Turun kaupunginteatterin asiakastarina
Asiakastarinat

Turun Kaupunginteatterin uudet verkkosivut ovat sujuvat ja saavutettavat

Karhu Helsinki sai kunnian olla vastuussa Turun Kaupunginteatterin uuden verkkosivuston rakentamisesta. Projekti käynnistyi syksyllä 2021 ja uusi sivusto julkaistiin keväällä 2022. Uudeksi julkaisualustaksi valittiin WordPress. Projekti oli teatterille tärkeä ja kauan odotettu, sillä teatterin edellinen sivusto oli osa Turun kaupungin verkkopalvelukokonaisuutta, mikä aiheutti päivittäjille haasteita. Myös monet tekniset ratkaisut olivat vanhalla sivustolla teatterin kannalta epäoptimaalisia, sillä niitä ei ollut suunniteltu ensisijaisesti teatterin tarpeita silmällä pitäen.

Verkkosivu-uudistuksen tavoitteet

Syksyllä 2021 Turun kaupungin verkkosivusto oli tiensä päässä. Uudistus oli tarpeen, sillä vanha sivusto oli rakennettu Drupal 7 -julkaisujärjestelmällä, jonka elinkaari oli päättymässä. Sivuston visuaalinen ilme, toiminnallisuudet ja käyttökokemus eivät vastanneet teatterin ja sivuston käyttäjien tarpeita. Asetimme verkkosivu-uudistukselle useita tavoitteita:

Helppokäyttöisellä julkaisualustalla toteutettu itsenäinen verkkosivusto

Projektin yhtenä merkittävänä asiana oli suunnitella ja toteuttaa verkkosivusto, joka on teatterin oma, eikä osa laajempaa kokonaisuutta. Se nähtiin tärkeänä, koska itsenäinen sivusto antaa teatterille mahdollisuuden suunnitella juuri teatterin työntekijöiden ja ystävien tarpeita parhaiten palveleva kokonaisuus.

WordPress oli teatterin päivittäjille tuttu työkalu ja ominaisuuksiltaan tähän projektiin oikein sopiva, joten se oli luonteva valinta.

Saavutettava suunnittelu ja toteutus

Taide kuuluu kaikille ja tämän sitoumuksen täytyy näkyä niin taidelaitosten tiloissa ja toteutuksissa kuin niiden verkkosivuilla. Saavutettavuus oli tässä projektissa mukana heti alusta asti ja työtä jatkettiin julkaisun jälkeenkin. Julkishallinnollisena organisaationa teatteria koskevat myös lainsäädännön saavutettavuusvaatimukset.

Saumaton integraatio, joka tekee ostamisesta sujuvaa

Teatterin toiminnan kannalta on tärkeää, että lippujen ostaminen verkkosivujen kautta on tehty niin helpoksi kuin mahdollista. Ostamisen helppous tuo teatterille lisää katsojia ja antaa mahdollisuuden suunnata rajalliset resurssit muihin palveluihin. Verkkosivu-uudistuksen yhtenä tavoitteena oli lipun myynnistä vastaavan Lippupisteen järjestelmän integroiminen verkkosivuille mahdollisimman tehokkaasti ja kävijää palvelevalla tavalla.

Selkeä rakenne

Teatteri on taidelajina uudistushaluista, ennakkoluulotonta ja rajoja rikkovaa. Verkkosivujen yhteydessä samat ominaisuudet kääntyvät muotoon: sekava, “en löydä mitään”, hankala hahmottaa, en tykkää. On sitten kyse yrityksestä, taidelaitoksesta tai yhdistyksestä, niin verkkosivuilta ensisijaisesti haetaan tietoa, ja sen relevantin tiedon on paras löytyä nopeasti, muuten kävijä poistuu sivustolta nopeasti. Turun Kaupunginteatterin sivustolle toivottiin selkeää rakennetta, ja sellainen myös toteutettiin.

Laadukas visuaalisuus

Teattereilla on maailman parhaat kuvapankit. Yhdelläkään yrityksellä, on se kuinka suuri ja hieno tahansa, ei ole yhtä monipuolista, laadukasta ja jännittävää kuvapankkia, sillä teatteri on tarinankerronnan, läsnäolon ja visuaalisuuden taidetta. Nojasimme tähän vahvasti verkkosivu-uudistuksessa.

Verkkosivuston suunnittelu

Verkkosivu-uudistusprojekteissa tavallisesti vastaamme niin teknisestä toteutuksesta kuin käyttökokemuksen ja visuaalisuuden suunnittelusta. Tämä on käytännössä erittäin toimiva ratkaisu, sillä tekniikan, käyttökokemuksen ja ilmeen suunnittelu tukevat toisiaan.

Turun Kaupunginteatterin verkkosivuprojektin alussa sovittiin, että visuaalinen suunnittelu tulee teatterilta. Syynä tähän oli se, että teatterilla oli vahva näkemys siitä, millaista sivustoa halutaan sekä se, että teatterin AD, supertaitava, mukava ja projektille omistautunut Marita, oli sinut verkkosivujen suunnittelun kanssa.

Käytännössä tavalliseen projektiin nähden suunnitteluvaihe käännettiin päälaelleen: teatteri teki suunnittelutyön ja kommentit tulivat Karhulta. Homma toimi erinomaisesti ja jälkeenpäin tuntuu hyvältä, että suunnittelun aikana pidimme useita palavereja mallinäkymistä.

Saavutettavuus ja Karhun asiantuntemus suuressa roolissa

Saavutettavuus kuuluu aivan ehdottomasti Kaupunginteatterin kaltaisen kulttuurilaitoksen toimintaan ja arvoihin. Teatterin tavoitteena on olla avoin kaikille, ja teatterin verkkosivuston on tuettava tätä tavoitetta.

Saavutettavuus kuuluu ehdottomasti Kaupunginteatterin kaltaisen kulttuurilaitoksen toimintaan ja arvoihin.

Verkkosivuston osalta saavutettavuus tarkoittaa moninaisia teknisiä ja suunnitteluun liittyviä ratkaisuja, joita tehdään hyvin aikaisessa vaiheessa. Saavutettavuusvaatimukset vaikuttavat myös WordPressin lisäominaisuuksien valintaan.

Saavutettavuusasiantuntijamme Jasmine Hannukainen oli projektissa mukana alusta asti. Jasmine kommentoi leiskoja yksityiskohtaisella tasolla ja häneltä tuli runsaasti kommentteja liittyen toiminnallisuuksiin. Projektin lead developerina toimineen Jonin erikoisosaamisena ovat saavutettavat verkkopalvelut, ja hänen näkemyksensä olivat ensiarvoisen tärkeitä projektin suunnitteluvaiheessa.

Uuden verkkosivuston julkaisun yhteydessä tehtiin saavutettavuusauditointi. Auditoinnin tuloksena on sivustolta löytyvä saavutettavuusseloste. Olemme ylpeitä siitä, että suurimmat saavutettavuushaasteet taklattiin jo suunnitteluvaiheessa, jolloin muutosten tekeminen on halvempaa ja nopeampaa.

Teatteri on tapahtumiin ja yhteisesti jaettuihin hetkiin pohjautuvaa taidetta. Sen myötä myös teatterin sivusto elää jatkuvasti.

Lisätiedot

Turun Kaupunginteatterin myynti- ja markkinointipäällikkö Veera Westerlund, 040 733 3063
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Atte Mäkinen, p. 050 543 7697

Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
  3. 9 tärkeintä Google Analytics -mittaria
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä