Karhulla on asiaa

Milloin verkkosivu-uudistus? Näistä syistä sivusto on elin­kaa­ren­sa päässä

Atte Mäkihukka 2

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että keskisuuren tai suuren organisaation verkkosivuston elinkaari on noin 4—6 vuotta. Varianssi on kuitenkin suurta: meillä Karhullakin on aktiivisessa ylläpidossa sivustoja, jotka olemme rakentaneet yli 10 vuotta sitten. Mutta miksi sivusto päädytään uudistamaan? Listasimme viisi syytä, miksi sivusto tulee elinkaarensa päähän.

1. Muuttuneet liiketoiminnalliset tai muut organisaation toimintaan liittyvät tarpeet

Verkkosivuston tehtävänä on tukea liiketoimintaa, riippumatta tapahtuuko esimerkiksi myynti verkossa vai ei. Organisaation kasvaessa, pienentyessä, muuttaessa suuntaa tai tarjotessa uusia palveluita vanha sivusto ei välttämättä enää pysty tukemaan näitä tarpeita. Vaikka uusia sivuja voi aina luoda ja rakennetta muokata, on kokonaisuus helposti sekava ja esimerkiksi uusi liiketoiminto päälle liimatun oloinen, mikäli sivustoa ei suunnitella alusta alkaen vastaamaan kaikkiin liiketoiminnallisiin tarpeisiin. Samoin laajoissa yrityskauppatilanteissa kokonaisvaltainen uudistus on lähes aina tarpeen.

2. Vanhentunut teknologia

Teknologian kehitys etenee hurjaa vauhtia, ja se mikä oli huippuluokkaa muutama vuosi sitten, voi olla erityisesti päivittämättä tänä päivänä tietoturvariski. Lähtökohtaisesti Karhun käyttämät teknologiavalinnat ja WordPress sekä Drupal kestävät hyvin aikaa ja kehittyvät aktiivisesti. Silti teknologiat vanhentuvat. Esimerkiksi 2000-luvun alussa monet sivustot käyttivät flash-teknologiaa tai Java-appletteja, joiden tuki on nykyään lopetettu niiden useiden tietoturvapuutteiden vuoksi. Teknologian vanhentuminen ei aina tarkoita, että kyseinen teknologia lakkaisi toimimasta. Verkkoteknologia kehittyy ja modernit vaihtoehdot voivat olla yksinkertaisesti luotettavampia, nopeampia tai muutoin parempia.

Teknologian vanhentuminen ei aina tarkoita, että kyseinen teknologia lakkaisi toimimasta

Piirroskuva karhu istuu

3. Heikko käyttökokemus

Vaikka teknologia ei vanhentuisi, myös verkkosivuston suunnittelussa näkyvät trendit ja aikakaudet. Käyttökokemus on monen asian summa, mutta osa sivustoista yksinkertaisesti huutaa olevansa 2010-luvun alkupuolelta. Esimerkkeinä mainittakoon kömpelö navigaatio, heikko tai puuttuva toimivuus mobiililaitteilla sekä laatikkoihin pohjautuva asettelu. Sekä teknologian mahdollisuudet että trendit elävät käyttökokemuksen osalta aivan yhtä vahvasti kuin visuaalisen ilmeen osalta. Osan asioista voi päivittää, mutta esimerkiksi toimivuus mobiililaitteilla on hankalaa ja kallista rakentaa jälkikäteen.

4. Uudistunut brändi tai muutoin vanhentunut visuaalinen ilme

Yksi yleisimmistä hetkistä uudistaa sivusto on brändi-ilmeen uudistamisen yhteydessä, onhan verkkosivusto yksi brändin tärkeimmistä ja näyttävimmistä ilmentymistä. Pakko sivustoa ei kuitenkaan ole brändiuudistuksen yhteydessä uusia: olemassa olevan sivuston visuaalisuutta voidaan muokata, ja toteutamme Karhulla vuosittain brändiuudistusprojekteja olemassa oleville sivustoille. Verkkosivustojen visuaalisuudessa on myös trendinsä, ja vaikka brändi-ilme itsessään ei olisi muuttunut, viimeistään verkkosivuston lähennellessä 10 ikävuotta verkkosivusto helposti näyttää vanhentuneelta.

5. Eilispäivän päivittäjäkokemus

Modernisti rakennettua sivustoa on helppoa päivittää. Tyypillisesti sisältö koostuu sisältömoduuleista, jolloin vaihtelevaa sisältöä on intuitiivista ja helppoa luoda itse, ilman tarvetta kehitystyölle. Aiemmin sisällön päivittäminen pohjautui enemmän kiinteisiin kenttiin, eikä sisällön järjestämiseen ollut samanlaisia mahdollisuuksia. Vaikka sivusto olisi visuaalisesti ja käyttökokemukseltaan ulospäin moderni, ei verkkosivusto palvele tarkoitustaan, jos sen päivittäminen on hirvittävää tuskaa ja jokainen muutos vaatii soiton digitoimistolle.

Elinkaari on aina monen tekijän summa

Sivuston elinkaari päättyy harvoin yhdestä tekijästä johtuen, sillä lähes kaikkea voidaan päivittää: teknologiaa voidaan päivittää, visuaalisuutta muokata ja niin edelleen. Käytännössä aina kyseessä onkin monen asian summa. Kun tarpeeksi moni asia on hieman päivityksen tarpeessa, on perusteltua aloittaa puhtaalta pöydältä ja modernisoida kaikki kerralla kuntoon.

Riippumatta onko sivusto kaksi, viisi vai kahdeksan vuotta vanha, lopulta tärkein mittari on se, palveleeko sivusto tarkoitustaan. Mikäli sivusto ei täytä sille asetettuja tavoitteita, uusin tietoturvapäivitys tai logon värin vaihtaminen tuskin auttaa. Siksi suosittelemme käyttäjätutkimusta, joka paljastaa armottomasti sivuston kokonaiskuvan. Tutkimus on erinomainen työkalu pohtiessa, mitä sivuston kanssa kannattaisi seuraavaksi tehdä. Lue 6 syytä, miksi verkkosivustoprojekti kannattaa aloittaa käyttäjätutkimuksella.

Jutellaanko?

Mietityttääkö sivustonne tilanne tai elinkaari? Olemme Karhulla mielellämme apuna niin sivuston elinkaaren pidentämisessä kiitellyn Karhu Huolenpito-palvelun voimin kuin uuden sivuston rakentamisessakin. Ota yhteyttä ja jutellaan. Mielipiteemme ei maksa mitään!

Atte Mäkihukka asiakkuusjohtaja 050 543 7697

Lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

1
0
1
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje