Käsi pitelee puhelinta, jossa on auki stm.fi-verkkosivusto
Asiakastarinat

Verkkosivujen käyttäjätutkimus kirkasti tilannekuvan ja antaa suunnan kehitykselle sosiaali- ja terveysministeriössä

Digitoimisto Karhu Helsinki teki sosiaali- ja terveysministeriön (STM) toimeksiannosta käyttäjätutkimuksen ministeriön stm.fi-verkkosivuille. Tutkimus tuotti kattavasti tietoa sivuston nykytilasta ja antoi suunnan tulevan kehityksen suunnitteluun.

Käyttäjätutkimuksen menetelminä käytettiin kuumakarttatestausta, kävijätilastojen analyysiä, kävijäkyselyä ja sivuston asiantuntija-analyysiä. Karhu on havainnut vastaavanlaiset menetelmät hyödyllisiksi yli kolmessakymmenessä tätä edeltäneessä tutkimuksessa.

Käyttäjätutkimus kertoi, missä elinkaaren vaiheessa STM:n verkkosivusto on ja mitä kävijät ajattelevat siitä

Käyttäjätutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin ministeriön nykyinen sivusto palvelee ja missä elinkaaren vaiheessa sivusto on. Ministeriö halusi ymmärtää, onko aiheellista aloittaa sivuston uudistuksen valmistelu vai keskittyä nykysivuston kehittämiseen.

Käyttäjätutkimus on ollut meille todella hyödyllinen.

Katja Keckman, STM

Tutkimus teki tehtävänsä. Tuli selväksi, että sivustolla alkaa ikä näkyä, mutta se edelleen palvelee kävijöitä kohtuullisen hyvin. Kävijät ovat sivuston useista sisällöistä intensiivisen kiinnostuneita. Suurempaa uudistusta on syytä valmistella, mutta sen suhteen voidaan edetä maltilla.

”Käyttäjätutkimus on ollut meille todella hyödyllinen”, sanoo STM:n viestintäpäällikkö Katja Keckman. Ministeriössä ollaan tyytyväisiä, kun tutkimuksen tulokset kirkastivat tilannekuvan ja toivat konkretiaa tulevaan suunnitteluun.

Tutkimuksella tunnistettiin akuutteja kehitystarpeita

Käyttäjätutkimuksen tuloksena STM:n nykyiseltä sivustolta tunnistettiin konkreettisia kehityskohteita, joihin tarttumalla kävijäkokemukseen saadaan parannusta.

Näihin matalalla roikkuviin hedelmiin ministeriön viestintä pääsee tarttumaan omin voimin tai teettämällä sivustolle pienimuotoista teknistä kehitystä.

Käyttäjätutkimuksesta hyötyä, kun sivuston uudistamisen tarvetta ja suuntaa arvioidaan

”Käyttäjätutkimus on pätevä työkalu, kun halutaan selvittää organisaation verkkosivujen elinkaaren vaihe tai pohjustaa uudistusta”, kertoo Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen. ”Kuten STM:n tapauksessa, tutkimus nostaa esiin sekä suuret kehitystarpeet että pienempää akuuttia parannettavaa.”

Lisätiedot

Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

Kysy Timolta lisää käyttäjätutkimuksista

Timo Salminen asiakkuusjohtaja 050 518 0085

Lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Blogi sivuston kävijämäärän kasvun moottorina
  2. Ääkköset ja erikoismerkit URL-osoitteissa – käytettävyyden ja yhteensopivuuden haasteet
  3. 9 tärkeintä Google Analytics -mittaria
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä