Eri hakukoneilla tietoa haettaessa saattavat hakutulokset poiketa hyvinkin paljon toisistaan. Yksityisyyttä arvostaville tarjolla oleva hakukone DuckDuckGo antaa osuvia hakutuloksia, jos tiedät mitä haet ja miten haet. Tästä artikkelista saat vinkit hakujen taitoon ja siihen, miten parannat verkkosivusi näkyvyyttä DDG:n hakutuloksissa.

Ovatko samat hakutulokset mahdollisia DuckDuckGossa ja Googlessa?

Saman haun tehdessään sekä DuckDuckGossa että Googlessa voi hakutulossivu olla hyvinkin erilainen eikä välttämättä vastaa yhtä hyvin tai osuvasti oikeaa etsittyä tietolähdettä. Tästä heräsikin ajatus, voiko DuckDuckGon hakukonetuloksia optimoida vastaamaan Googlen hakutuloksia? Vastaus on, että tietyillä nikseillä voit parantaa hakutuloksissa näkymistäsi, mutta hakijan pitää pitkälti myös tietää jo hakua tehdessään, mitä hän on etsimässä. Eri tietolähteiden vuoksi tulokset eivät kuitenkaan tule koskaan olemaan aivan yhtäläiset.

Tämä käytäntö voi pahimmillaan aiheuttaa filter bubble -efektin, eli informaatiokuplan, joka voi estää mahdollisuuden uuden tiedon löytymiselle.

Miten hakukoneen seuranta vaikuttaa hakutuloksiini?

Kun julkisuuteen ja yleiseen tietoon alkaa tulvia tietoja siitä, kuinka suuryritykset käyttävät käyttäjätietoja netissä sekä kuinka käyttäjiä seurataan jatkuvasti sivuilta toisille, haluavat ihmiset rajoittaa omaa digijalanjälkeänsä; myös jo EU-tasolla kuluttajia suojellaan kilpailun yksipuolistumisella. Tämän vuoksi olet saattanut törmätä vaihtoehtoiseen hakukoneeseen nimeltä DuckDuckGo, etenkin, kun selainten oletushakukoneen tilalla on oltava muitakin vaihtoehtoja, kuin pelkästään eniten käytetty Google.

Mikä sitten tekee DuckDuckGosta erilaisen tai turvallisemman vaihtoehdon yksityisyydensuojan kannalta kuin Googlen haku? Voit lukea aiemmasta blogikirjoituksestamme DDG:n yksityisyydensuojauksen ominaisuuksista ja eroista Googleen. Käytännössä kuitenkin DuckDuckGossa käyttäjän toimia ei seurata missään vaiheessa, eikä hakutuloksissa käytetä kohdennettua mainontaa. Mainontaa kyllä on, mutta ei samassa määrin ja se perustuu vain yksittäisiin hakusanoihin, ei aiemmin vierailtuihin verkkosivuihin tai hakuklikkauksiin – oletuksena hakutuloksen näkymä on siis kaikille käyttäjille sama iästä, sukupuolesta ja paikasta riippumatta, päinvastoin kuin Googlen haussa, missä hakutuloksissa näytetään sivuja, joita käyttäjän oletetaan klikkaavan suurimmalla todennäköisyydellä algoritmien perusteella.

Tämä käytäntö voi pahimmillaan aiheuttaa filter bubble -efektin, eli informaatiokuplan, joka voi estää mahdollisuuden uuden tiedon löytymiselle, sillä Googlen kaltainen hakukonejätti pienellä todennäköisyydellä järjestää hakutuloksia objektiivisesti. Päällimmäiseksi tulevat ne tulokset, jotka vastaavat hakijan oletettuja kiinnostuksenkohteita, nimenomaan perustuen aiempaan nettikäyttäytymiseen ja hakuihin. Kauhuskenaario on todellisesta elämästä ja edesauttaa putkinäköisyyttä ja voi pisimmilläänkin vaikuttaa vahvasti vaikuttaen jopa esimerkiksi poliittisiin, uskonnollisiin ja maailmankatsomuksellisiin näkökulmiin, jos kaikki hakutulokset ovat vain itseä miellyttäviä ja saman ajatusmaailman jakavia.

Ankka istuu värikkään munan päällä

Näillä vinkeillä parannat näkyvyyttäsi DuckDuckGossa

Kun kerta DuckDuckGo näyttää käyttäjästä, hakijasta ja sijainnista riippumatta samoilla hakutermeillä suoritettuja hakuja yhdenvertaisina, jokaiselle hakutuloksen ollessa aina sama samalla hetkellä, niin millä keinoin saat omat verkkosivusi sitten optimoitua DuckDuckGon hakutuloksia varten?

1. Optimoi muut hakukoneet

Googlea vastaavia tuloksia on vaikea saada, sillä DuckDuckGo käyttää hakutuloslähteinään mm. muita hakukoneita kuten esimerkiksi Microsoftin omistamaa Bingiä, Bingin ostamaa Yahoota sekä venäläistä Yandexia. Verkkosivuja voi siis optimoida näille hakukoneille ja sisältöä voi tuottaa muille tietolähdealustoille kuten GitHubiin, jolloin tulokset paranevat myös DuckDuckGossa. Koko kattavan tietokantalistan löydät täältä.

2. Hanki laadukkaita linkkejä

Toinen sijoitusta hakutuloksissa parantava asia on sama, kuin muussakin SEO:ssa, eli laadukkaiden verkkosivulinkitysten hankkiminen – linkitys sivustollesi turvalliselta, luotettavalta ja laadukkaalta verkkosivulta.

3. Mieti avainsanoja sijainnin ja paikkatietojen tasolla

Sillä DuckDuckGo ei käytä sijaintiasi, on hyvä tietää, mitä nettisivuvierailijasi hakevat, kun he tarkoittavat esimerkiksi tiettyä paikkakuntaa. Sivuihin on myös hyvä liittää paikkatietoja, esim. paikkakunnan nimi, jolloin kyseistä paikkakuntaa ja oikeaa avainsanaa haettaessa hakuosuvuus parantuu.

4. Luo laadukasta sisältöä

Perussääntönä varmasti jokaiselle verkkosivulle on hyvän ja laadukkaan sisällön jatkuva julkaiseminen. DuckDuckGo tuntuu myös suosivan enemmän sivuja, joissa on video-, valokuva- ja äänisisältöä.

 

DuckDuckGo on itse vähäsanainen omien hakutulostensa parantamisesta, muutoin kuin kertomalla, että SEO:ssa käytetään rankingejä sekä avaamalla tietolähteitään hakukonetuloksissa. Google pitää myös tiukasti sisällään tarkimmat yksityiskohdat algoritmeistään ja hakukonetuloksien toimivuudesta, vaikka tarjoaakin enemmän tietoa ja koulutusta hakukoneoptimointiin. Muitakin avoimia ja tietoturvallisia vaihtoehtoja löytyy kuitenkin hakukonerintamallakin länsimaissa, vaikka kaikista emme välttämättä ole tietoisiakaan. Lisää vinkkejä voit kuitenkin lukea hakukoneoptimoinnista Karhun blogista.