Verkkosivujen käyttäjätutkimus kirkasti tilannekuvan ja antaa suunnan kehitykselle sosiaali- ja terveysministeriössä
Digitoimisto Karhu Helsinki teki sosiaali- ja terveysministeriön (STM) toimeksiannosta käyttäjätutkimuksen ministeriön stm.fi-verkkosivuille. Tutkimus tuotti kattavasti tietoa sivuston nykytilasta ja antoi suunnan tulevan kehityksen suunnitteluun.
Käyttäjätutkimuksen menetelminä käytettiin kuumakarttatestausta, kävijätilastojen analyysiä, kävijäkyselyä ja sivuston asiantuntija-analyysiä. Karhu on havainnut vastaavanlaiset menetelmät hyödyllisiksi yli kolmessakymmenessä tätä edeltäneessä tutkimuksessa.
Käyttäjätutkimus kertoi, missä elinkaaren vaiheessa STM:n verkkosivusto on ja mitä kävijät ajattelevat siitä
Käyttäjätutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin ministeriön nykyinen sivusto palvelee ja missä elinkaaren vaiheessa sivusto on. Ministeriö halusi ymmärtää, onko aiheellista aloittaa sivuston uudistuksen valmistelu vai keskittyä nykysivuston kehittämiseen.
Käyttäjätutkimus on ollut meille todella hyödyllinen.
Katja Keckman, STM
Tutkimus teki tehtävänsä. Tuli selväksi, että sivustolla alkaa ikä näkyä, mutta se edelleen palvelee kävijöitä kohtuullisen hyvin. Kävijät ovat sivuston useista sisällöistä intensiivisen kiinnostuneita. Suurempaa uudistusta on syytä valmistella, mutta sen suhteen voidaan edetä maltilla.
”Käyttäjätutkimus on ollut meille todella hyödyllinen”, sanoo STM:n viestintäpäällikkö Katja Keckman. Ministeriössä ollaan tyytyväisiä, kun tutkimuksen tulokset kirkastivat tilannekuvan ja toivat konkretiaa tulevaan suunnitteluun.
Tutkimuksella tunnistettiin akuutteja kehitystarpeita
Käyttäjätutkimuksen tuloksena STM:n nykyiseltä sivustolta tunnistettiin konkreettisia kehityskohteita, joihin tarttumalla kävijäkokemukseen saadaan parannusta.
Näihin matalalla roikkuviin hedelmiin ministeriön viestintä pääsee tarttumaan omin voimin tai teettämällä sivustolle pienimuotoista teknistä kehitystä.
Käyttäjätutkimuksesta hyötyä, kun sivuston uudistamisen tarvetta ja suuntaa arvioidaan
”Käyttäjätutkimus on pätevä työkalu, kun halutaan selvittää organisaation verkkosivujen elinkaaren vaihe tai pohjustaa uudistusta”, kertoo Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen. ”Kuten STM:n tapauksessa, tutkimus nostaa esiin sekä suuret kehitystarpeet että pienempää akuuttia parannettavaa.”
Lisätiedot
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085
Kysy Timolta lisää käyttäjätutkimuksista
Timo Salminen asiakkuusjohtaja timo.salminen@karhuhelsinki.fi 050 518 0085