Sisältömarkkinointi on arkipäivää monessa suomalaisessa yrityksessä. Blogin, artikkeleiden ja videoiden tuotanto on kiinteä osa markkinoinnin ja viestinnän päivittäistä työtä. Kärsivällisesti ja suunnitelmallisesti tehtynä sisältömarkkinointi tuottaa tulosta.

Alan guru on kartoittanut sisältömarkkinoinnin tilaa

Otsikossa mainittu alan guru en ole minä. I wish. Kyseessä on amerikkalainen sisältömarkkinoinnin, inboundin ja hakukoneoptimoinnin uranuurtaja Neil Patel. Suositussa blogissaan Patel tarjoilee kattauksen sisältömarkkinoinnin tuoreita tunnuslukuja. Luvut perustuvat Patelin tekemään selvitykseen, johon osallistui 183 keskikokoista amerikkalaisyritystä. Mukana oli sekä B2B- että B2C-yrityksiä.

Useampi tunnusluku yllätti allekirjoittaneen. Moni asia on Suomessa toisin kuin Pohjois-Amerikassa, mutta uskon näiden lukujen näyttävän suuntaa myös meillä.
 

5,7

Viikoittain tuotettujen sisältöjen (blogikirjoitukset, artikkelit, jne) keskimääräinen lukumäärä per yritys.
 

Moni amerikkalainen keskisuuri yritys alkaa muistuttaa mediataloa. Uusi sisältömarkkinointiartikkeli julkaistaan keskimäärin useammin kuin kerran per arkipäivä. Tämän volyymin sisällöntuotanto vaatii paljon resursseja.

Suomessa harva yritys kokemuksemme mukaan tuottaa blogia tai artikkeleita päivittäin. Viikottainkin päivittyvä yritysblogi tai muunlainen oma media vakuuttaa ja toimii Suomen oloissa. Säännöllisyys ja suunnitelmallisuus ovat täälläkin avaimet sisältömarkkinoinnin menestykseen.
 

51 %

Hakukoneliikenteen osuus kaikesta artikkeli- ja blogisisältöjen saamasta liikenteestä.
 

Yli puolet kävijöistä amerikkalaisyritysten blogeihin ja artikkelisisältöihin tulee hakukoneista. Some-jaot, uutiskirjeet ja mainonta tuovat liikennettä, mutta hakukoneiden rooli on ylivoimainen.

Tämä tilasto vahvistaa uskoamme siihen, että blogia kannattaa kirjoittajaa lukijan lisäksi myös hakukone mielessä. Kirjoitin hiljattain blogin hyödyntämisestä hakukoneoptimoinnissa.

 

-48 %

Yksittäisen sisällön saamien some-jakojen määrän muutos vuoden 2015 huipputasosta.
 

Sosiaalisesta mediasta on aiempaa työläämpää saada liikennettä blogiin ja artikkeleihin. Some-kanavat ovat vähentäneet yrityssisältöjen orgaanista näkyvyyttä. Samalla erityisesti LinkedIn rohkaisee käyttäjiään pysymään omassa palvelussaan ulkoisille sivustoille siirtymisen sijaan. Somen heikkeneminen liikenteen lähteenä on näkynyt myös meillä Suomessa.

Olisiko teidän yrityksenne sisältötiimi valmis tuottamaan viikoittain 5 kpl tai enemmän artikkeleita, joiden keskipituus on yli kaksi tuhatta sanaa? Tässä kirjoituksessa sanoja on 605.

Sisältömarkkinointi, yli 2000 sanaa

2 118

Sanojen määrä keskimääräisessä blogikirjoituksessa.
 

Tämä tilasto hämmästytti allekirjoittanutta. Blogikirjoitukset yhdysvaltalaisyrityksissä ovat nykyisin huomattavan pitkiä. Tämän kirjoituksen pituus on vaivaiset 605 sanaa ja joidenkin mielestä sekin tuntuu verkkotekstiksi pitkältä.

Viime vuosina entistä pidemmät tekstit ovat nousseet niskan päälle Googlen ja muiden hakukoneiden tuloksissa. Blogikirjoitusten evoluutio on vienyt kohti pidempiä tekstejä, koska se on toiminut liikennemäärien kasvattamisessa parhaiten. Neil Patelin näkemyksen perusteella sisältömarkkinoinnin tekstien piteneminen on kuitenkin taittumassa.

 

60-62 %

Blogiin kohdistuvan liikenteen osuus kaikesta yrityksen verkkosivuille tulevasta hakukoneliikenteestä.


Suunnitelmallinen blogin ja artikkeleiden tuotanto ja niiden hakukoneoptimointi voivat nostaa rajusti yrityksen verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa ja sieltä saatavan liikenteen määrää.

Meidän ei tarvitse etsiä tätä ilmiötä omaa sivustoamme kauempaa. Tyypillisenä kuukautena yli puolet hakukoneista tavoitetuista kävijöistä laskeutuu blogiimme. Monen asiakkaamme sivustolla sisältömarkkinointi on samaan tapaan saanut aikaan reilusti liikenteen kasvua. Ja parasta kasvussa on se, että sivustolle on sisältömarkkinoinnin myötä saatu nimenomaan potentiaalisia asiakkaita ja muita sellaisia kävijöitä, joita on toivottu.

 

24 %

Sisältömarkkinoinnin osuus kaikista sitä tekevien yritysten saamista uusista asiakaskontakteista.
 

Tämä lukema lyö luun kurkkuun niille, joiden mielestä yritysblogit ja verkkolehdet ovat turhaa puuhastelua. Sisältömarkkinointi kasvattaa myyntiä. Yritykset, jotka eivät tee sitä, antavat myynnin valua kilpailijoille.

Olisi mielenkiintoista mitata, kuinka paljon kustannuksia tulee niiden muiden (76 %) asiakaskontaktien luomisesta. Todennäköisesti hinta per asiakaskontakti on reippaasti sisältömarkkinointia korkeampi.

 

3,15

Näin monta kertaa kävijä vierailee keskimäärin yrityksen blogissa ennen kuin hänestä tulee asiakas.
 

Sisältömarkkinointi on kärsivällisen ihmisen työtä. Kävijät eivät lähetä liidiä, kysy lisää tai yleensä edes tilaa uutiskirjettä ensimmäisellä vierailukerralla yrityksen blogissa.

Luottamus yrityksen tuottamaan sisältöön ja sitä kautta yritykseen itseensä rakentuu aikaa myöden. Kun kävijä on saapunut yrityksen tuottaman sisällön äärelle kolmatta, neljättä tai viidettä kertaa, todennäköisyys konversioon eli esim. liidilomakkeen lähettämiseen on noussut moninkertaiseksi. Kun kävijä mieltää yrityksen tarjoaman sisällön itselleen merkitykselliseksi, yhteyden ottaminen yritykseen alkaa tuntua luontevalta.



Neil Patelin alkuperäisessä kirjoituksessa on näiden lisäksi 10 muuta kiinnostavaa tunnuslukua. Kannattaa tutustua.

Me digitoimisto Karhu Helsingissä konseptoimme, suunnittelemme ja rakennamme sisältömarkkinoinnin moottorina ja digitaalisen sisällön kotina toimivia verkkopalveluita. Niistä totta kai kerromme mielellämme lisää. Ota yhteyttä.