Karhulla on asiaa

Milloin valita WordPress multisite?

Atte Mäkihukka 6

WordPressin multisite eli monisivusto-asennus on ratkaisu, jossa yhdestä WordPress-hallintapaneelista hallitaan useita sivustoja. Multisiten luvataan tarjoavan helppoa hallintaa ja kustannustehokasta kehittämistä, ja WordPressin jatkaessa ylivoimaisesti suurimpana sisällönhallintajärjestelmänä yli 40 % markkinaosuudella, on myös kiinnostus WordPressin monisivusto-kokonaisuuksiin suurempaa kuin koskaan. Yhä useammin tarjouspyynnön vaatimuksena on multisite-arkkitehtuuri, mutta onko se aina järkevin ratkaisu? Listasimme hyvät ja huonot käyttökohteet monisivustolle konkreettisten esimerkkien kera.

Mikä on WordPress Multisite?

WordPressin Multisiten historia on WordPressin ytimestä erillisenä sivuprojektina, joka suunniteltiin mahdollistamaan useita blogisivustoja yhdestä hallintapaneelista. Nykyään monisivusto-ominaisuus on osa WordPressin ydintä, ja mikä tahansa sivusto voidaan siirtää osaksi monisivustoa.

Useiden lähteiden mukaan WordPress.com, jossa on satojatuhansia yksityishenkilöiden ja pienyritysten sivustoja WordPressin oman hostingin alla, rakentuu yhdestä WordPress multisite -asennuksesta.

Käytännössä WordPress multisiten eri sivustot jakavat tyypillisesti vähintään teknisen rungon ja moduulit, joista sivusto rakennetaan, usein myös sivuston rakenteen ja visuaalisen ilmeen. Lisäksi samat pääkäyttäjät voivat hallita yhdellä tunnuksella useita sivustoja kirjautumalla yhteen hallintapaneeliin, mutta käyttöoikeuksia pystytään myös rajoittamaan esimerkiksi vain osaan sivustoista. Multisiten etuja ovat myös keskitetyt tietoturvapäivitykset ja varmuuskopiot kaikille sivustoille.

Viisi + 1 hyvää syytä käyttää WordPress Multisite -toteutusta

  1. Saman organisaation eri osat tarvitsevat omat sivustonsa
    Konkreettinen esimerkki erinomaisesta multisiten käyttökohteesta on yliopisto, jonka eri tiedekunnat tarvitsevat omat sivustonsa, mutta sivustojen ylläpidosta vastaa keskitetysti yliopiston tietohallinto.
  2. Organisaation edustamat brändit tai tuotemerkit tarvitsevat omat sivustonsa
    Jos yritys edustaa useaa eri brändiä tai tuotemerkkiä, joille kaikille tarvitaan oma sivusto, on multisiten käyttö usein perusteltua. Esimerkkeinä kuluttajabrändi, jolla on monta tuotemerkkiä, tai jälleenmyyjä, joka maahantuo montaa brändiä ja tarvitsee kaikille kevyen esittelysivuston. Jokaiselle brändille voidaan toteuttaa oma brändin mukainen visuaalinen ilme, mutta hallinta pysyy yhdessä paikassa.
  3. Alayhdistykset tai paikallisyhdistykset tarvitsevat omat sivustonsa
    Tyypillinen multisiten käyttökohde on tilanne, jossa alayhdistykset tai paikalliset yhdistystoimijat tarvitsevat omat sivustonsa, mutta heillä ei ole resursseja kehittää sivustoja tyhjästä. Usein yhdistys tarjoaa alayhdistyksille helpon sivustorungon, ja multisite soveltuu tällaiseen käyttöön erinomaisesti.
  4. Toimipisteet tarvitsevat omat sivustonsa
    Usein toimipisteille riittää yksi sivu organisaation pääsivustolla, mutta jos toimipisteet haluavat rakentaa kokonaan omat sivustonsa, on multisite siihen hyvä ratkaisu. Esimerkkinä ravintolaketjun paikalliset ravintolat tai hotelliketjun hotellit. Toimipisteiden kohdalla multisiten tarpeellisuutta verrattuna yhteen sivustoon tai täysin erillisiin sivustoihin on hyvä harkita erityisen tarkasti ja miettiä, tuottaako monisivusto todella lisäarvoa.
  5. Henkilökohtaisten sivustojen tai blogien tarjoaminen työntekijöille
    Jos organisaatiolla on useita asiantuntijablogeja tai työntekijät edustavat itseään henkilöbrändinä, on heille oman sivustopohjan tarjoaminen multisiten kautta järkevää. Esimerkiksi vaaliehdokkaat tai kiinteistövälittäjät voivat hyötyä keskushallituista monisivusto-kokonaisuuksista, jotka organisaatio tarjoaa heidän käyttöönsä.
  6. Oman (maksullisen) sivu/blogialustan tarjoaminen
    Yksi WordPress Multisiten ensimmäisistä käyttökohteista oli blogialustojen rakentaminen. Jos haluat myydä blogialustaa tai yksinkertaista sivustopohjaa, soveltuu multisite tähän edelleen oikein hyvin.

Kolme tilannetta, joissa välttää Multisiteä

Aina monisivusto ei kuitenkaan ole oikea ratkaisu. Tässä kolme tapausta, joissa multisite-asennusta kannattaa vähintäänkin harkita erityisen tarkasti:

  1. Sivustojen tekninen kehitys on hajautettu
    Jos sivustoja kehittävät eri toimijat, esimerkiksi eri toimistot eri maissa, tulee versionhallinnasta sekavaa ja vastuunjaosta epäselvää monisivuston kanssa. Tällöin on selkeämpää, että jokainen kehitettävä sivusto on oma kokonaisuutensa ja sen versionhallinnasta vastaa k.o. sivustoa kehittävä toimija.
  2. Sivustojen tekninen ylläpito on eri toimijoilla
    Multisite soveltuu hyvin tilanteisiin, joissa sisältöä päivittävät eri sisällönsyöttäjät sivustokohtaisesti, mutta jos tekninen ylläpito (varmuuskopiointi, tietoturvapäivitykset) ei ole keskitetty, ei monisivusto todennäköisesti ole optimaalinen ratkaisu.
  3. Sivustot ovat rakenteellisesti, visuaalisesti ja sisällöltään täysin erilaiset
    Multisite voidaan toteuttaa niin, että jokaisella alasivustolla on täysin oma visuaalinen ilme ja sisältö. Jos rakennuspalikat eivät kuitenkaan ole lainkaan yhtenevät, aiheuttaa monisivusto kehittäjille harmaita hiuksia enemmän kuin riemunkiljahduksia, ja sen tarpeellisuutta on syytä harkita kahdesti.

Keskustelemme mielellämme olisiko WordPress Multisite teille sopiva ratkaisu. Jos taas valinta on varma, maan kokeneimpiin kuuluva teknologiatiimimme toteuttaa monisivustot sadoista verkkosivustoprojekteista kertyneellä varmuudella.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

6
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. LIFT-malli on konversio-optimoinnin 6 kohdan muistilista
  2. Mistä brändi rakentuu? Esimerkkejä brändin rakennuspalikoista
  3. WCAG-kriteerit ymmärrettävästi – näin teet sivustostasi saavutettavan
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje