Karhulla on asiaa

7 syytä miksi yrityksen nettisivut kannattaa uudistaa: Kuulostaako tutulta?

Timo Salminen

Keskustelemme nettisivu-uudistuksista kymmenien suomalaisten yritysten ja järjestöjen kanssa vuosittain. Asiakkaamme uudistavat nettisivunsa tyypillisesti 3-5 vuoden välein. Pienimuotoisempaa kehittämistä tehdään jatkuvasti.

Suuret kotimaiset ja kansainväliset trendit ohjaavat syitä nettisivu-uudistuksiin. Tässä 7 syytä uudistaa nettisivut.

1. Sujuvampaa palvelua mobiilissa

Korkeatasoisen käyttökokemuksen tarjoaminen mobiililaitteissa on useimpien nettisivu-uudistusten keskeinen tavoite. Vaikka mobiilikävijät huomioidaan tänä päivänä jo hyvin, monelta suomalaiselta yritykseltä ja järjestöltä puuttuu edelleen responsiivinen tai mobiilisivusto. Responsiivinen sivusto muovautuu kävijän päätelaitteen ruutukokoon. 

Vaikka responsiivinen tai mobiilisivusto on jo olemassa, mobiilin asiakaspalvelun parantamista on syytä jatkaa. Vain taivas on rajana, kun mobiiliasiakkaiden käyttökokemusta, konversiota ja kävijäpolkuja hiotaan aina vain timanttisemmiksi. Suomalaisten netinkäytön kasvu tapahtuu lähes pelkästään mobiilissa, joten kasvun avaimet ovat siellä.

2. Isommin esiin hakukoneissa

Sekä b-to-c- että b-to-b-asiakas aloittaa uuden tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneessa – Suomen tapauksessa Googlessa. Tätä on tutkittu paljon ja prosentit vaihtelevat välillä 60-90 %. Hakukonenäkyvyys ratkaisee suurelta osin sen, kuinka paljon nettisivusto voi kasvattaa myyntiä.

Harva suomalainen yritys tai järjestö on tyytyväinen näkyvyyteensä hakukoneissa. Kun teemme nettisivu-uudistuksia, hakukonenäkyvyyden vahvistaminen on yksi tekemisen tärkeimmistä tavoitteista. Hakukoneoptimointi on tänä päivänä erityisesti rakenteen ja sisällön suunnittelua. Tekniikka on edelleen tärkeää, mutta sisältö ratkaisee sen, kuka on Googlessa sijoilla 1-3. Ja noilla sijoilla tehdään tutkitusti eniten kauppaa. Me Karhussa osaamme nostaa sivustoja hakutulosten kärkeen ja voimme todistaa sen.

3. Enemmän kauppaa

Valtaosa asiakkaistamme rakentaa ja kehittää nettisivujaan, jotta he myisivät enemmän. Ja valtaosa meille tulevista uusista asiakkaista on tyytymättömiä vanhan sivustonsa tehoon myynnin moottorina. Myyntinäkökulma on vahvasti esillä yritysten lisäksi myös järjestöissä. Aina myydään jotain. Jos myynnissä ei ole tuote, se voi olla vaikkapa jäsenyys tai idea. Jos sivusto ei myy, kannattaa uudistaa sivusto.

Kun määrittelemme, suunnittelemme ja rakennamme nettisivuja, myynnin kasvattaminen on tavallisin ykköstavoite. Keinot ovat monet ja ne jakautuvat kolmeen kokonaisuuteen. Ensiksi tehtävänä on varmistaa, että sivustolle saadaan oikeanlaisia kävijöitä – ja mielellään enemmän kuin kilpailijoilla. Toiseksi kävijä vakuutetaan siitä, että sivuilla tarjottava tuote, palvelu, idea tai filosofia on sellainen, jonka kävijä kokee kiinnostavaksi ja kiinnostavammaksi kuin mitä kilpailevilla sivustoilla tarjotaan. Kolmantena on konversion maksimointi. Mahdollisimman moni kävijä halutaan saada tekemään se asia, joka on yrityksen kannalta toivottavin. Halutaan että kävijä ostaa jotain, lähettää liidin, jakaa Facebookissa tai vaikkapa katsoo videon. Tavoitteellisuus on nettisuunnittelussa avainasemassa.

Kun määrittelemme, suunnittelemme ja rakennamme nettisivuja, myynnin kasvattaminen on tavallisin ykköstavoite.

Toimistotyöntekijä kirjoittaa läppärillä

4. Päivittäminen helpoksi

Maailma on pullollaan nettisivuja, joiden päivittäminen on tuskaa. Osassa syynä on vanha tai kehnosti suunniteltu julkaisujärjestelmä. Joskus tuskan aiheuttaa se, ettei sivuston rakentaja ole ajatellut päivittäjää. Mitä suurempi tuska, sitä korkeampi on kynnys sivuston aktiiviseen päivittämiseen ja isompaan kehittämiseen. Päivitysten helpottaminen on painava syy nettisivujen uudistamiseen.

Kun rakennamme nettisivuja, keskeisenä tavoitteenamme on tehdä päivittäjän käyttökokemuksesta suoraviivainen. Rakennamme sivustoja Drupal-järjestelmällä, jolla on ilo tehdä päivityksiä ja hallinnoida sivustoa. Olemme tehneet kovasti töitä sen eteen, että toimittamamme Drupal palvelee mutkattomasti juuri niissä tehtävissä, jotka ovat olennaisia kunkin sivuston hallinnoinnissa. Samalla varmistamme, että Drupal-käyttäjät näkevät mahdollisimman vähän toimintoja, ominaisuuksia ja linkkejä, jotka eivät ole heidän työssään tarpeellisia.

5. Raikkaampi digitaalinen brandi

Monen nettisivu-uudistuksen saa liikkeelle halu tarjota parempi visuaalinen kokemus. Usein taustalla on laajempi brandiuudistus. Se miltä nettisivut näyttävät on kriittisen tärkeää. Tutkimus toisensa jälkeen todistaa, että kävijät lukevat netissä vähän tekstiä. Vaikutelma luodaan sivuston ilmeellä. Ja vaikutelma luo pohjan sille, voiko sisältö vakuuttaa kävijän ja aktivoida hänet tekemään sen, mitä yritys haluaa.

Karhu Helsingin suunnittelijat ovat huippuosaajia digitaalisten palveluiden visuaalisuuden suunnittelussa. Digiympäristössä ilme nivoutuu saumattomasti käytettävyyteen ja teknologiaan. Siksi ilmeuudistuksen suunnitteluvastuu tulee olla ihmisillä, jotka ovat nimenomaan digitaalisuuden asiantuntijoita.

6. Sisältömarkkinointi ja monikanavaisuus uudelle tasolle

Sisältö on nykypäivän nettisivujen ydin. Kävijöiden luottamus ansaitaan laadukkaalla, aidolla sisällöllä, jota tuotetaan aktiivisesti. Itse sisältö on myös sisältömarkkinoinnin ytimessä. 

Jotta nettisivusto voi olla huippuluokkaa, tulee sen tarjota yrityksen tarvitsemat mahdollisuudet sisältömarkkinointiin. Sivuston visuaalisuuden ja rakenteen tulee antaa välineet sisällön houkuttelevaan esittämiseen. Päivitystyökalujen on palveltava aktiivista sisällöntuotantoa ja vuorovaikutusta kävijöiden kanssa. Teknologian tulee toimia monikanavaisuuden ehdoilla – sisältöä on tarpeen noutaa ja välittää yhä useampiin erilaisiin kanaviin ja laitteisiin. Nettisivustouudistukseen on vahvat perusteet, mikäli useampi edellä mainituista korkeista tavoitteista jää tällä hetkellä toteutumatta.

7. Uusi kumppani, jonka kanssa on mukava tehdä töitä

Yllättävän monen yrityksen yhteistyö nykyisen digitoimistokumppanin kanssa on hankalaa ja työlästä, joskus jopa vastenmielistä. Olemme kuulleet surullisia tarinoita asiakkaidemme saamasta kohtelusta. Rakennetut palvelut toimivat miten sattuu, projektit eivät etene ja kanssakäyminen ihmisten kanssa tuntuu tervan juonnilta. Kun tilanne on tämä, on aika vaihtaa kumppania.

Olemme tehneet tätä työtä yli 20 vuotta. Kaiken lähtökohtana on nyt ja aina ollut asiakas. Kun asiakkaamme ovat onnellisia, meillä menee hyvin. Haluamme yli kaiken, että asiakkaamme tykkäävät meistä. Rakennamme luotettavasti toimivia digipalveluita ja palvelemme asiakkaita niin, että sekä prosessi että lopputulos on miellyttävä. Keväällä 2016 tekemämme asiakastutkimuksen mukaan yli 92 % asiakkaistamme suosittelisi meitä kollegalleen. Teemme joka päivä töitä pitääksemme hymyn asiakkaidemme huulilla myös jatkossa.  

Jos yksi tai useampi näistä kohdista kuulostaa tutulta, laita meille viesti sivun alareunassa olevalla lomakkeella, tai lähetä sähköpostia. Me autamme mielellämme!

Lue myös nämä: 
Milloin verkkosivu-uudistus? Näistä syistä sivusto on elin­kaa­ren­sa päässä
Hakukoneoptimointi sivustouudistuksen lähtökohtana
Mitä nettisivut maksavat
Verkkosivujen hinta

 

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje