Karhulla on asiaa

Etsi ja tee hyvää – maailmaa parantavat hakukoneet vertailussa

Inari Lepistö 35

Hakukoneet ovat olennainen osa nykypäivän elämäämme. Google löytyy jokaisen hyppysistä, eikä omaa muistipalatsia juuri tarvitse vaivata tiedonjanoisena. Mutta suuri määrä hakuja tarkoittaa myös suurta energiankulutusta – vuonna 2020 kulutti Googlen omistava Alphabeth yli 15,5 miljoonaa megawattituntia sähköä.

Markkinoilla on kuitenkin Googlelle vaihtoehtoja – valitsemalla oikein, voi tiedonjanonsa sammuttaa paitsi ympäristötietoisemmin myös omaa yksityisyyttään paremmin vaalien. Tässä vertailussa otamme tarkasteluun viisi eri hakukonetta: Ecosia, OceanHero, Rapusia, GiveWater ja YouCare. Jokainen hakukone on käyttäjälleen ilmainen, sillä tuotot muodostuvat hakukonemainostulojen kautta.

1. Ecosia istuttaa puita

Saksalainen Ecosia-hakukone lupaa istuttaa yhden puun aina, kun sen käyttäjä on tehnyt 45 hakua. Puut istutetaan alueille, joissa puita tarvitaan eniten. Istutetut puut ovat aina paikallisia lajikkeita ja istutus ostetaan paikallisilta alihankintana. Ecosia vaikuttaa siis myös paikalliseen työllisyyteen positiivisesti.

Ecosia on hyvin läpinäkyvä talousluvuissaan. Ecosia julkaisee sivustollaan kuukausittain seikkaperäisen talousraportin yrityksen varallisuudesta ja miten rahaa käytetään. Talousraportin mukaan heinäkuun 2023 tuloista 45,1 prosenttia on ohjattu puiden istutukseen sekä varoihin ja vihreisiin sijoituksiin.

Ecosia pyrkii myös olemaan hiilinegatiivinen yritys. Ecosian palvelimet pyörivät täysin omien aurinkovoimaloiden tuotoilla, ja energiaa jää yli. Ecosian blogikirjoituksen mukaan vuodesta 2020 Ecosia on tuottanut sähköä kaksinkertaisesti omien palvelimiensa kuluttamaan energiaan nähden.

Lisäksi Ecosia vaalii käyttäjiensä tietoturvaa. Ecosia ei profiloi käyttäjiään mainontaa tai parempia hakutuloksia varten, ei seuraa yksittäisiä käyttäjiä sivustolta toiselle, ei myy mitään tuottamaansa dataa mainostajille lupia pyytämättä. Ecosian keräämää dataa, jota säilytetään Ecosian omilla salatuilla palvelimilla, hyödynnetään ainoastaan palveluiden kehittämiseen.

Hakutulossivu itsessään on Googlea simppelimpi – sivustojen faviconeja ei näytetä, parasta hakutulosta ei erotella erikseen. Fontti on hieman haljumpaa ja yleisilme värittömämpi. Hakutulosten määrää ei pysty päättelemään sivun alalaidasta. Mainokset erotellaan pienellä AD-leimalla hakutuloksen perässä.

Kirjoitin vuonna 2021 blogin, jossa paneuduin tarkemmin Ecosian väittämien todenperäisyyteen sekä siihen, millaista hakukonetta on käyttää. Lue juttu täältä.

2. OceanHero taistelee meren muovisaasteita vastaan

Saksalainen OceanHero auttaa torjumaan merien muovisaasteita hakukoneen mainostuottojen avulla. Jokaista viittä hakua kohden lupaa OceanHero poistaa yhden muovipullon merestä. Tätä blogia kirjoittaessani muovipulloja on kerätty noin 43 miljoonaa OceanHeron toimesta. OceanHeron tuotot muodostuvat niin ikään mainostuloista.

OceanHero ei ole yhtä läpinäkyvä kuin Ecosia. Talouslukuja ei esitellä yhtä tarkasti ja yleisesti sivusto tarjoaa hyvin niukasti faktaa yrityksen taustoista. UKK-sivun artikkelintyngän perusteella talousluvukuja avataan kumppaniyrityksille, mutta käyttäjille on tarjolla vain tietoa OceanHeron sertifikaateista. Ei yhtään niin vakuuttavaa kuin Ecosialla.

OceanHero kertoo välittävänsä yksityisyydestä, mutta sivuston taustalla näyttää pyörivän Google analytiikan tagit. Privacy Policy -sivulla on kyllä kerrottu, keille suostumuksen antaneiden dataa jaetaan, kuten kuuluu. Sivustolla ei myöskään erityisesti nosteta yksityisyyden vaalimista teemaksi, kuten Ecosia tekee.

Hakutulossivu muistuttaa ilmeeltään enemmän Googlea ja on ylipäätään tutumpi. Sivuston ilme on väljä ja grafiikkaan on panostettu sisältöä enemmän. Sivustojen faviconit on nostettu hakutulosten kylkeen, kuten Googlessa ja paras hakutulos on nostettu erilliseen omaan boksiinsa. Hakutulosten määrä näytetään sivun alalaidassa. Mainoslinkkejä ei joko ole eroteltu tai en onnistunut keksimään hakutermiä, jolle löytyisi OceanHeron kautta maksettua mainontaa.

OceanHero tarjoaa myös mahdollisuuden käyttää hakukonetta ”Ocean modessa”, jolloin sivun taustakuva muuttuu meriaiheiseksi. Mielestäni kuva hankaloittaa tekstin lukemista.

3. Rapusia auttaa laajalla skaalalla

Eteläafrikkalainen Rapusia on hakukone, joka ohjaa mainostuottojaan erilaisille luonnonsuojelu- ja hyväntekeväisyysprojekteille. Rapusia lupaa sivustollaan, että 50 % mainostuotoista ohjataan hyväntekeväisyysprojekteille. Sivuston perusteella keskimääräinen käyttäjä tuottaa vuodessa 15 € edestä hyväntekeväisyyteen osoitettua tuloa.

Hyväntekeväisyyskohteiden skaala on laaja: löytyy Sharklife haiden suojeluohjelma, Pelastakaa Lapset Italia, Sifuna Kudalala orpojen ja heikommassa asemassa olevien nuorten koulutus- ja urheiluohjelma, Treedon puiden istutusohjelma… ja niin edelleen. Variaatiota siis riittää. Toistaiseksi käyttäjä ei voi valita hyväntekeväisyyskohdetta itse, mutta UKK-sivun perusteella tällaista olisi suunnitteilla.

Ecosian tapaan Rapusia kertoo julkaisevansa kuukausittaista talousraporttia, mutta blogia kirjoittaessani sellainen ei tunnu olevan saatavilla tai en osaa etsiä sitä edes Rapusian hakukoneella. Rapusia myös kertoo vaalivansa käyttäjänsä yksityisyyttä, mutta pienellä tutkailulla käy ilmi, että Rapusian taustalla pyörii ainakin Google Analytics 4 -seuranta – lupaa seuraamiseen Rapusia ei pyydä.

Rapusian hakutulossivu on Ecosian tapaan riisuttu esimerkiksi ikoneista ja relevanteimman hakutuloksen nostosta. Mainoslinkki erottuu selkeästi muista hakutuloksista. Hakutulosten määrän voi päätellä sivun alalaidasta.

4. GiveWater lupaa puhdasta juomavettä kehitysmaihin

Amerikkalainen GiveWater käyttää tuottojaan hyväntekeväisyyteen, keskittyen erityisesti juomaveden puhtauden edistämiseen. GiveWaterin sivustolla on laajasti tietoa puhtaan veden puutteesta ja sen vaikutuksista ihmisten elämään. Sivuston mukaan 844 miljoonaa ihmistä elää ilman puhdasta vettä ja heistä arviolta yli 840 000 kuolee likaisen veden juomisesta aiheutuneeseen ripuliin. En kuitenkaan onnistu löytämään sivustolta selkeää tietoa siitä, miten iso osuus yrityksen tuloista ohjataan hyväntekeväisyyteen. UKK-sivulla on mainittu, että summa vaihtelee kuukausittain tuottojen perusteella ja että suunnitelmissa on julkaista kuukausittainen raportti ”lähitulevaisuudessa”.

Ylipäätään GiveWater antaa hyvin niukasti tietoa yrityksestä itsestään. Käyttäjien yksityisyyttä ei mainita missään ja sivustolta löytyykin ainakin GA4-seuranta. GiveWater.com ei pyydä lupaa evästeiden käyttämiseen, mutta hakutulossivulla sitä kyllä pyydetään.

Hakutulossivu muistuttaa muutaman vuoden takaista Googlen hakutulossivua. Fontti on pientä ja tiivistä. Otsikot sinisiä ja linkit niiden alla vihreitä. Hakutulossivulla on mainittu, että tulokset tarjoaa Microsoft. Mainostulokset on eroteltu varsinaisista hakutuloksista selkeästi – vain englanninkielinen testihaku tuottaa mainostuloksia. Hakutulosten määrän voi päätellä sivun alalaidasta.

5. YouCare tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden valita lahjoitusten kohde

Ranskalainen YouCare ohjaa tulojaan muiden muassa eläinten suojeluun, syöpätutkimuksille, metsien istutukseen sekä puhtaan vedensaannin parantamiseen. Erityisen hakukoneesta tekee se, että se tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden lahjoittaa pisteitään valitsemilleen järjestöille.

YouCare tarjoaa laajasti tietoa taustoistaan. Yritys kertoo sivustollaan pitävänsä läpinäkyvyyttä prioriteettinaan. Yrityksen sivustolla on esitelty hyväntekeväisyysjärjestöjen myöntämät sertifikaatit, valokuvia lahjoitusten ansiosta toteutetuista toimista sekä kartta, jolle on kerätty lahjoitusten kohteet. Ranskankielisessä pressitiedotteessa annetaan tarkempia esimerkkejä hakutulosten vaikutuksista. Yksi haku vastaa esimerkiksi viittä grammaa merestä siivottua muovia, kolmea neliösenttimetriä istutettua koralliriuttaa tai seitsemää litraa puhdasta juomavettä. 45 haulla saa yhden aterian löytöeläimelle, yhden istutetun puun, 10 sekuntia lääketieteellistä tutkimusta tai yhden opetustunnin.

YouCare kertoo myös välittävänsä käyttäjiensä yksityisyydestä. Hakudataa ei myydä eteenpäin ja hakukone estää avainsanojen välittämistä hakutulosten linkeistä eteenpäin. Käyttäjien tekemät haut on salattu Qualys SSL Labsin myöntämällä korkeimmalla A+-luokituksella. Palvelinsalit sijaitsevat Ranskassa ja Ranskan lain vaatimusten mukaan käyttäjien IP-osoitteet tuhotaan vuoden kuluessa. Hakudatan tarjoaa Microsoft, joka kerää käyttäjien IP-osoitteita ja selainversioita sekä hakujen avainsanoja. YouCare kertoo myös käyttävänsä Google Analyticsiä parantaakseen sivuston toimivuutta, sekä Facebookin kohdennettua mainontaa – yritys toki lupaa vain hyvää, mutta jokainen voi itse päätellä miten Facebook ja Google käyttävät dataa, joka niille päätyy.

Hakutulossivu muistuttaa kovasti Googlea. Faviconit on esitelty linkkien edessä. Hakutulossivun pohjalta pystyy päättelemään hakutulossivujen määrän. Pohjalla on tarjottu myös suora linkki Googlen hakuun. Mainokset on eroteltu sydänikonilla. Ikonia klikatessa nousee esiin pop-up, jossa kerrotaan, että asioimalla mainostetussa verkkokaupassa, tulee auttaneeksi YouCarea.

Valinta riippuu arvoista ja tavoitteista

Vahitoehtoja siis löytyy runsaasti. Hakukonetta valitessaan ei tarvitse unohtaa omia arvoja ja prioriteetteja: haluatko suojella meriä, istuttaa puita tai tukea syöpätutkimusta. Mikäli yksityisyys on sinulle kuitenkin prioriteetti ennen muita, lienee DuckDuckGo valintasi. Voit lukea esittelyn siitä täällä.

Vaikka Google vertautuu tässä blogikirjoituksessa jonkinlaiseksi pahikseksi, on kerrottava, että myös Google ohjaa tulojaan hyväntekeväisyyteen. Google kertoo helmikuussa 2022 julkaistussa blogikirjoituksessa, että sitten vuoden 2017 on Google lahjoittanyt yli kaksi miljardia dollaria käteisapurahoja ja työntekijöiden lahjoituksia voittoa tavoittelemattomille järjestöille. Blogissa kerrotaan myös, että Googlen työntekijöiden tekemä vapaaehtoistyön yhteenlaskettu tuntimäärä kattaa ainakin 160 vuotta.

Hyvää voi siis tehdä hakemalla, mutta on muistettava, että aivan kuin rahallisella hiilijalanjäljen kompensoinnilla, ei pelkän hakukoneen vaihtamisella pestä omaatuntoa puhtaaksi. Kestävän tulevaisuuden puolesta on tarkasteltava kulutustottumuksiaan kaikilla elämän osa-alueilla – esittelemäni vaihtoehdot Googlelle tarjoavat siihen kuitenkin mahdollisuuden myös internethakujen osalta.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

8
25
2
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Miten projektin hinnoittelumalli vaikuttaa suunnittelun joustavuuteen?
  3. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje