Karhulla on asiaa

Tuoreimmat muutokset Googlen haussa loppuvuonna 2022

Katja Heiskanen 5

Hakukonejätti Google kehittyy jatkuvasti, jotta käyttäjät tekisivät jatkossakin hakunsa Googlessa, eivätkä esimerkiksi hakisi tietoa ja vastauksia kysymyksiinsä kilpailevista hakukoneista tai sosiaalisesta mediasta. Google haluaa ymmärtää käyttäjiään mahdollisimman hyvin tarjotakseen mahdollisimman osuvia hakutuloksia. Millaisia uudistuksia syksy 2022 on tuonut Googlen hakuun?

Google kertoi syksyn uudistuksista Search On -tilaisuudessa. Lähtökohtaisesti kaikki uudistukset tulevat ensin käyttöön englanninkielisessä haussa ja erityisesti Yhdysvalloissa. Kaikki ominaisuudet eivät siis välttämättä vielä toimi Suomessa. Uudistukset auttavat hyödyntämään personalisoituja hakutuloksia, löytämään parhaan ravintolan esimerkiksi ruokalajin perusteella, tekemään kestävämpiä valintoja tai selviytymään Euroopan energiakriisissä.

Sisältöä ihmiseltä ihmiselle

Käyttäjät ovat toisinaan turhautuneet hyvältä vaikuttaviin hakutuloksiin, jotka osoittautuvat kuitenkin pettymyksiksi: sivulla ei olekaan sitä tietoa, jota haun tekijä etsii. Sisältö ei edes välttämättä vaikuta ihmisille kirjoitetulta saati ihmisen kirjoittamalta. Tähän Google haluaa vastata panostamalla sisällön laadun palkitsemiseen: laadukas, yksilöllinen sisältö ansaitsee korkeamman sijoituksen hakutuloksissa.

Vapaasti suomennettuna hyödyllisen sisällön uudistus eli ”helpful content update” julkaistiin englanninkielisissä hakutuloksissa elokuussa. Sen on tarkoitus auttaa seulomaan aidosti hyödyllinen ja informatiivinen sisältö sisällöstä, joka on tehty vain klikkausten ja hyvien hakutulossijoitusten toivossa.

Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa sivustojen päivittäjille ja sisällöntuottajille? Google korostaa, että parhaiten pärjää jatkossakin, kun luo sisältöä ensisijaisesti ihmisille, ei hakukoneille. Kun sisältöä tuottaessa pitää mielessä kohderyhmän ja mitä he sisällön luettuaan tai katsottuaan saavat, pääsee pitkälle. Samojen asioiden toisto ja automaation käyttö eivät yleensä tuota uniikkia, hyödyllistä sisältöä. Käytännössä uudistus lisää yhden uuden ”signaalin”, jolla Google arvioi sivuja, useiden muiden joukkoon. Nämä signaalit vaikuttavat siihen, miten sivu sijoittuu hakutuloksissa.

Miten Google auttaa löytämään laadukasta sisältöä?

Google kertoo parantaneensa nollasijoituksen eli featured snippet -osion käyttöä. Featured snippet tarjoaa hakutuloksissa tietystä lähteestä isommalla tekstillä vastauksen tehtyyn hakuun. Google pyrkii kouluttamaan algoritmia niin, että featured snippet näkyisi vain silloin, kun tehtyyn hakuun on yksinkertainen vastaus, jonka esittämisestä featured snippet -muodossa on hyötyä.

Esimerkki featured snippetistä eli nollasijoituksesta.

Hakuun on lisätty myös toimintoja, jotka auttavat käyttäjää arvioimaan hakutuloksissa esiintyviä lähteitä. Lähdekritiikissä auttaa muun muassa About this result -toiminto, joka kertoo lisätietoja hakutuloksesta ilman, että käyttäjä siirtyy sivustolle, jolta hakutulos on löytynyt. Uusina tietoina toiminnon avulla löytää tietoa siitä, miten usein kyseistä sivustoa on käytetty lähteenä, arvioita tai arvosteluja lähteestä tai yrityksestä, omistaako jokin muu taho yrityksen sekä sen, jos lähteestä ei tunnu löytyvän mitään tietoa muualta. Kaikki nämä tiedot auttavat hahmottamaan, onko hakutuloksen takana luotettava taho vai ei.

Toisinaan huhut leviävät uutisina ennen kuin faktoja on ehditty tarkistaa. Google haluaa omalta osaltaan välttää tällaisia tilanteita tarjoamalla yhtäkkiä nopeasti suosituksi tulleiden hakujen yhteydessä huomautuksen siitä, että kovin paljon luotettavaksi vahvistettua tietoa ei ole tarjolla. Hakutulokset ovat silti nähtävissä kokonaisuudessaan.

Lähteen luotettavuuden arvioinnin helpottamiseksi Google on tehnyt parannuksia mobiilihakuun. Hakutuloksien yhteydessä näkyy nyt myös sivuston nimi ja favicon selkeämmin. Muutokset tehdään myös mainoksiin. Lisäksi mainoksiin lisätään sana ”Sponsored”, jotta mainokset erottaisi helpommin orgaanisista hakutuloksista. Muutokset tulevat myöhemmin myös tietokonekäyttöliittymään.

Kokonaisvaltainen shoppailukokemus Googlessa

Shoppailu on muutakin kuin Visan vinguttamista: siihen liittyy trendien tutkimista, arvostelujen lukemista ja vaihtoehtojen kartoittamista, jotta varmasti saa tarpeitaan vastaavan tuotteen parhaaseen hintaan. Tähän tarpeeseen Google on kehittänyt uusia ominaisuuksia ja työkaluja, jotta shoppailukokemus Googlessa olisi mahdollisimman mukaansatempaava ja kokonaisvaltainen. Luvassa on visuaalisia hakutuloksia, hakutyökaluja ja lähistön varastotilanne etsitystä tuotteesta, kun hakuun lisää sanan ”shop”. Tämä kaikki toimii nyt myös tietokoneella valikoiduissa maissa.

Haku tarjoaa myös ehdotuksia asukokonaisuuksien löytämiseksi. Lisäksi hakuun tulee uusi ”Trending products” -vaihtoehto, joka auttaa pysymään muodin aallonharjalla.

Google suunnittelee myös laajentavansa 3D-shoppailun mahdollisuuksia, sillä on havaittu, että 3D-kuvat myyvät paremmin. 3D-mallinnosten tekeminen on kuitenkin kallista ja aikaavievää, joten Google tarjoaa tähänkin helpotusta. Homma aloitetaan lenkkareista: tulossa on mahdollisuus tehdä 3D-mallinnoksia lenkkareista vain muutaman tavallisen kuvan avulla.

Google haluaa tarjota helpotusta myös isompien ostopäätösten suhteen. Sen sijaan, että lukisi monta arvostelua ja avaisi miljoona välilehteä vertaillakseen vaihtoehtoja, voi pian katsoa Googlehaun Buying guide -nimisen työkalun avulla kaikki tarvittavat, luotettavista lähteistä kerätyt tiedot yhdestä paikasta – Googlesta.

Google-applikaatioon on luvassa Page Insights -toiminto, joka lupaa näyttää tuotteen arvostelut sekä plussat ja miinukset. Käyttäjä voi myös asettaa hintahälytyksen haluamalleen tuotteelle.

Google tarjoaa tulevaisuudessa myös mahdollisuuden tallentaa omia mieltymyksiään, jotta shoppailu sujuisi entistä nopeammin ja hakutulokset vastaisivat mahdollisimman hyvin aikaisempia, hyväksi todettuja tuloksia. Tämän ominaisuuden saa halutessaan helposti myös pois päältä.

Pian haussa on käytössä myös dynaamiset filtterit, jotka vaihtuvat vallitsevien trendien ja muodin mukaan.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, milloin nämä uudistukset nähdään Suomessa ja mitä tuleva vuosi tuo tullessaan.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

2
2
1
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Google Analyticsin termit suomeksi
  2. Kuinka rakentaa toimiva intranet?
  3. Esteettömyysdirektiivi tuo saavutettavuusvaatimukset yksityiselle sektorille
Tässä kuussa eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje