Karhulla on asiaa

Ansaittu ha­ku­ko­ne­nä­ky­vyys – mitä se on ja miksi sitä kannattaa tavoitella ja mitata

Timo Salminen

Verkkopalveluita rakennetaan, jotta niihin saadaan oikeanlaisia asiakkaita ja kävijöitä. Valtaosa suomalaisten verkkopalveluiden kävijöistä tulee hakukoneista. Näin kertoo analytiikka sadoissa Huolenpidossamme viihtyvissä verkkopalveluissa.

Kaikki hakukonenäkyvyys ei ole yhtä arvokasta

Hyvää näkyvyyttä hakukoneissa on perusteltua tavoitella. Kaikki näkyvyys ei kuitenkaan ole yhtä arvokasta.

Väitän, että yritysten tulee keskittyä tavoittelemaan sitä, mitä me Karhu Helsingissä kutsumme ansaituksi hakukonenäkyvyydeksi.

Mitä ansaittu hakukonenäkyvyys on

Ansaittu hakukonenäkyvyys on sitä, jonka yritys saa aikaan verkkosivuston kehittämisen eteen tehdyllä työllä. Eniten ansaittua näkyvyyttä vahvistavat sisällön määrätietoinen kehittäminen ja jatkuva hakukoneoptimointi.

Ansaittu hakukonenäkyvyys tuo verkkosivuille kävijöitä näillä hakutermeillä:

  • Toimialan yleiset tuotteiden, palveluiden ja tuoteryhmien nimet
  • Tuotteiden ratkaisemien ongelmien nimet
  • Tuotteisiin liittyvät kysymykset
  • Tuotteiden käyttötapojen nimet
  • Asiakkaiden koko alaan yhdistämät termit
  • Mediassa ja julkisessa keskustelussa esiintyvät relevantit termit

Kyse ei ole ansaitusta hakukonenäkyvyydestä, kun sen tuottavat seuraavat termit:

  • Yrityksen nimi
  • Yrityksen omat tai ao. markkinassa yksin edustamat brandinimet
  • Vain yrityksensä itsensä käyttämät tuotenimet ja termit

Ei-ansaittu hakukonenäkyvyys on hyödyllistä ja tärkeää. Väitän kuitenkin, että yrityksen tulee verkkosivuilla keskittyä nimenomaan ansaitun hakukonenäkyvyyden mittaamiseen ja kasvattamiseen. Ei-ansaittu näkyvyys rakennetaan suurelta osin muualla kuin verkkosivuilla.

Ansaittu hakukonenäkyvyys, Karhu Helsinki

Konkreettinen esimerkki ansaitusta hakukonenäkyvyydestä

Otetaan esimerkiksi asiakkaamme Osmo Color, joka myy maailman parhaita puunkäsittelyaineita. Heidän Osmocolor.com-sivustolleen tuovat kävijöitä sekä ansaittu hakukonenäkyvyys että tunnettu brandi ja tuotenimet. Alla näkyviä hakutermejä klikkaamalla näet Google-haun tulokset ao. termeillä.

Osmo Colorin ansaitun hakunäkyvyyden termejä:

Osmo Colorille muuta näkyvyyttä tuovat mm. nämä termit:

Osmo Color saa eniten hyötyä nimenomaan ansaitusta hakukonenäkyvyydestä. Kun hakukoneen käyttäjä etsii ”puuvahaa” tai ratkaisua ”terassin käsittelyyn”, hän ei todennäköisesti vielä tiedä, minkä valmistajan tuotteita hän haluaa hankkia. Juuri tuo on se hetki, jolloin Osmo Color haluaa saada kontaktin potentiaaliseen asiakkaaseen. Kun hakuterminä on ”Osmo-puuvaha”, hakukoneen käyttäjä on mielessään jo tehnyt tuotevalinnan.

Ansaittu hakukonenäkyvyys on se, joka kasvattaa myyntiä ja vaikuttavuutta

Ansaittu näkyvyys on kriittisen tärkeää, koska sillä tavoitetaan asiakkaat ennen kilpailijoita. 

Kävijä tulee tavoittaa silloin, kun hän etsii hakukoneessa tuotetta, palvelua tai vaikkapa tietoa yhteiskunnallisesta teemasta, käyttäen sen yleisnimeä. Se verkkosivusto, jonka hän kohtaa ensimmäisenä, saa parhaan mahdollisuuden myydä hänelle tuotteita, palveluita ja ideologiaa. 

Ansaitun hakukonenäkyvyyden kärkiyritys on parhaissa asemissa muuttamaan kävijät asiakkaiksi.

Ansaittua näkyvyyttä tulee mitata

Jotta ansaittua hakukonenäkyvyyttä voidaan kasvattaa suunnitelmallisesti, tulee sitä mitata. Datan perusteella voidaan sanoa, mikä toimii ja mikä ei.

Google Analytics ja muut kävijäseurannat eivät anna suoraan ulos tietoa ansaitusta näkyvyydestä. Lukujen saaminen esiin vaatii räätälöintiä, jonka määrä on sivustokohtainen. Työ kuitenkin maksaa itsensä takaisin.

Valitse ansaittu hakukonenäkyvyys KPI-mittariksi

Verkkosivujen kehittäjän on kokemuksemme perusteella parasta keskittyä seuraamaan muutamaa olennaisinta analytiikan tunnuslukua. Niitä voidaan kutsua verkkosivujen KPI-mittareiksi

Väitän, että useimmilla verkkosivustoilla ansaittu hakukonenäkyvyys tulisi nostaa KPI-mittariksi. Kun se saadaan kasvuun, asioita on yleensä tehty oikein. Ansaitun hakukonenäkyvyyden kasvun myötä kaakkoon kääntyvät myös myynti ja vaikuttavuus.

 

Olemme Karhu Helsingissä mielellämme avuksi, kun verkkopalvelun ansaittua hakukonenäkyvyyttä halutaan kasvattaa sisältösuunnittelulla, hakukoneoptimoinnilla ja muulla kehittämisellä. Ota meihin yhteyttä.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje