Karhulla on asiaa

Suomen parhaat di­gi­toi­mis­tot kilpailevat yhä ankarammin – nopeus ja ideat ovat nyt valttia

Timo Salminen

Käytännössä jokaisella suomalaisella suuremmalla yrityksellä, järjestöllä ja julkisen sektorin organisaatiolla on jonkinlainen digitoimistokumppani. Nämä kumppanuudet kestävät yleensä useita vuosia.

Uutta digitoimistokumppania lähdetään hakemaan yleensä silloin, kun syyt siihen ovat painavat. Joko verkkopalveluita ollaan laajemmin uudistamassa tai yhteistyössä on vakavia hankaluuksia. Digitoimiston vaihto on siinä määrin mittava operaatio, ettei sitä viedä läpi pelkästään tekemisen ilosta.

Uutta digitoimistokumppania haetaan entistä useammin myös muulloin kuin uudistusten yhteydessä

Kokemuksemme perusteella viimeisen kahden vuoden aikana entistä useampi asiakas on ollut hakemassa uutta digitoimistoa kumppanikseen. Aiemmasta poiketen kumppanivaihdoksia tehdään yhä enemmän tilanteissa, joissa verkkopalveluita ollaan hiljattain uudistettu, mutta kumppanuus ne rakentaneen digitoimiston kanssa ei suju.

Yritykset antavat aiempaa suuremman painoarvon digitoimistokumppanuuden sujuvuudelle. Kankeaa yhteistyötä ei enää olla valmiita sietämään.

Käymme viikoittain keskusteluja uutta digitoimistokumppania hakevien yritysten ja järjestöjen kanssa. Viime aikoina näissä keskusteluissa asiakkaat ovat painottaneet erityisesti kahta asiaa: palvelun nopeutta ja toimiston arvoa ideoiden ja konseptien tarjoajana.

Palvelunopeus ratkaisee arkisessa yhteistyössä – digitaalisia välineitä kehitetään nyt jatkuvana prosessina

Kun uusi asiakas on yhteydessä meihin, jo keskustelun ensimetreillä nousee esiin palvelun nopeus. Yli puolessa digitoimiston vaihdostilanteista asiakas kokee, että nykyiseltä digitoimistokumppanilta ei saa palvelua riittävän nopeasti.

Nopeus on ratkaisevan tärkeää, kun yhä useampi yritys näkee verkkosivut, verkkokaupan ja muut digitaaliset palvelut strategisen tason välineinä, joita halutaan kehittää jatkuvana prosessina. Jos digitoimistokumppani reagoi verkkaisesti, yrityksen koko strategian eteenpäinvienti hidastuu.

Kun digitaaliset palvelut ovat yrityksen strategian ytimessä, niitä kehittävän kumppanin nopeus kasvaa kriittisen tärkeäksi.

Palvelun nopeutta testataan päivittäisessä yhteistyössä. Asiakkaat arvostavat sitä, että heidän palvelunsa tuntevan ihmisen saa kiinni nopeasti, ja sitä, että kehitysprosessit käynnistyvät ripeästi.

Me Karhussa olemme tehneet kovasti töitä sen eteen, että tällainen arjen päivittäinen vuorovaikutus on ripeää ja sujuvaa. Karhu Huolenpito -palvelumme kehittämisessä painotamme erityisesti palvelun ripeyttä.

Aivan helppoa se ei kuitenkaan ole. Työmäärät vaihtelevat, ja kiireisimmät ajat osuvat usein samoihin ajankohtiin useilla asiakkailla. Ilahduttavaa on ollut se, että useat meihin vaihtaneet asiakkaat ovat erityisesti kiittäneet meitä palvelun ripeydestä vertailussa aiempiin kumppaneihinsa.

Suomen parhaat digitoimistot kamppailevat

Digitoimistolta odotetaan ideoita ja niiden jalkauttamista käytäntöön

Palvelunopeuden lisäksi yhä useampia asiakkaita ajaa digitoimistokumppanin vaihdokseen ideoiden ja konseptointiosaamisen tarve. Digitoimiston oletetaan kertovan, minkälaisia digitaalisia ratkaisuja ja välineitä yrityksen tulisi hyödyntää – ja miten.

Käymme paljon keskusteluja yrityksissä, jotka kokevat nykyisen digitoimistokumppaninsa keskittyvän tekniseen toteutukseen. Toimisto tarjoaa koodaamista, kun asiakas toivoisi saavansa toimivia konsepteja ja näkemyksellistä määrittelyä. Kun konsepti on kunnossa, toimistolta toivotaan luonnollisesti myös sen rakentamista ja jalkauttamista konkreettiseksi palveluksi – vaikkapa verkkosivustoksi, verkkokaupaksi tai digitaaliseksi sovellukseksi.

Tämän päivän digitoimistoasiakas haluaa keskittyä omaan liiketoimintaansa ja toivoo toimiston tuovan yhteiseen pöytään kattavan digitaalisten välineiden osaamisen. Asiakas myös edellyttää, että digitoimisto ymmärtää nopeasti heidän liiketoimintaansa. Vain silloin toimistolla on edellytyksiä tarjoilla ideoita ja ratkaisuja, joista on todellista hyötyä.

Me Karhu Helsingissä kehitämme digitaalisia palveluita painottaen nimenomaan määrittelyä ja konseptisuunnittelua. Uskomme kattaviin keskusteluihin, joiden perusteella meillä on edellytykset suositella digitaalisia ratkaisuja, jotka tuovat hyötyä nimenomaan siinä tilanteessa, jossa asiakkaamme liiketoiminta sillä hetkellä ja lähitulevaisuudessa on.

Nopeus ja ideat ratkaisevat, kun digitoimistojen kilpailu kovenee

Digitoimistojen asiakkaiden vaatimukset palvelun nopeudelle sekä ideoille ja konseptointiosaamiselle ovat kasvaneet viime aikoina merkittävästi. Pysyäkseen kilpailukykyisinä digitoimistojen on on syytä vahvistaa molempia osa-alueita.

Kilpailu kovenee ja vain ne toimistot selviävät jatkoon, jotka pysyvät asiakkaiden vaatimusten tahdissa, tai mielellään muutaman askeleen niitä edellä. Me Karhu Helsingissä aiomme olla siinä digitoimistojen joukossa, joiden palveluiden käyttäjiksi nopeutta ja ideoita arvostava asiakas haluaa siirtyä.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje