Karhulla on asiaa

Tekoäly tuo uudenlaista liikennettä verk­ko­si­vuil­le – näin löydät AI-kävijät Google Ana­ly­tic­sis­tä ja Matomosta

Liina Korhonen 1

Moni on viime kuukausina huomannut verkkosivujensa liikennettä mittaavasta Google Analyticsistä, Matomosta tai muusta työkalusta, että dataa tulee ChatGPT:stä, Perplexitystä tai muista tekoälytyökaluista. Mitä ihmettä?

Google Analytics ja muut vastaavat työkalut ovat jo iät ja ajat näyttäneet miltä sivustoilta liikenne tulee. Joten se, että liikenne näkyy webanalytiikkatyökalussa ei ole outoa.

ChatGPT jättää jalanjälkensä verkkosivujen analytiikkaan utm-tagilla

Vuoden 2024 joulukuulta lähtien näkyy ChatGPT:n lähettämässä liikenteessä utm-tagi. Ai, mikä tagi?

Jokainen on varmaan klikannut linkkiä sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeessä tai jossain muualla ja huomannut, että osoiterivillä on odottamattoman pitkä URL. Jos se sisältää sanan “utm” jossain, on kyseessä ns. urchin tracking module, joka on “vanha” (siis nettivuosissa vanha, toimivat kuten koiran vuodet) tekniikka korvamerkitä liikennettä.

ChatGPT on alkanut merkitä verkkosivuille lähettämäänsä liikennettä. Toivomme samaa muilta suosituilta tekoälypalveluilta.

Piirroskuva karhu

Anna kun selitän tuon esimerkillä. Leikitään, että Karhu Helsinki on ostanut ilmoitustilaa Helsingin Sanomilta. Jossain Helsingin Sanomien sivustolla on Karhun ilmoitus ja ilmoituksessa linkki sivulle https://www.karhuhelsinki.fi/tutkimukset/kayttajatutkimus/.

Nyt ongelmanamme on selvittää, mikä osa juuri sille sivulle saapuvasta liikenteestä on Helsingin Sanomista. Juuri siihen tarpeeseen on keksitty utm-tagit. Kun osoitteeseen laitetaan perään utm-tagi, se näyttää tältä: https://www.karhuhelsinki.fi/tutkimukset/kayttajatutkimus/?utm_source=hs&utm_medium=display&utm_campaign=important+campaign.

Juuri saman tekee ChatGPT. Jossain on päätetty, että työkalun tulee “kertoa” lähettäneensä liikennettä. Tämä webanalyytikko on kiitollinen! Nyt odotan vain, että Copilot ja Perplexity tekisivät samoin.

Kyllähän se liikenne näkyy myös ilman utm-tagia, mutta utm varmistaa, että webanalytiikkatyökalu ymmärtää, mistä on kyse. ChatGPT ei tee ihan yhtä pitkää utm-tagia kuin esimerkissä yllä, vaan tyytyy pieneen ”utm_source=chatgpt.com”-pätkään. Sen avulla ainakin Google Analytics osaa lajitella liikenteen ns. referrer-liikenteeseen. Ennen kuin ChatGPT tagitti, saattoi Google Analytics lajitella sen ”not set” -kategoriaan ja laittaa mukaan pienen varoitustekstin.

Kuvakaappaus Google Analyticsistä not set -kategoriasta

Kun kohtaat AI:n verkkosivujesi kävijädatassa, on syytä tyytyväisyyteen

Mitä suosittelen, että ihmiset tekevät, kun huomaavat AI:n tuomaa liikennettä omassa Google Analyticsissaan? Korkatkaa skumppa! Se, että ChatGPT tai muu AI-työkalu lähettää liikennettä sivustollesi, on parinkin hyvän asian summa. 1. AI tietää sivustosi olemassaolosta ja 2. pitää sivustosi sisältöä hyvänä ja suositeltavana. Keep up the good work!

Miten tähän on päädytty? Asiantuntijat kiistelevät edelleen siitä, millä tavalla AI-työkalut tutkivat sivustoja ja niiden sisältöä. Monella sivulla satsataan hakukoneoptimointiin, joka auttaa Googlea ja muita ymmärtämään mitä sisältöä sivustolla on. Viime aikoina on kuulunut enemmän keskustelua siitä, että tekoälytyökalut luultavasti käyttävät samoja menetelmiä ymmärtääkseen sivustojen sisältöjä. Tekoälyoptimointi eli GEO tuo peliin kuitenkin uusia mausteita.

Näemme vain AI:sta sivustollesi saapuneet kävijät, emme sisältösi näkyvyyttä AI:n sisällä

Sitä, miten usein AI-työkalut kertovat käyttäjilleen sivustostasi, emme saa tietää Google Analyticsista, emmekä myöskään sitä, miten usein sivustollesi johtavia linkkejä on tarjottu. Webanalytiikkatyökalut näkevät vain sivustolle tulleen liikenteen, eli ne kerrat, kun linkkiä on klikattu.

Jos haluat nyt tarkistaa, onko sivustollasi AI-liikennettä, ohjeet löytyvät alta.

Näin löydät verkkosivuillesi tulevan AI-liikenteen

Google Analytics

Kun käytössäsi on Google Analytics 4, ehdotan seuraavaa.

1. Etsi vasemmalla näkyvästä Reports-osiosta “Acquisition” (suomeksi “Hankinta”) ja sen alta “Traffic acquisition: Session default channel group”. Nyt näet raportin, jossa liikenne on jaoteltu Googlen ryhmittelyn mukaan. Melkein perillä!

2. Taulukon yläpuolella (search-laatikon alla) näet tekstin “Session primary channel group” ja sen vieressä pienen kolmion.

3. Avaa valikko painamalla kolmiota ja valitse “Session source/medium”. Nyt saatat jo nähdä ChatGPT:n listoilla.

Session source/medium Google Analyticsissa

4. Tehdään vielä pieni filtteröinti. Graafin yläpuolelta löydät painikkeen “Add filter +”. Paina sitä!

Add filter -painike Google  Analyticsissa

5. Nyt oikealle avautuu pieni valikko. Aloita kirjoittamalla hakulaatikkoon “session source/medium” ja valitse se.

Build filter -näkymä Google Analyticsissa

6. Seuraavasta laatikosta valitse “matches partial regex” ja kirjoita alimpaan laatikkoon “chatgpt|perplexity|copilot”. Voit lisätä muita AI-työkalujen nimiä, kun vain laitat väliin pystyviivan. (Pystyviiva on GA:lle sama kuin sana “tai”.)

Suodattimen rakennusvaiheen ehdot Google Analyticsissa

7. Paina “apply” oikeasta alakulmasta. Nyt näet miten paljon liikennettä eri AI-työkalut tuovat sivustollesi. Oikeasta yläkulmasta voit vielä säätää päivämäärää.

Jos haluat tietää, mille sivulle liikennettä on saapunut, voit lisätä taulukkoon laskeutumissivun. Sen teet napsauttamalla taulukon yläosassa olevan session source/mediumin oikealla puolella olevaa ristiä. Nyt pitäisi aueta hakumahdollisuus, hae “landing page”. Se saattaa myös olla muodossa “landing page + query string”. Valitse se. Nyt sinulla on taulukko, josta näet mihin sivustosi sisältöä mikäkin AI-työkalu on linkannut. Tätä sisältöä tekoäly on suositellut käyttäjälleen.

Karhu Helsingin omien verkkosivujen analytiikassa lista on kiinnostava. Perplexity lähettää liikennettä lukemaan Karhu Helsingin käyttäjätutkimuksista. ChatGPT puolestaan näyttää Karhun sivustolta suosittelevan paitsi Googlen koulutuksista kertovaa artikkelia myös monipuolisesti sisältöä hakukoneoptimoinnista ja saavutettavuudesta. Ha! Tekoäly tietää, missä olemme hyviä!

Jos käytössäsi on Matomo, tee näin

Matomo on nyt syyskuussa 2025 alkanut ryhmittelemään AI-liikenteen ihan omaan raportiin Acquisition-valikon alle!

Löydät raportin täältä:

AI-liikenne Matomossa

Raportti on ilmestynyt uusimman päivityksen mukana. Lisätietoja löydät Matomon sivuilta.

Tässä on vain yksi mutta. Matomo kerää AI-liikenteen omaan raporttin vain nyt syksystä eteenpäin. Jos haluat tietää miten paljon liikennettä sivusto sai aikaisemmin, joudut hakemaan datan paristakin eri paikasta.

Aikaisemmin utm-tagit aiheuttivat sen, että Matomo automaattisesti luokitteli ChatGPT:n liikenteen kampanjaksi, joten osa liikenteestä saattaa löytyä Campaigns-raportista. Osa liikenteestä taas löytyy hakukoneiden seasta Search Engines & Keywords -raportista.

Jos siis tutkit liikennettä ennen elokuuta 2025 Matomossa, niin kannattaa katsoa molemmat raportit. Ne löytyvät Acquisition-valikon alta.

Matomosta, tai Google Analyticsista, ei valitettavasti saa tietoa siitä, mitä meistä tai meidän sivustostamme on kerrottu. Näemme vain linkkiä klikanneet saapuvana liikenteenä.

Haluatko saada verkkopalvelusi analytiikasta enemmän irti – lähetä Liinalle viesti

Liina Korhonen Senior Web Analytics Consultant 050 430 1833

Lähetä meille viesti
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

1
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Verkkosivujenne kävijämäärä putoaa, oletko valmis?
  2. Somesta verkkosivuille – saumaton asiakaspolku inspiroi toimintaan
  3. Mikä on PIM ja mitä ongelmia se ratkaisee verkkosivustolla?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje