko sinulla blogikirjoituksia käsittelemästäsi aiheesta? Linkitä ne tekstiisi.
  • Myytkö aiheeseen liittyviä tuotteita? Linkki niihin.
  • Onko sivustolla hyvin kirjoitettu ja kattava artikkeli aiheesta? Varmasti linkki tuohon!

Paljonko on paljon ja less is more

Kävijää ajatellen yhden sivun tekstisisällössä 2–5 sisäistä linkkiä on järkevä määrä. Tämä tietysti osin riippuu tekstin pituudesta, mutta tuota voi hyvin pitää nyrkkisääntönä. Jotta linkit olisivat lukijalle relevantteja, niiden määrä kannattaa pitää maltillisena ja keskittyä linkittämään vain sellaisia sivuja, jotka oikeasti liittyvät käsiteltävään aiheeseen. Sivustoilla on vain harvoin on sellaista sisältöä, johon ei loogisesti ajatellen saisi paria linkkiä lisättyä.

Kannattaa myös huomioida, että yhden sivun tekstiin ei kannata sijoittaa useampaa samalle kohdesivulle johtavaa linkkiä. Useampi linkki ei lisää kohdesivun painoarvoa hakukoneen silmissä.

Moz.comin mukaan yhdellä sivulla ei tulisi olla enempää kuin 150 linkkiä. Tämä luku pitää sisällään myös kaikki sivuston päänavigaation ja footerin linkit.

Murupolku on hyvä apuväline

Kävijä voi päätyä googlaamalla mille tahansa sivustosi sivulle, jolloin murupolku auttaa kävijää hahmottamaan, missä kohti sivustoa hän parhaillaan on.

Esimerkki murupolusta: Etusivu > Blogi > Artikkeli

Murupolku on käytännössä navigointipolku, jonka linkkejä klikkaamalla kävijä voi liikkua sivustolla. Sen tekniseen toteutukseen käytetään rakenteista dataa (structured data), jolloin se saadaan esitettyä hakukoneiden ymmärtämässä muodossa.

Vaikka murupolun linkit ovatkin sisäisiä linkkejä, pelkästään niiden varaan ei kuitenkaan kannata sivuston sisäistä linkkistrategiaa rakentaa.

XML-sivukartta listaa sivut hakukoneille

Jokaisella sivustolla on, tai ainakin tulisi olla, dynaamisesti päivittyvä XML-sivukartta. Se löytyy kirjoittamalla domainin perään /sitemap.xml tai jos sivukartat on tehty kielikohtaisesti, alussa voi olla kieliparametri, jolloin osoite on tyyppiä /fi/sitemap.xml.

Sivukarttaan kannattaa lisätä kaikki ne sivut, jotka hakukoneiden halutaan löytävän ja indeksoivan. Tällä tavalla hakukone voi löytää nekin sivut, joille ei sivuston sisällä osoita yhtään sisäistä linkkiä.

Mikäli jollain sivuston sivulla ei ole kävijälle relevanttia sisältöä, sitä ei kannata listata sivukartassa. Tällaisia sivuja ovat mm. erilaiset kiitos-sivut, joille kävijä päätyy esimerkiksi lähetettyään sivustolla olevan lomakkeen (yhteydenotto, uutiskirjeen tilaus tms.).

Sivukartta kannattaa lähettää Googlelle Search Consolen avulla. Tämä on erityisen tärkeää, kun julkaistaan kokonaan uusi sivusto tai jos sivujen URL-osoitteet ovat vaihtuneet sisällön uudelleenjärjestelyn tai vaikkapa domain-muutoksen myötä.

Search Console näyttää linkit

Jos sivustollesi on asennettu Google Search Console, löydät sieltä listaukset sekä sisäisistä että ulkoisista linkeistä (muilta sivustoilta omalle sivustollesi johtavat linkit).

Listaukseen pääsee klikkaamalla vasemman reunan valikosta otsikkoa Links. Kannattaa katsoa ne sivut, joille linkkejä on vähiten. Toimenpiteisiin on syytä ryhtyä, jos sieltä löytyy sivuja, joiden löydettävyyttä olisi syytä parantaa.

Sisäisiä linkkejä on helpointa tehdä samalla, kun luo uutta tekstiä. Näin niitä myös syntyy ajan mittaan luonnollisesti.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

9
4
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje