Sivun näkyvyyteen hakukoneissa vaikuttaa noin 200 eri tekijää. Monet niistä ovat hyvin teknisiä, osa lähes hiustenhalkomista, mutta mukana on paljon asioita, jotka ovat täysin selkeitä ja järkeenkäypiä.

Vuodesta 2011 lähtien Search Engine Land on julkaissut taulukkoa nimeltä Periodic Table of SEO Factors. Muistan kun näin sen ensimmäisen kerran, se oli ihastusta ensi silmäyksellä. Olen poiminut siitä tähän kirjoitukseen muutamia tärkeimpiä pointteja.

Sisältö, sisältö, sisältö…

Sisällön tärkeyttä ei voi hakukoneoptimoinnissa korostaa liikaa. Jos unohdetaan kaikki sivuston tekniset asiat, sisällön merkitys on kaikkein suurin.

Sisällön laatu on tärkeää. Tekstin tulee olla hyvin kirjoitettua ja tuottaa arvoa lukijalleen. Ennen kirjoittamista on hyvä etsiä ja analysoida niitä avainsanoja, joita ihmiset käyttävät hakukoneissa, kun haluavat löytää aiheeseen liittyvää kiinnostavaa sisältöä. Näitä avainsanoja tulee sitten käyttää tekstissä.

Hyvä teksti on parhaimmillaan ajatonta, se kestää aikaa eikä tunnu vanhalta, vaikka sen lukisi joka vuosi uudestaan. Ikivihreiksi tarkoitettuja sisältöjä on kuitenkin hyvä aika ajoin huoltaa ja muokata. Näin ne pysyvät laadukkaina ja mielenkiintoisina.

Sivun kiinnostavuutta voi parantaa lisäämällä aiheeseen liittyviä kuvia, videoita tai vaikkapa äänitiedostoja. Näillä voi kiinnittää lukijan huomion, kun hän silmäilee sivua ja arvioi kannattaako sisältöön tutustua tarkemminkin.

Parhaimmat tekstit käsittelevät aihetta monipuolisesti eri näkökulmista ja tarjoavat kattavia vastauksia lukijan mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Kannattaa siis aina miettiä, onko sisältö hyödyllistä lukijalle.

Vähän teknisempää asiaa, mutta kuitenkin sisältöä

Hakukoneet lukevat koodia, jossa erilaisilla tageilla merkitään asioita, joita niiden halutaan erityisesti ymmärtävän. Esimerkiksi mikä on sivun pääotsikko, mikä väliotsikko, metakuvaus hakukoneille, listataanko sivulla tapahtumia, myydäänkö lippuja tai onko siellä tuotteeseen liittyviä arvosteluja.

Sisällöntuottajan ei läheskään aina tarvitse aktiivisesti huolehtia tageista. Julkaisujärjestelmillä, kuten Drupalilla, rakennettujen sivustojen sivupohjiin voidaan tehdä valmiiksi kenttiä, joihin tarvittavat tagit on määritelty valmiiksi. Sisällöntuottaja lisää kenttiin ihan normaalia tekstisisältöä ja tagitys hoituu kuin itsestään.

Käytetyimpiä ja hakukoneille tärkeitä tageja ovat ne, joilla merkitään sivun selainotsikko ja metakuvaus. Nämä ovat ne, jotka näkyvät hakutuloksissa. Lisäksi eri otsikkotasot merkitään tageilla: H1 on pääotsikko, H2-H6 väliotsikoita. 

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät 2019

Kuva: Search Engine Land

Sivuston rakenne vaikuttaa myös

Se, miten sivuston hierarkia ja navigointi on rakennettu, vaikuttaa sekä käyttäjiin että hakukoneisiin. Looginen ja selkeä rakenne auttaa käyttäjiä löytämään haluamansa sisällön nopeasti.

Sivustorakenteen avulla voi myös viestiä hakukoneille, mikä on sivuston omistajan mielestä tärkeää. Google haluaa ymmärtää, mikä on yksittäisen sivun rooli koko sivuston kontekstissa.

Mikrodata, schema ja rich snippets

Nämä termit esiintyvät yhä useammin, kun puhutaan hakukoneoptimoinnista. Lyhyesti sanottuna mikrodatan avulla voi kertoa hakukoneille tarkemmin sisällöstä ja sen semantiikasta yhdenmukaisessa muodossa. Mikrodataa voi käyttää erilaisten datamallien (schema) avulla. Googlen ohjeistus niiden käyttöön löytyy täältä.

Käytettyjen datamallien avulla voidaan rikastaa hakutuloksiin tulevia tietoja (rich snippets) kuten kuvat, joita usein näkee hakutuloksissa reseptien tai verkkokauppojen tuotteiden yhteydessä.

Aiemmassa artikkelissamme on käsitelty näitä rikastettuja hakutuloksia tarkemmin, joten tällä kertaa ei niistä sen enempää.

Huomioi sisältö, kun uudistat verkkosivustoasi

Sivustojen uudistus- ja kehitystyössä onnistuu, kun huomioi kohderyhmään kuuluvien käyttäjien tarpeet, suunnittelee selkeän sivustorakenteen ja navigoinnin sekä toteuttaa käyttäjille heitä kiinnostavaa ja heille merkityksellistä sisältöä. Laadukkaasta sisällöstä nauttivat sekä käyttäjät että hakukoneet.

Lisää luettavaa hakukoneoptimoinnista löytyy näistä aikaisemmista kirjoituksistamme:

Ansaittu hakukonenäkyvyys, mitä se on ja miksi sitä kannattaa tavoitella ja mitata
Suunnitelmallinen sisällöntuotanto - 4 vinkkiä digimarkkinointiin
Eväitä nettisivu-uudistukseen, nämä 5 asiaa parantavat lopputulosta
Näin tuotat hakukoneystävällistä sisältöä