Sisältömarkkinointi on puhuttanut jo pitkään, se tuntuu olevan jonkinlainen must have –juttu, jota kaikkien tulisi menestyäkseen tehdä. Henkilökohtaisesti olen kyllästynyt koko termiin enkä aluksi oikein edes ymmärtänyt miksi siitä yhtäkkiä alettiin kohista.  Eikö sisältömarkkinointia ole tehty ainakin yhtä kauan kuin nettisivuja on ollut olemassa?

Sisältömarkkinointi ei ole mikään erillinen asia vaan sen tulisi olla tavoitteellista. On hyvä miettiä etukäteen ketä halutaan tavoittaa, miten ja missä kanavissa.  Miten sisältömarkkinointi nivoutuu organisaation muuhun toimintaan ja markkinointistrategiaan ja kuinka sitä mitataan.

Karhu Helsinki Sisältömarkkinointi Karhu kertoo

Pohjimmiltaan sisältömarkkinointi on nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa tapahtuvaa kommunikointia, joka ei ole myyntitarkoituksessa tehtyä tuputtamista. Tavoitteena on tuottaa lukijoille säännöllisesti relevanttia ja houkuttelevaa sisältöä, jolla pyritään vaikuttamaan heidän käyttäytymiseensä ja lopulta pääsemään asiakassuhteeseen heidän kanssaan.

Sisältömarkkinointi on  muun muassa

  • blogikirjoituksia
  • hakukoneoptimointia
  • asiakaspalvelua
  • some-jakamista
  • konversion kasvattamista
  • videoita

Blogit

Yleisin ratkaisu, jota sisältömarkkinoinnista kiinnostuneille suositellaan, on blogin pitäminen. Blogikirjoitusten etuna on, että niissä on usein hyväksyttävämpää kirjoittaa vapaamuotoisempaa tekstiä kuin muualla organisaation ”virallisella” sivustolla. Kirjoittamista helpottaa, jos kirjoittajia on useita. Blogista tulee myös monipuolisempi ja kiinnostavampi, kun kirjoittajat tuovat esiin omaa asiantuntemustaan erilaisista aiheista.

Video

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Videon avulla sisältöä voi tuottaa mielenkiintoisesti, informatiivisesti, hauskasti ja koukuttavasti.  Visuaalista sisältöä jaetaan myös muuta sisältöä enemmän. Suuri osa ihmisistä katsoo mielummin videoita kuin lukee tekstiä ja videon sisältö jää myös paremmin mieleen. Tuotantokulut ovat nykyään melko maltillisia, joten lähinnä vain mielikuvitus on rajana videotuotannossa.

Sisältöä ja hakukoneoptimointia

Aina kun tuotetaan tekstiä verkkoon, kannattaa uhrata ajatus myös hakukoneoptimoinnille. Kun valittua aihetta käsitellään monipuolisesti ja kattavasti avainsanat huomioiden, helpotetaan tekstin löytymistä Googlen hakutuloksissa. Hyvä sijoitus tuo enemmän lukijoita ja parantaa konversiota. Tee sisältöä kuitenkin aina ensisijaisesti lukijaa varten.

Blogikirjoitusten lisäksi myös tavalliset sivut, niin sanotut laskeutumissivut, voivat olla sisältömarkkinointia. Usein laskeutumissivuja ajatellaan vain hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, mutta tarpeeksi hyvä sisältö voi inspiroida lukijoita myös jakamaan sivua sosiaalisessa mediassa.

Sisältömarkkinointi on asiakaspalvelua

Sisältömarkkinoinnilla voi tarjota ratkaisun lukijan ongelmaan tai vastauksen hänen kysymykseensä. On hyvää asiakaspalvelua kirjoittaa aiheesta niin selkeästi ja kattavasti, että  lukija saa kokonaiskäsityksen asiasta ilman, että hänen täytyy poukkoilla usealla eri sivulla selvittämässä asiaa. Linkkejä muille sivuille, niin omille kuin ulkopuolisillekin, kannattaa lisätä, jos niistä on lukijalle lisäarvoa.

Kiteytettynä sisältömarkkinointi voidaan määritellä myös niin, että se vastaa johonkin organisaation mitattavaan liiketoiminnalliseen tavoitteeseen ja sisältö itsessään on niin kiinnostavaa, että lukijat jakavat sitä.

Katso myös 6 vinkkiämme blogikirjoituksiin