Karhulla on asiaa

Onnistuneen net­ti­si­vupro­jek­tin aakkoset

Karhu Helsinki

Verkkosivuston suunnittelu ja toteutus nollasta tai olemassa olevan sivuston freesaus voivat olla suuria projekteja, joihin kuluu resursseja niin tilaajan kuin toimittajankin puolelta. Näissä, kuten missä tahansa projekteissa hyvä etukäteissuunnittelu on kaiken a ja o. On tärkeää, että projektissa on alusta alkaen mukana oikeat tahot tilaajayrityksestä sekä ammattitaitoinen toteuttaja.

Jotta projekti lähtisi heti alkujaan oikeille uomilleen, kokosin onnistuneen nettisivuprojektin aakkosia projektinne tueksi ja ajatustenne avuksi.

A

Aloita prosessi projektin eteenpäinviemiseksi organisaatiossasi. Kun sisäinen vaatimusmäärittely on päässyt vauhtiin, olette enää pienen askeleen päässä kumppanin valinnasta.

B

Bisnes. Uusien nettisivujen yksi tärkeimmistä tehtävistä on edistää bisnestäsi ja kasvattaa myyntiä. Bisneksesi ymmärtäminen on yksi lähtökohdistamme, kun aloitamme uuden projektin.

C

CRM. Olisiko nettisivujen ja CRM:n yhdistäminen hyvä idea? Se onnistuu varmasti.

D

Drupal on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä ja Karhu Helsinki kuuluttaa sen nimeen. Kerromme Drupalista lisää täällä.

E

Etukäteen suunniteltu on kustannustehokkaampaa kuin jälkikäteen mietitty. Jos ja kun muutoksia projektiin tulee, sovimme muutosten aiheuttamista kustannuksista aina etukäteen.

F

Faktat pöytään. Heti alusta alkaen on hyvä koota lista niistä faktoista, jotka toimivat perustana nettisivuprojektille. Miksi tähän alunperin lähdettiinkään.

G

Graafinen ilme nettisivuilla vastaa tarkasti yrityksen visuaalista linjaa. Nettisivujen suunnittelu eroaa esim. printtisuunnittelusta, joten tässäkin kannattaa luottaa ammattilaisiin.

H

Hyödyt uusitusta nettisivustosta ovat mittavat. Asiakkaat ja Google löytävät tiensä sivustolle paremmin ja edistävät liiketoimintaasi. Raikas ja moderni ilme antaa professionaalin vaikutelman ja herättää luottamusta kävijöiden keskuudessa.

I

Internet on iso paikka ja on olemassa hyvin vähän asioita, joiden toteutus nettiin ei olisi mahdollista. Kysy siis rohkeasti villeiltäkin tuntuvien ideoiden toteutuksesta.

J

Jatkuva hakukoneoptimointi on ominaisuus, jota tarjoamme poikkeuksetta kaikille asiakkaillemme verkkosivuprojektin yhteydessä. Vain pitkäjänteisellä työllä saavutetaan hyviä tuloksia Googlessa.

K

Käyttökokemuksen tulee olla miellyttävä. Netissä surffaava on kuin lapsi, joka ei pysy hetkeäkään paikoillaan ja poistuu sivulta ovet paukkuen, jollei heti löydä etsimäänsä.

On tärkeää, että projektissa on alusta alkaen mukana oikeat tahot tilaajayrityksestä sekä ammattitaitoinen toteuttaja.

L

Luottamuksen tulee olla läsnä kaikissa nettiprojekteissa. Rehellisyydellä saavutetaan vahva pohja pitkäaikaiselle kumppanuudelle.

M

Mobiililaitteilla käytetään nettisivuja enemmän kuin koskaan ja tämän(kin) vuoksi se, että sivut ovat responsiiviset, tarjoaa ne onnistuneen käyttökokemuksen mobiilissa ja tietokoneella. Myös Google sakottaa sivustoja, jotka eivät toimi älypuhelimen tai tabletin näytöillä. Lähtökohtaisesti kaikki suunnittelemamme ja toteuttamamme palvelut ovat responsiivisia.

N

Nimipalvelinmuutos on pyyntö, joka tehdään domain-osoitteen ylläpitäjälle siinä vaiheessa, kun sivusto on kokonaan uusittu ja halutaan julkaista uudessa IP-osoitteessa. Älä peljästy, nämä ovat juuri niitä asioita, joita sinun ei tarvitse tietää etukäteen. Me autamme.

O

Oikeat kohderyhmävalinnat auttavat saavuttamaan tavoitteet tässäkin asiassa. Kenelle sisältöä halutaan tuottaa ja ketä sen toivotaan puhuttelevan. Kohderyhmien läpikäynnillä voi olla myös tervehdyttävä vaikutus liiketoiminnalle. ”Mitäs me oikein myydäänkään ja kenelle?”

P

Projektipäällikkö tarvitaan niin toimittajan kuin tilaajankin puolelle. Projekti on sujuva ja mielyttävä, kun kummallakin osapuolella on vetovastuussa nimetyt henkilöt. Jos projektista ei vastaa varsinaisesti kukaan, jää moni asia leijumaan ilman päätöstä. Meillä projektipäällikkö on on itsestään selvä osa projektia.

Q

Questions, questions please! Kysy rohkeasti kaikesta, mikä mietityttää tai arveluttaa projektin eri vaihessa. On täysin luonnollista, etteivät kaikki ole digialan ammattilaisia. Me olemme ja vastaamme kysymyksiin mielellämme.

R

Raha. Laadukkaat verkkosivut maksavat rahaa, enemmän tai vähemmän. Meitä palveluntarjoajia on laajalla hintaskaalalla. Mitä ne nettisivut sitten oikein maksavat? Siitä voit lukea lisää toimitusjohtajamme postauksesta.

S

SEO, eli hakukoneoptimointi on läsnä läpi koko projektin. Kun hakukoneoptimointi otetaan huomioon jo sivuston rakennetta suunnitellessa, luodaan tukeva pohja menestykselle Googlen hakutuloksissa.

T

Tilaaja, se olet sinä tai organisaatiosi. Tilaajan vastuulla projektissa on yleensä vaatimusmäärittelyyn osallistuminen, kommentointi projektin eri vaihessa sekä sisällöntuotanto ja -syöttö.

U

Uudistus nettisivuilla ei aina tarvitse tarkoittaa, että koko sivusto laitetaan uusiksi pohjamutia myöden. Monesti pienikin freesaus ja sisällön uudelleenjärjestely riittää aikaansaamaan parempia tuloksia hakukoneessa, kävijämäärässä ja myynnissä.

V

Valikon rakenne tulisi rakentaa niin, että kävijä hahmottaa yhdellä silmäyksellä mistä sivustolla on kyse tai mitä tuotteita tai palveluita myydään. Hyvin suunniteltu päävalikko on myös tärkeä tekijä hakukonenäkyvyyden kannalta.

W

WWW-osoite, eli domain on hyvä rekisteröidä ajoissa ennen nettisivuprojektin alkua, jos sitä ei vielä ole. Nykyään domain rekisteröidään suoraan ns. välittäjältä, esim. kumppaniltamme Planeetta Internetilta.

X

XML, JavaScript, HTML5 ja PHP. Nettiprojekteihin liittyy paljon teknisiä termejä, mutta niistä huolehtiminen on meidän työtämme. Tärkeintä on, että sinä tunnet bisneksenne ja osaat kertoa, mitä nettiprojektilla halutaan saavuttaa.

Y

Yhdessä tekeminen on rautaa. Meillä on huipputekijät ja huipputiimi apunasi kaikissa projekteissa.

Z

Zoomaudu välillä hieman kauemmaksi ja mieti kokonaisuutta. Nettiprojekteissa tulee joskus takerruttua lillukanvarsiin ja suuremmat bisneshyödyt unohtuvat.

Å

Åijåijåi, kun tulee hienot nettisivut!

Ä

Äiti ei välttämättä osaa auttaa sinua nettisivujen kanssa, mutta aina kannattaa kysyä hänen mielipidettään.

Ö

Ööö… Jos olet vielä näidenkin aakkosten jälkeen ymmälläsi, mistä nettisivuprojektissa on kyse, ota meihin yhteyttä!

 

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Nix pelastaa legacy-projektit
  2. Karhut esittäytyvät: Tuomas Sauliala
  3. Googlen ilmaiset koulutukset
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje