Karhulla on asiaa

Googlen kuvahaku ja kuvat liikenteen lähteenä

Sanna Lindholm

Googlen kuvahakua käytetään päivittäin globaalisti useita miljoonia kertoja. Erityisesti älypuhelimien käyttäjät suosivat kuvahakua, koska se on helppo ja visuaalinen tapa selata hakutuloksia.

Tälläkin hetkellä kävijöitä siis saapuu sivustoille kuvahaun kautta, mutta Google Analytics tilastoi nämä käynnit samaan nippuun orgaanisen liikenteen kanssa. Tähän on luvassa muutos seuraavien kuukausien aikana, kun Google alkaa erittelemään kuvahaun kautta tulleen liikenteen omalle rivilleen Google Analyticsissa.

Jatkossa voimme siis nähdä erikseen orgaanisen liikenteen tuomat käynnit ja Googlen kuvahaun tuomat orgaaniset käynnit. Ja mikä parasta, tämä tulee tapahtumaan automaattisesti. Analytiikkaan ei tarvitse itse tehdä mitään muutoksia, ellei käytössä ole suodattimia tai ryhmittelyjä, jotka perustuvat Googleen liikenteen lähteenä tai tulotapana.

Miten kuvahaun muutokset vaikuttavat analytiikkaan

Googlen arvion mukaan muutoksella ei ole vaikutusta analytiikassa näkyvään kävijöiden kokonaismäärään. Jos kuitenkin olet analytiikkaorientoitunut, voit huomata pieniä muutoksia orgaanisen eli maksuttoman hakukoneliikenteen määrissä.

Orgaanisen Google-liikenteen määrä voi laskea, koska jatkossa osa liikenteestä kirjautuu uudelle riville, jossa on orgaanisen kuvahaun tuoma liikenne.

Orgaanisen liikenteen määrä voi myös kasvaa, koska aiemmin osa liikenteestä on kirjautunut viittaavaksi (referral) liikenteeksi ja jatkossa se kirjataan orgaaniseksi kuvahaun liikenteeksi.

Muistilista kuvien optimointiin

Lähes jokaisella verkkosivustolla on kuvia. Pienellä vaivannäöllä voit virittää kuvatiedostot sellaiseen kuntoon, että ne voivat paremmin imuroida kävijöitä sivustollesi.

Kuvien optimointi liittyy läheisesti hakukoneoptimointiin. Kuvia ja sisältöä tehdään ensisijaisesti kävijää varten, joten niiden tulisi olla mahdollisimman uniikkeja.

  • Varmista, että kuvan aihe liittyy sivun sisältöön ja tuo lisäarvoa sivulle.
  • Aina kun mahdollista, sijoita kuva lähelle siihen liittyvää tekstiä. Tärkein kuva on hyvä sijoittaa sivun alkuun.
  • Älä sisällytä kuvaan tekstiä, ainakaan mitään erityisen tärkeää tekstiä. Responsiivisilla sivustoilla kuvat skaalautuvat päätelaitteen näytön koon mukaan, joten puhelimen näytöllä tekstiä sisältävät kuvat toistuvat vain harvoin laadukkaina.
  • Nimeä kuvatiedostot selkokielellä ennen kuin viet ne nettiin. Käytä nimenä mieluummin koiranpentu-leikkii.jpg kuin IMG_2784.jpg.
  • Lisää kuvaan avainsanan sisältävä vaihtoehtoinen teksti (alt text).
  • Jos sivustollasi on erityisen paljon kuvia, tee kuvista oma xml sitemap hakukoneita varten.
  • Huomioi myös sivun selainotsikko (page title) ja metakuvaus. Google voi näyttää niitä mobiililaitteilla tehtyjen kuvahakujen tulossivulla.

Kuvien nimeämiseen saa nyt ihan uutta motivaatiota!

Google Analytics

Kaikissa sivustoprojekteissa keskustelemme asiakkaiden kanssa kuvista ja niiden käytöstä sivustolla. Nyt kun kuvien merkitys nousee taas hieman ja kuvien merkitys liikenteen lähteenä on entistä helpompi todentaa, se varmasti tuo uutta motivaatiota kuvien selkokieliseen nimeämiseen.

Tekstin pohjana on käytetty Googlen blogikirjoitusta.

Kuvia käsitellään (pun intended) myös artikkeleissamme 
3+1 tärkeintä syytä miksi teksti kuvassa on huono idea
Uusimpia Googlen päivityksiä

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
  2. Karhu Kaizen: Verkkopalvelun jatkuva optimointi datavetoisesti
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje