Karhulla on asiaa

Bounce rate kohti nollaa – kuinka rekrytoida on­nis­tu­nees­ti

Karhu Helsinki

Verkkosivujen maailmassa Bounce rate tarkoittaa välitöntä poistumisprosenttia. Googlen sanoin Bounce rate kuvaa ”niiden istuntojen osuutta, joissa käyttäjä poistui sivustosta saapumissivua tarkasteltuaan”. Eli kävijä lukaisi vain yhden sivun, muttei ollut kiinnostunut sisällöstä sen pidempään.

Myös rekrytoidessamme intohimonamme on mahdollisimman alhainen Bounce rate. Kun Karhulla aloittaa uusi työntekijä, teemme kaikkemme, jotta hänen vierailunsa ei päättyisi ”ensimmäisen sivun” jälkeen, vaan molemminpuolinen kiinnostus kestäisi pitkään.

Mitä sitten voimme tehdä sen eteen, että bounceja tulisi mahdollisimman vähän? Tässä joukko meillä Karhulla tunnistettuja keinoja.

Aitous rekrytoinnissa

Vääränlaiset odotukset työn sisällöstä ovat myrkkyä uudelle työntekijälle. Haastatteluissa yritämmekin olla suorastaan inhorealistisia. Pyrimme kuvaamaan arkemme mahdollisimman aidosti: tuomaan esiin asiat, joissa loistamme, ja asiat, joissa haluamme kehittyä nykyistä paremmiksi. Meillä panostetaan siihen, että työt tehdään työaikana, eikä ylitöitä harrasteta. Paremmiksi haluamme tulla esimerkiksi dokumentoinnissa ja pitkän aikavälin resurssisuunnittelussa.

Arjen työtehtävistä kertovat haastatteluissa sekä esihenkilö että tulevat kollegat tiimistä. Uskomme, että mitä aidommin ja konkreettisemmin pystymme kertomaan meistä, työstä ja odotuksistamme, sitä paremmin työnhakija voi tutkia, olisimmeko sopiva yhteisö seuraavaksi työpaikaksi.

Perehdytys ja mentorointi

Aktiivinen perehdytysjaksomme kestää kaksi viikkoa. Sen jälkeen tuemme uutta työntekijää mentoreilla, jotka tulevat läheltä ja tuntevat arjen.

Parissa viikossa ei millään voi tarttua kaikki uusi mieleen, mutta se tarjoaa hyvän startin uuteen. Oman mentorin kanssa syvennytään niihin asioihin, jotka käytännön työssä nousevat esiin. Mentori kertoo, mistä löytyy toimistolta Karhun puurot ja mistä kanavasta leiskojen dokumentaatio.

Perehdytyksen ja mentoroinnin avulla varmistamme, että kysymyksiin löytyvät vastaukset, eikä tie nouse pystyyn päätä yksin seinään hakaten.

Avoin vuoropuhelu

Mitkä ovat mieleisiä työtehtäviä, mitkä tuntuvat vaikeilta, mitä olisi mielenkiintoista tehdä jatkossa enemmän, mihin olisi paloa opiskella lisää? Kun työntekijän toiveet ovat tiedossa, niitä on mahdollista edistää. Toisaalta työnantajalla saattaa olla toiveena kasvattaa osaamista uusille alueille ja näiden ideoiden esilletuominen edistää hyvinkin työntekijän mahdollisuuksia valita työnsä tulevaa sisältöä.

Mielekäs ja sopivan haastava työ

Työssä pitää olla sopivasti haastetta. Jos päivät sujuvat autopilotilla ilman, että itseään pääsee lainkaan haastamaan, arjesta tulee valju. Koko ajan liian vaikeat tehtävät taas vievät puhdin, kun energiaa joutuu käyttämään kaikista arkisimmistakin tehtävistä selviämiseen. Erityisesti työsuhteen alkuvaiheessa haastavuuden sopivan tason löytäminen voi viedä aikaa, mutta aiheeseen kannattaa panostaa pitkin uraa.

Kehittymisen mahdollistaminen

Verkkosivustojen optimoinnissa Bounce ratea pienennetään tarjoamalla vierailijalle lisää mielenkiintoista sisältöä ensimmäisen sivun silmäilyn jälkeen. Sama strategia koskee myös työsuhteitamme: haluamme tukea jatkuvaa kehittymistä ja tarjota uralle sopivan kokoisia haasteita, joissa kukin pääsee haastamaan itseään.

Tunnustus hyvistä suorituksista

Viime viikolla pääsimme pitkästä aikaa nostamaan toimistolla yhteiset lasilliset ja juhlimaan kahden uuden verkkopalvelun julkaisua. Saavutusten tekeminen näkyväksi lisää yhteisöllisyyttä, motivoi ja tukee yhteisten tavoitteiden saavuttamista.

Vaikutusmahdollisuudet

Olisi mukavaa julistautua täydelliseksi, mutta edelleen meillä on runsaasti aiheita, joissa voisimme toimia paremmin, laadukkaammin, tehokkaammin, mukavammin tai sulavammin. Uudet ideat voi tuoda esiin niin oman tiimin, työntekijäryhmän kuin koko Karhun yhteisillä foorumeilla. Omaan työhön voi vaikuttaa, kehitysideat ovat tervetulleita ja monet sisäiset projektit tarjoavat vaihtelua arkeen. Useampikin on vaihtanut työnkuvaansa erikoistumisen ja uuden opiskelun myötä esimerkiksi saavutettavuuden, testaamisen tai projektijohdon asiantuntijaksi.

Mahdollisuudet vaikuttaa oman työnsä sisältöön, prosesseihin, tapoihin toimia tai vaikkapa päivittäisiin työaikoihin lisäävät työhyvinvointia, mutta erityinen vaikutus näillä on motivaatioon.

 

Millään verkkosivustolla ei Bounce rate ole puhdas nolla. Samoin työelämässä silloin tällöin työsuhde päättyy jo ennen kuin se on kunnolla ehtinyt alkaakaan. Vahva tahtoni on, ettei syy tällöin liittyisi mihinkään edellä mainituista teemoista.

Aurinkoista kevättä!

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
  3. Miljoonasakot Meta-pikselin käytöstä verkkokaupoille Ruotsissa
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje