Karhulla on asiaa

Microcopy ja UX-kir­joit­ta­mi­nen: 6 vinkkiä tehokkaan microcopyn kir­joit­ta­mi­seen

Karhu Helsinki 4

Kun kyse on verkkosivustosta, sanoilla ja sanavalinnoilla on paljon merkitystä. Jokainen verkkosivuilla käytetty sana vaikuttaa käyttökokemukseen. Tässä kirjoituksessa tarjoamme muutamia kirjoitusvinkkejä, jotka auttavat parantamaan microcopya, eli käyttöliittymätekstejä, ja sitä kautta verkkosivuston käyttäjäkokemusta. Toivomme on, että jatkossa et menetä potentiaalisia asiakkaita ja myyntiä huonosti muotoiltujen tekstien vuoksi.

UX-kirjoittamisen luonne

UX-kirjoittaminen on tehokkaan ja intuitiivisen verkkosivuston käyttökokemuksen suunnittelua tekstin keinoin. UX-kirjoittaminen pitää sisällään sisältörakenteen suunnittelua, tyylin ja äänensävyn määrittelyä sekä erilaisten käyttöliittymätekstien tuottamista.

Hyvä UX-kirjoittaja ymmärtää niin käyttäjän, palvelun kuin brändin tarpeet. UX-kirjoittaja huolehtii esimerkiksi siitä, että sisällöt ovat hakukoneoptimoituja ja saavutettavia. Hän vie brändin äänensävyn verkkopalvelun pienimpiin yksityiskohtiin ja varmistaa, että sisällöt ovat johdonmukaisia. UX-kirjoittamisessa tärkeintä on huolehtia käytettävyydestä ja ymmärrettävyydestä. Sisältö ei saa johtaa käyttäjää harhaan, eikä huumori tai kielellä kikkailu saa olla tilanteeseen tai brändiin sopimatonta. Ydinviestit on hyvä kertoa selvästi.

UX-kirjoittaminen eroaa perinteisestä copywriterin työstä siinä, että se vaatii sujuvan kirjoitustaidon lisäksi ymmärrystä digitaalisessa maailmassa käytetyistä työkaluista ja teknologioista sekä tietoa käyttäjien tottumuksista ja mieltymyksistä. Lisäksi UX-kirjoittajan täytyy osata ottaa huomioon ja hyödyntää sivustojen visuaalisen suunnittelun mahdollisuudet ja jollakin tasolla ymmärtää liuta teknisiä ratkaisuja. Alustat ja algoritmit kehittyvät jatkuvasti, mikä takaa sen, että myös UX-kirjoittaminen pysyy jatkuvassa muutostilassa.

Microcopyn eli käyttöliittymätekstien ominaisuuksia

Käyttöliittymätekstit eli microcopyt eli lyhyet tekstikatkelmat verkkosivuilla tarkoittavat kaikkea navigaatiosta painiketeksteihin, ilmoituksiin, virheviesteihin ja lomakkeisiin. Ne ohjaavat käyttäjää eteenpäin ja kertovat, mitä tietoja ja toimintoja on missäkin vaiheessa käytettävissä. Koska microcopy tarjoaa käyttäjille ohjeita ja tietoja sivustosta, selkeyden puute, pitkä, liian geneerinen tai kömpelösti laadittu teksti heikentävät käyttäjien kokemusta ja viime kädessä vaikutelmaa yrityksestä. Molemmat voivat maksaa yrityksille asiakkaita tai vähintäänkin ruuhkauttaa asiakaspalvelun, jos tarvittavia tietoja ei löydy helposti verkkosivuilta.

Hyvin suunnitellut käyttöliittymätekstit puolestaan vastaavat käyttäjän kysymyksiin jo ennen kuin niitä ehtii syntyä, selkiyttävät kävijäpolkua ja auttavat käyttäjän pois umpikujasta.

Yksittäiset sanavalinnat ja pienet sävyerot ovat merkittävä osa käyttäjän kokonaiskokemusta. Ei ole yhdentekevää, mitä maksulomakkeen virheviestissä lukee, jos se ratkaisee, onnistuuko käyttäjä tekemään ostoksensa loppuun vai siirtyykö hän kilpailijan palveluun. Osuvilla teksteillä oikeissa kohdissa voi myös yllättää ja ilahduttaa.

Hyvä UX-kirjoittaja ymmärtää niin käyttäjän, palvelun kuin brändin tarpeet. UX-kirjoittaja huolehtii esimerkiksi siitä, että sisällöt ovat hakukoneoptimoituja ja saavutettavia.

Seuraavaksi muutamia vinkkejä hyvän käyttöliittymätekstin tuottamiseen.

Käytä brändin äänensävyä (tone of voice)

Lyhyet käyttöliittymätekstit tarjoavat yritykselle usein unohdetun mahdollisuuden vahvistaa brändin äänensävyä. Vaikka teksti on lyhyt, sen tulisi silti heijastaa brändin olemusta ja olla linjassa muun viestinnän sävyn kanssa.

Sisällön yhdenmukaisuus on välttämätöntä ammattimaiselle ulkoasulle yrityksen verkkosivuilla. Jos brändisi tunnetaan humoristisesta viestinnästä, saman kielen käyttäminen käyttöliittymätekstissä vahvistaa kokemusta.

Pyri selkeyteen

Sillä ei pitäisi olla merkitystä, onko käyttäjä nuori tai vanha – kaiken ikäisten ihmisten on ymmärrettävä tekstiäsi.

Selkeys saavutetaan parhaiten yksinkertaisilla sanoilla. Yksinkertaista kirjoituksesi niin paljon kuin mahdollista. Sinun ei tarvitse käyttää vaikeita ilmaisuja tai teknisiä sanoja, jotka heijastavat asiantuntemustasi. Näiden paikka on muualla verkkosivustolla, esimerkiksi blogissa tai tuote-esittelyjen yhteydessä. Käyttöliittymän tekstin tarkoituksena on tarjota yksiselitteisiä, selkeitä ohjeita.

Puhuttele sivuston käyttäjää

Haluatko luoda microcopyn, joka puhuttelee ihmisiä? Kirjoita sitten ikään kuin puhuisit heille suoraan.

Lisää henkilökohtainen ja ystävällinen sävy näihin pieniin informatiivisiin tekstinpätkiin esittämällä ne osana keskustelua. Esimerkiksi ”Haluan tietää enemmän” on henkilökohtaisempi kuin ”Näytä lisää”. Keskusteluääni tekee käyttäjien kohtaamisista miellyttävämpiä.

Ole lyhytsanainen

Käyttöliittymäteksteissä ei ole tilaa jorinoille. Sinun on oltava ytimekäs, tehokas ja suora. Ennen kuin päästät tekstin käsistäsi, kysy itseltäsi – ”voinko lyhentää tämän vielä?”

Lyhyt microcopy toimii parhaiten, koska se on sujuvampi. Käyttäjien tulisi yhdellä vilkaisulla ymmärtää helposti vaihtoehtonsa. Digitaalisten palvelujen käyttäjät ovat kärsimättömiä, he eivät istu lukemassa ilmoituksia ja painikkeen tekstejä ikuisesti, joten älä pakota heitä siihen.

Tiivis microcopy on mieleenpainuva ja innostaa todennäköisemmin toimintaan.

Älä painosta liikaa

Microcopy antaa tyypillisesti ohjeita tietyn toiminnon suorittamiseen. CTA:n napsauttaminen voi kuitenkin pelottaa käyttäjiä: mihin kaikkeen sitoudun, jos klikkaan tätä.

Kun tilanne sen sallii, pehmennä ilmaisua ja valitse vähemmän sitouttavia sanoja ja lauseita. Käytä ilmaisua ”Tarkista saatavuus” sen sijaan, että heti kättelyssä pakotat käyttäjän valitsemaan vaihtoehdon ”Varaa paikka”. Sama tilanne on verkkokaupassa ”Maksa tuote”- ja ”Siirry kassalle” -vaihtoehtojen kohdalla.

Kun voit valita sitoutumisen tai mahdollisuuden välillä, on aina parempi kirjoittaa teksti, joka ilmaisee jälkimmäisen vaihtoehdon – mahdollisuuden. Tilanne on toki toinen kun verkkosivun käyttäjä on jo saanut kaiken tarvittavan tiedon ja on tosiasiassa ilmoittautumassa tapahtumaan, tilaamassa tuotetta tai maksamassa palvelusta.

Käytä tunnistettavia CTA-tekstejä

Viisaus sanoo, että sivustosi käyttäjät viettävät suurimman osan ajastaan muilla sivustoilla. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjät haluavat, että sivustosi toimii samalla tavalla kuin kaikki muut sivustot, jotka he jo tuntevat.

Tämä taas tarkoittaa sitä, että vaikka luovuus on käyttöliittymäteksteissä aina tervetullutta, tutut ilmaisut auttavat ihmisiä tekemään päätöksen nopeammin.

Jos käyttäjät ovat tottuneet näkemään kirjautumissivulla ”Sisäänkirjautuminen”- tai ”Luo tili” -painikkeet, mielikuvituksellisempi copyteksti voi hämmentää heitä.

Tunnistettavat sanavalinnat tehostavat käyttäjien kokemusta ja saavat heitä napsauttamaan intuitiivisesti CTA:ta havaitessaan tuttuja sanoja.

Löydä tasapaino tuttuuden ja luovuuden välillä. Luo omannäköinen käyttöliittymäteksti, joka sisältää avainsanoja, joita käyttäjät tunnistavat välittömästi.

UX-kirjoittajan työn arvoa ei voi mitata tuotettujen sanojen määrällä eikä edes ilmaisun lennokkuudella. Harmillisen usein kirjoitusprosessi eriytetään omakseen ja sisältösuunnittelija otetaan mukaan projektiin vasta siinä vaiheessa, kun verkkopalvelu on lähes valmis ja kaikki CTA-napit paikoillaan. Paras lopputulos saavutetaan, kun UX-kirjoittaja tuntee verkkopalvelun taustat ja on mukana jo konseptointivaiheessa. Tällöin sisällön vaatimukset huomioidaan alusta asti.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

2
2
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje