Kun puhutaan Googlen muutoksista tai päivityksistä, tarkoitetaan yleensä algoritmipäivityksiä. Ne eivät näy suoraan ihmissilmälle, vaan vaikuttavat hakutulosten järjestykseen.

Tämän vuoden aikana Google on ”kunnostautunut” myös omien tuotteidensa päivittämisessä ja nämä muutokset ovat hyvin havaittavissa kaikille, jotka Googlea käyttävät.

1. Mainokset poistuivat oikeasta reunasta

Mainonnan osalta koettiin ehkä vuosisadan suurin mullistus, kun Google poisti AdWords-mainokset hakutulossivun oikeasta reunasta. Perusteluna käytettiin mm. sitä, että niiden huomioarvo oli vähäinen. Poistoa kompensoitiin lisäämällä hakutulosten päälle yksi mainospaikka eli nyt orgaanisten hakutulosten yläpuolella on tilaa neljälle mainokselle.

Mainostulot ovat Googlen tulonlähde, joten kuvaan kuuluu, että visuaalista eroa näiden neljän mainoksen ja maksuttomien hakutulosten välillä on pyritty häivyttämään. En ole vielä tavannut ihmistä, joka tunnustaisi tietoisesti klikkaavansa mainoksia, mutta niitä todistetusti klikataan paljon.

Tämä muutos herättää miettimään, mitä siihen oikeaan reunaan onkaan vielä tulossa...

2. Google My Business -viestit

Tämän ilmaisen työkalun avulla voit saada yrityksellesi paremman näkyvyyden Googlen haussa ja Google Mapsissa. Yhteystietojen ja aukioloaikojen lisäksi voit lisätä kuvia ja 360 virtuaalikuvia yrityksestäsi. Tietojen päivittäminen on helppoa ja nopeaa yrityksen Google-tilin tunnuksilla.

Uutena ominaisuutena voit nyt lisätä yritystietojesi yhteyteen ajankohtaisia viestejä ja tapahtumia. My Business tarjoaa viisi erilaista linkkivaihtoehtoa: lisätietoja, varaa, kirjautuminen, osta, pyydä tarjous. Viestiin voi luonnollisesti liittää myös kuvan.

Viestit ovat näkyvissä seitsemän päivän ajan. Poikkeuksena tulevat tapahtumat, jotka poistuvat tapahtumapäivän jälkeen. Tällä hetkellä viestejä ei voi ajastaa, joten tuoreet viestit täytyy luoda kerran viikossa. Tapahtumien lisäksi viestit sopivat vaikkapa uusien blogipostausten, uutisartikkeleiden tai tiedotteiden esille tuomiseen.

Googlessa mainostaminen

3. HTTPS-protokollan suosiminen

Vuoden 2017 alusta lähtien Google on ilmoittanut selaimessa onko sivusto turvallinen eli käyttääkö se HTTPS-protokollaa. Tämä aiheutti etukäteen jonkin verran hämmennystä ja keskustelua, mutta se näyttää olevan jo menneen talven lumia. Lähes kaikki asiakkaamme ovat jo sujuvasti siirtyneet käyttämään suojattua yhteyttä omilla sivustoillaan.

Suojattua yhteyttä käyttävillä sivustoilla selaimen osoiterivin alussa Chromella ja Firefoxilla näkyy vihreä lukko ja Chromessa lisäksi teksti Turvallinen.

Lue täältä miten voit tarkistaa sivuston yhteyden turvallisuuden, kun selaimena on Chrome
 

4. Google Analytics - ja Google AdWords -käyttöliittymien päivitykset

Asiakkaamme kertovat usein, että he eivät halua käydä Google Analyticsissä tai että sen käyttö on hankalaa, koska ”se on joka kerta eri näköinen”. Viimeisin päivitys on tuonut todella näkyvän muutoksen: Analytics avaa ensimmäisenä uuden etusivun, johon on koottu yhteenveto sivuston Googlen mielestä tärkeimmistä tiedoista.

Kaikki aiemmat raportit ovat edelleen myös olemassa. Kaikki käyttäjälle tarjottavat linkit on siirretty Analyticsissä sivun oikeaan reunaan. Sieltä löytyy myös uusi Löydä (Discover) –painike, jota klikkaamalla avautuu pääsy erilaisiin Googlen ohjeisiin ja muihin tuotteisiin.

Myös Google AdWordsissä on uusi käyttöliittymä beta-vaiheessa. Kaikki ominaisuudet eivät ole vielä käytettävissä, mutta tutustumaan pääsee jo.

Jos innostuit, niin seuraamalla esimerkiksi näitä linkkejä, pääset opiskelemaan lisää

Analytics-akatemia

Digital Garage

 

Voit olla kiinnostunut myös näistä Karhulla on asiaa -artikkeleista

Hakukonenäkyvyys – mainontaa vai optimointia

9 tärkeintä Google Analytics -mittaria